Spredes bambusfrø og spirer som ukrudt i hele haven?

Jeg har en sort bambus, som er i færd med at blomstre lige nu. Jeg har fået at vide, at frøene vil kunne spredes med vinden og så sig selv, så at jeg skulle risikere at få bambus overalt i haven. Er det rigtigt? Hvis det ikke er rigtigt, ville jeg gerne høre nærmere, fordi jeg så i givet fald vil lade den blive stående en tid endnu.

Med venlig hilsen
Gitte Iversen, maj 2006

Svar

Mine erfaringer fra de gule bambus blomstrede for nogle år siden er, at de spirer i meget begrænset omfang. Jeg havde ca. syv store bambus, og jeg fik to planter, som jeg hægede om og fik to flotte planter ud af. De fik lov til at smide alle frøene, og de to, der spirede var under de visne bambusplanter. Jeg tror ikke, at det bliver til bambusukrudt i stor stil – så skal sort bambus i hvert fald være helt anderledes i den henseende end gul bambus. Jeg har ikke hørt om haver med det problem i forbindelse med blomstrende bambus. I øvrigt vokser de meget langsomt til, så det er let at hakke dem væk som små.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Spredes bambusfrø og spirer som ukrudt i hele haven?