Virker det gamle middel mod ukrudt og skvalderkål?

Vi er for nyligt blevet de stolte ejere af en stor have, der ikke har været passet i flere år. Det vil med andre ord sige, at ukrudtet, og ikke mindst skvalderkålen, stortrives. Da vi ikke før har været havemennesker og ikke ser den store fornøjelse i at fjerne ukrudt hele tiden, har vi overvejet at forsøge os med et gammelt haveråd. Da vi ikke er de store tilhængere af Roundup og ligende produkter, synes vi umiddlebart, at det er en fornuftig løsning, men spørger nu ekspertpanelet, om I er enige heri.

Det gamle haveråd til fjernelse af ukrudt er en blanding af eddikesyre, opvaskemiddel og vand, som så sprøjtes på ukrudtet. Umiddelbart kan vi ikke se en miljøfare i en sådan blanding. Kan I også fortælle os, om det virker? Er der noget, vi skal gøre for, at det virker, f.eks. klippe ukrudtet ned, så blandingen tilføres de »åbne« planter eller lignende.

Med venlig hilsen
Stine og Mads Hollegaard, maj 2002

Svar

Jeg har ikke erfaring med blandingens virkning. Ingredienserne er i sig selv ikke så skadelige, men jeg vil ikke ligefrem anbefale at sprede fortyndet eddikesyre ud i naturen. Jeg er ret sikker på, at det højst kun slår toppen ihjel, og at skvalderkålen efter en uges tid gror igen, men I kan jo lave et forsøg.

Det er kun Roundup, der går ned i planten, og selv om I bruger Roundup, vil I næppe have held til at få udryddet al skvalderkålen. Det kræver en ekspert, der ved hvornår og hvor meget, der skal sprøjtes. Der er desuden en lille risiko for, at Roundup kan optages i andre rødder end i de planter, som I sprøjter, så det kan gå ud over træer og buske.

Et økologisk forsvarligt råd er, at I laver en plan og rydder et stykke ad gangen. Det kan gøres ved at grave jorden igennem og fjerne alle synlige rødder, eller ved at I overdækker arealet med sort plast i et år. Hvis der er stauder og forårsløg, der skal reddes, så skal de plantes et andet sted. Når I har fået ryddet det første stykke, kan I begynde at plante stauder og forårsløg her, efter at I meget, meget omhyggeligt har splittet dem ad og sikret jer, at der ingen skvalderkålrødder gemmer sig noget sted.

I må være forberedt på, at I aldrig slipper helt af med skvalderkål. Selv ryddede jordstykker skal hvert år gennemgås for skvalderkål, da den har blomstret og smidt masser af frø.

Til jeres trøst, så er vi mange haveejere landet over, der lever et herligt haveliv med skvalderkål i haven.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Virker det gamle middel mod ukrudt og skvalderkål?