Hvad gør jeg ved en aggressiv ukrudtsplante i græsplæne?

Hjælp, hvad er det her for en ukrudtsplante, og hvordan bliver jeg kvit det? Den dukker op alle steder, ikke mindst i min græsplæne. Hvis jeg ikke gør noget, vil den ende med at bestå udelukkende af viste plante, er jeg bange for.

Håber, der er hjælp at hente.

almindelig firling

Den aggressive ukrudtsart, som breder sig i græsplænen og andre steder. Foto: Else N.

Med venlig hilsen
Else N., juni 2012

Svar

Planten hedder almindelig firling, Sagina procumbens, og den er, som navnet siger, almindelig i hele landet. Den er dog afhængig af fugtig, næringsrig jord i fuld sol. Planten er flerårig, og da den tilmed kan danne rødder og dermed nye planter ved at slå rod fra stængler i jordkontakt, kan den blive ganske irriterende.

Kuren må bestå i at berøve planten lys, og da det drejer sig om græsplæne, kan det ske ved en kombination af to ting: dels at indstille græsklipperen, så græsset bliver højere, og dels ved at tilføre plænen en topdressing, bestående af lige dele filtergrus og organisk stof. Det sidste kan være fuldt omsat kompost, champignonmuld eller stedets eksisterende overjord iblandet noget organisk gødning.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvad gør jeg ved en aggressiv ukrudtsplante i græsplæne?