Kan man komme ukrudt i kompostbunken?

Jeg har en ven, der siger, at man ikke skal smide ukrudtsplanter i kompostbunke, får så spreder man ukrudtet ud i bedene, når man til foråret flytter jord fra komposten ud i bedene. Er det korrekt? Har I nogle gode råd til, hvad der ikke er fornuftigt at smide i kompostbunken?

Med venlig hilsen
Kim Tverskov, december 2015

Svar

Ukrudtsplanter i komposten er rigtig fint, så længe de ikke indeholder frø. Det er frø, som er problemet, og det er sikkert også det, din ven mener. Her skal man lige være opmærksom på, at nogle planter, som er i blomst, kan udvikle frø, selv om de er hevet op af jorden, det er først og fremmest mælkebøtter.

Besværligt flerårigt rodudkrudt som skvalderkål, senegræs, snerle kan godt kommes i en kompostbunke, som omsættes helt, inden den bringes ud på dyrkningsbede. I en halv omsat kompostbunke kan der være rodstykker tilbage, som kan vokse videre. Eller de kan kommes i en sort plastsæk, hvor de kan stå og formulde helt.

Det er god haveskik at undgå at ukrudt sætter frø, men det er i få haver, at man undgår det helt. Er der kun en mindre del med frø, kan man selvfølgelig vælge, at jordens frøbank af ukrudtsfrø vedligeholdes med udspredning af kompost, som kan indeholde lidt ukrudtsfrø. Den model bruger jeg i min have, og så hakker jeg ukrudtet, mens det er helt nyspiret.

Vil man ikke have kompost med ukrudtsfrø, så bring ukrudt med frø til den kommunale genbrugsplads. Her kommer temperaturen så højt op i deres kompostmiler, at ukrudtsfrøene mister spirevilligheden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan man komme ukrudt i kompostbunken?