Hvilken pH-værdi skal vand til planter have?

Jeg har set mange gode tips her.

Hvad jeg gerne ville vide, men ikke kan se oplyst, er hvilken rolle vands pH værdi spiller. Skal det være neutralt, eller hvordan? Har forskellige planter brug for forskellige typer vand?

Er begyndt at teste mit vand, ville blive glad for svar.

Med venlig hilsen
Katrine L, januar 2011

Svar

Normalt spiller pH-værdien ikke den store rolle, for planternes har i de fleste tilfælde en bred tålsomhed overfor udsving. Det er de også nødt til, for syre/base forholdene i jorden ændres hele tiden hen gennem hver eneste vækstperiode.

Når det er sagt, skal det tilføjes, at nogle arter har en betydeligt mindre margin at trives i, når de er under konkurrencetryk fra andre planter. Det gælder bl.a. og især de såkaldte »surbundsplanter«, men også planter, der er tilpasset jordtyper med et højt indhold af kalk eller andre baser.

Dermed er det også sagt, at der faktisk er planter, der har behov for at blive vandet med pH-tilpasset vand. Surbundsplanter (både på friland og i stuen) trives bedst med blødt vand, dvs. regnvand, overfladevand eller – til nød – kogt vand.

Det overses i alt for mange tilfælde, at kalkbundsplanterne omvendt har brug for en vedligeholdelse af jordens baseindhold. Det behøver ikke at ske i form af kalkholdigt vandingsvand, men kan klares ved en årlig kalkning af jorden. For stueplanter kan det samme opnås ved at tilføre jorden kalk, når man potter om.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Karma Shop DeLuxe

Nyd den stille rislen af vand.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Vand i haven > Hvilken pH-værdi skal vand til planter have?