Hvordan udrydder jeg hybenrose?

Vi har overtaget en have, hvor hvid hybenrose breder sig over det hele. Sidste sommer forsøgte jeg at bekæmpe den/dem med roundup, der hvor jeg kunne, dvs buskene og udløberne i græsplænen. Men udløberne i hækken kunne jeg kun klippe ned og klippe ned osv, det brugte jeg meget tid på. Da sommeren var ovre, så det også ud til at jeg havde fået bug med det værste.

Men til min skræk, så jeg her i påsken at udløber kommer op overalt i haven igen. Det er ikke ret behaglig at gå på græsset med de mange torne. Er der et godt råd hvordan jeg kommer af med disse lede mangetornede planter?

rynket Rose

Hvid hybenrose breder sig overalt. Foto: Tina Højer

Med venlig hilsen
Tina, april 2006

Svar

Hybenroser, hvis korrekte danske navn er rynket rose, er en af de besværlige planter, som vi har indslæbt i den danske natur. Den aggressive plante giver problemer næsten alle steder, hvor den vokser. I vore kystområder fortrænger den de naturligt voksende planter. Skov- og Naturstyrelsen har udgivet et lille hefte »Beskyt den vilde flora langs kysterne«, hvor de har disse anbefalinger omkring at fjerne rynket rose fra et voksested:

Når skaden er sket
Opgravning af Rynket Rose er den mest effektive bekæmpelse, men det er et tidskrævende og besværligt arbejde at fjerne det ofte omfattende og dybe rodnet. Det bedste vil derfor altid være straks at fjerne små planter, når man ser dem på nye voksesteder.

Svær at bekæmpe
Rynket Rose er svær at bekæmpe. Som tidligere beskrevet er den især et problem i kyst- og klitområder. Planten kan bekæmpes ved opgravning, slåning og græsning.Finder man nye planter i et område, hvor Rynket Rose ikke før har været, bør man straks fjerne planterne.

Opgravning
Den mest effektive bekæmpelse er opgravning, hvor man skal sikre sig, at det dybe rodnet og især rodudløberne fjernes. Det er en besværlig og tidskrævende proces, der tillige i klitområder kan skabe vindhuller og sandflugt.

Slåning
Bekæmpelse ved hjælp af slåning skal strække sig over flere år indtil planterne er så svækkede, at vilde plantearter igen over- tager arealerne. En halvhjertet slåning vil blot virke som en foryngelsesproces. En flerårig slåning bør normalt også følges op af en opgravning.

Græsning
Græsningsforsøg har vist, at kun geder er i stand til effektivt at holde planterne nede.

Hvis du vil læse hele publikationen, finder du den her: Beskyt den vilde flora langs kysterne

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan udrydder jeg hybenrose?