Hvordan fjerner man flisepest fra fliserne?

Mon Havenyt også kan hjælpe med gode råd, hvordan man renser fliser der har den såkaldte flisepest?

For at vise problemet, som er meget velkendt, har jeg vedhæftet et foto.

Mærkeligt nok, så er fliserne ude i solen mest medtaget, derimod dem lidt inde i skyggen, er næsten fri for pletter.

Med venlig hilsen
Arne Strøm Madsen, maj 2012

Svar

Tak for spørgsmål og foto. Jeg har ikke før hørt fænomenet betegnet som »flisepest«. Det får jo én til at tænke på så trælse ting som glaspest og byldepest, men i virkeligheden er der bare tale om små kolonier af lavarter (lichener, som forskerne kalder dem), bl.a. cement-kantskive (Lecanora albescens). Disse arter er i naturen knyttet til basiske klipper og kampesten, og derfor passer fliser med en let forvitret overflade dem ganske glimrende som biotop.

Det er sandsynligt, at trykspuling eller brug af en roterende kost med metalbørster er de eneste effektive metoder, men det skaber nye problemer, for begge metoder vil slide på flisernes overflade og gøre dem endnu mere porøse og velegnede for laverne. Så hvorfor ikke betragte dem som et udslag af den ukuelige naturs erobring af ethvert muligt levested?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan fjerner man flisepest fra fliserne?