Hvilke larver er det, der æder bladene på åkander?

Mine åkander er angrebet af en sort larve på ca. 5 mm i længden, som æder bladene. Jeg har prøvet at fjerne inficerede blade, men forgæves. De kommer bare igen. Larverne ligner næsten små bænkebiddere – bare sorte istedet.

Med venlig hilsen
Martin Olsen, august 2003

Svar

Hvis dyrene ligner bænkebidere (altså: leddelt krop og mange ben), og hvis det skal forstås sådan, at de sidder på vandsiden af bladene, så er det nogle krebsdyr, som faktisk hedder vandbænkebidere. De lever normalt af døde plantedele, men hvis de sulter, kan de også æde af levende planter.

Et middel mod disse dyr vil være at sætte fisk, vandkalvelarver eller guldsmedelarver ud i vandet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Karma Shop DeLuxe

Nyd den stille rislen af vand.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Vand i haven > Hvilke larver er det, der æder bladene på åkander?