Hvordan bekæmper man kulsukker?

Vi har temmelig mange kulsukkerrod, dels i haven og dels udenom vores bopæl (nedlagt landbrug på Sydfyn). De kan være pæne og har netop nu nogle søde blomster. Senere når de visner, ser de dog noget mindre flotte ud. Men vi har altså så mange, at vi godt ville udrydde nogle af dem. Kender panelet til en effektiv metode?

Jeg har på et mindre område systematisk været efter roden og prøvet at grave den op. Og det ser ud til at hjælpe, men vi har så mange, at det er uoverkommeligt at fortsætte.

Med venlig hilsen
Svend Stensig Eskildsen, maj 2005

Svar

Det grimme udseende efter blomstring kan I få vendt til en ny blomstring ved simpelthen at slå dem af med f.eks en le. Så kommer der nye flotte blade og en ny blomstring.

Når I har så mange kulsukker, så skyldes det jo sikkert, at de har fået lov til at smide frø, så måske skal I starte med at forhindre frøspredning i de områder, hvor I ikke vil have flere. F.eks. indsamle toppen, når I har slået dem af efter første blomstring.

Gå området efter for de mindste eksemplarer – som måske endnu ikke har blomstret. Her har I stadig chancen for at få hele roden med op, så de er ude af verden. Lige efter kraftigt regnvejr, kan man have held til at hive dem op med et langt sejt træk.

Så er der de store og veletablerede, som har store, tykke rødder ned i i hvert fald 1 meters dybde. Her er man, som I allerede er i gang med, nødt til at grave så meget op som muligt. De skyder ofte igen, så resten af rodsystem må I udsulte ved at stikke toppen af med spaden så langt nede som muligt (ligesom ved stikning af mælkebøtter), så snart den er ved at etablere sig. Det skal gøres på det tidspunkt, hvor den har brugt energi på at danne ny top, men inden at bladene er så veludviklede, at de når at sende mere energi ned til lagring i rodsystemet.

Du skriver at I har så mange, at I ikke orker at grave dem op. Prøv at sætte det ind i en daglig rutine – sæt spaden derude og tag f.eks. et kvarters arbejde hver dag, det giver god motion og frisk luft, og så kommer I virkelig langt i løbet af en sommer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan bekæmper man kulsukker?