Forum

Hvordan fjerner man Vinca (bunddækken)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Løhmann, 2. april 2010 kl. 16.43

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/bunddaekkeplanter/792.html

Hvordan får man nemmeste det væk fra sinde bede? jeg har rigtigt meget og vil gerne have alm græs plæne i stedet for

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. april 2010 kl. 17.44

Hej Peter Løhmann

Her må sort plastik være en mulig løsning. Dæk området med vinca helt med kraftig sort plastik (roekuleplast) i 4 - 5 måneder.
Så vil du kunne gennemarbejde jorden og nå at så græs inden efterårsjævndøgn.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. april 2010 kl. 20.36

Jeg har behov for at involdvære I andre i mine problemer angående naboens græsplæne ind til mig. Det startede med at de rejste et 180 cm. højt trærækværk ind til mig, hvor der tidligere var alm. trådhegn imellem os, hvor jeg plantede Hindbær langs med, til fri afnyttelse. Naboerne er slet ikke havefolk, - af- holds afdunstere af alkoholdlikkere, (tidligere selv af samme slags).

Jeg har kun græs til bekæmpelse fra dem, de har kun græs til bekæmpelse af mine grønsager. Deres græs gror under hegnet ind til mig. De har også malet deres af plankeværkets side hvidt, og løberne ind til mig. Nu overvejer jeg at plante Vedbend til at dække maling, plankeværk og græsplænen forneden, dræbe deres/mit græs.

Hvad er mest velegnet til formålet. håp

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. april 2010 kl. 20.53

Den metode som Lone beskriver er nok den eneste rigtige til Vinca, for jeg har i nogle år forgæves prøvet at grave dem op på et stort stenet og knoldet område. Da det er umuligt at få alle rødderne med, er der lige så mange planter igen året efter. Selv Round-up virker åbenbart ikke på Vinca. Et område af min græsplæne var invaderet af Vinca, og der kunne de ikke overleve græsslåmaskinen.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. april 2010 kl. 21.28

Hvis I vidste, hvor mange m2 vinca, jeg har ryddet gennem årene ... Det meste et tæt krat, der ikke var rørt i 20 år.

Det er ikke svært, for rødderne går ikke så dybt og er slet ikke kraftige. - Det virker måske uoverskueligt, fordi det er et vildnis og de griber ind i hinanden. Men det er IKKE uoverskueligt, men ret let.

1/ Klip dem ned ca. 4-5 cm over jorden med hæksaks, og smid det på komposten.
2/ Grav dem så op med greb. Tag duskene op og ryst jorden af og smid rødderne på komposten.

Der er sjældent mere rod tilbage i jorden efter den tur. Sværere er det ikke. Selvfølgelig lettest hvis jorden ikke er sjaskvåd.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2010 kl. 10.10

Mon det kunne være en mulighed at stresse dem ved at slå dem ned med en græsslåmaskine ? flere gange om året . (såfrem man kan komme til med maskinen) .
Maskinen skal sætte nogle få cm over jorden, så man får slået så meget af som mulig . Herefter skal stykket rives sammen . På denne måde får man "tappet" dem for energi efterhånden .

Det siges at man kan fjerne skvalderkål på samme måde . . Ellers vil jeg også tro, at de skal dækkes til med sort kraftig plast .

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2010 kl. 10.12

Hvis ikke man vil gøre som Clara.........

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 4. april 2010 kl. 17.23

Ja, Søren, man kan stresse mange planter ved at klippe dem som græs. Men sjældent dræbe/udrydde dem.

I tørre somre slår man ikke græsset så tit, og da viser de andre planter deres grokraft, bl.a. skvalderkål som netop da indtager 10 cm mere af græsplænen. Ligeså med vinca, pengebladet fredløs og pomerans-høgeurt, som jeg netop opdagede sådan en sommer, at jeg havde i haven, den satte i med en blomst midt i græsplænen ! Smuk var den, og jeg fik fundet flere og plantet dem ud et andet sted. Nu står de igen i kanten af græs for at begrænse dem, ellers breder de sig vildt. - Også vinca ville kunne finde på at sætte en blomst op fra græs omkring 1. maj, hvis der er tørt. Så det er en halvhjertet og doven løsning på fjernelse. De tager jo også jord fra græsset. Kun 1-årige planter er det muligt at fjerne ved at slå en jord som græs.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2010 kl. 17.44

Ok, jeg har ingen erfaring at at dræbe ukrudt med en græsslåmaskine, men ville bare lige nævne det .

Nyt svar til emnet »Hvordan fjerner man Vinca (bunddækken)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan fjerner man Vinca (bunddækken)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider