Er det japansk pileurt, der vokser i nabohaven?

I vor nabos have breder der sig en plante, som evt. er den japanske pileurt (en af de 100 mest invasive ukrudtsplanter i verden). Vi vil naturligvis ikke fare med bål og brand, hvis det nu viser sig at være en helt anden plante, som blot ligner den japanske pileurt. Planten gror især, hvor der tidligere var plantet bambus. Hvilke præcise kendetegn er der for japansk pileurt? Hvad kan/skal der gøres, hvis det viser sig at være den japanske pileurt? Kan man som nabo evt. kræve den fjernet?

Japansk pileurt

Er det den invasive japansk pileurt, der skyder op? Foto: Lennart Griberg

Med venlig hilsen
Lennart Griberg, april 2014

Svar

Ja, billederne viser tydeligt japansk pileurt.

Hvis man ønsker at være fri for dem, er der kun én udvej, nemlig at blive enig med naboen om, at de skal fjernes. Det nytter ikke at fjerne skuddene fra planten på den ene side af et hegn, mens den får lov til at gro lystigt på den anden side.

Der er mange metoder, som bekæmper denne voldsomme urt, men de handler – ret beset – om det samme, nemlig at hindre planten i at have fotosyntese. Med andre ord: planten må forhindres i at danne blade. Om det sker ved hjælp af lugning, klipning, tildækning, afbrænding eller forgiftning, det kommer ud på ét, når blot det gøres systematisk og veholdende, indtil planten ikke længere sender nye skud op af jorden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Er det japansk pileurt, der vokser i nabohaven?