Kan man kende gul engbrandbære fra andre vilde planter?

Kan man kende gul engbrandbæger fra andre vilde planter, og kunne i tænke jer at vise et billede af den?

Med venlig hilsen
Anette Kynæb, oktober 2002

Svar

Engbrandbæger, Senecio jacobaea, er en to til flerårig plante, som jo er værd at kende da den er giftig for husdyr. Den bliver ca. 40 til 100 cm høj, med lidt kødede friskgrønne blade som er fjersnitdelte. De nederste blade visner tidligt, medens bladene op af stænglen er grønne samtidig med blomstring.

Den blomstrer fra juli til august/september. Blomsterne er gulorange og samlet i skærmlignende stande. Hver enkelt består af gule randblomster som stråler ud fra en gul kurv. Den adskiller sig klart fra andre brandbæger p.g.a. de fjersnitdelte blade, bortset fra smalbladet brandbæger, men den er sjælden, har mere grålige blade hvor hver flig er mere spids.

Du kan se et billede af engbrandbæger på denne side: http://nafoku.de/flora/htm/senejaco.htm

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan man kende gul engbrandbære fra andre vilde planter?