Hvordan kan vi fjerne græs i vinca?

Vi er for et par år siden blevet de lykkelige ejere af et sommerhus med en stor naturgrund. Rundt omkring på grunden står forholdsvis store arealer med vinca, hvilket vi er glade for, da det stedsegrønne passer godt til grundens øvrige bevoksning. Der er dog det problem, at nogen steder – ikke alle – vokser der højt ukrudtsgræs op igennem vincaen, så i løbet af sommeren kan man slet ikke se bunddækket, og i vinterperioden ligger det visne græshø som et tæppe henover. Kan der gøres noget? Findes der et middel, som kan slå græsset ned uden at ødelægge vincaen?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Bonnie H., februar 2012

Svar

Det er svært, det her. For dels skriver jeg jo på vegne af en organisation med et erklæret, økologisk formål, og dels er det en næsten umulig opgave, du har sat dig for. Så af hensyn til det første kan jeg ikke anvise et egnet middel, men prøv at spørge hos en foderstofforretning. De har midler, der bruges i landbruget til bekæmpelse af kvik.

Hvis vi ser bort fra brugen af kemiske kampmidler, så vil jeg foreslå dig at fjerne alt det overjordiske på jeres vinca. Gør det, så snart frosten er ude af jorden, og før vinca og græs er gået i gang med at skyde til vejrs. Derefter vil græsset komme først op og kan håndluges bort. Vinca’en er mere langsom, men den skal nok komme op, og når græskonkurrencen er fjernet, får det også god tilvækst.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan kan vi fjerne græs i vinca?