Hvordan får jeg udryddet kulsukker i min have?

Jeg har kulsukker i flere forskellige farver i min køkkenhave, og det er jeg meget ked af. Jeg har gravet mange rødder op, men der er stadig mange, hvordan kommer jeg af med dem? Skal der gives gift, selvom det kan skade have/naturen?

Med venlig hilsen
Anni, november 2004

Svar

Du kan udrydde kulsukker ved at grave så meget som muligt op af roden, hvis det er små planter. Hvis det er nogle meget store planter, som i flere år har fået lov til at samle næring og dermed har store og dybtgående rødder, kan det måske tage flere år at udsulte de rester af rødderne, som er uden for spadens rækkevidde. Men i en køkkenhave kommer man jo tit med hakkejernet, og så drejer det sig om konsekvent at hakke skuddene om, så snart de viser sig.

Plantedelene er iøvrigt meget næringsrige, især på kalium, så de er gode til jorddække i køkkenhaven. Du kan udrydde kulsukker uden brug af kemikalier – det kræver bare en målrettet indsats i en sæson. Start med at grave alle de rødder op, som du kan finde, allerede her i november, inden planterne visner ned.

Du skal lige være opmærksom på, at du sikkert har mange frø i jorden, hvis planterne har fået lov til at kaste frø. De spirer overordentlig villigt og vokser med lynets hast. Så måske er det ikke altid, at det er de gamle planter, der stadig skyder, men helt nye planter. Nye planter kan de første måneder trækkes op med hele roden i regnfulde perioder.

Det kan tilrådes ikke at lade kulsukker kaste frø i haven – med mindre man gerne vil have kulsukker i stor mængde i hele haven.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan får jeg udryddet kulsukker i min have?