Hvordan bekæmpes andemad?

I min lille sø har jeg et stort problem med »andemad« som breder sig voldsomt og danner et tykt lag over hele søen. Mit spørgsmål er, om der findes en effektiv måde til at bekæmpe problemet. Jeg har til nu forsøgt at løse det ved at skumme overfladen med en rive, men det løser kun problemet kortvarigt, da overfladen hurtigt dækkes igen.

Med venlig hilsen
Michael Larsen, august 2003

Svar

Liden andemad, Lemna minor, kan skæmme det visuelle indtryk alt efter smag, men har samtidig den fordel at flydeplanterne hæmmer algevækst i vandet ved at forbruge næringstoffer og give skygge, så også småfisk bedre trives. Planterne trives i næringsrige damme.

Du kan fortsætte arbejdet med at trække overfladen nogenlunde ren; en gang om ugen kan være nødvendigt, da andemad vokser hurtigt. Især sent på efteråret er det en god idé at holde rent, da planterne primært breder sig vegetativt.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Karma Shop DeLuxe

Nyd den stille rislen af vand.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Vand i haven > Hvordan bekæmpes andemad?