Forum

Kommentarer til »Hvordan du kan øge biodiversiteten i din have«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan du kan øge biodiversiteten i din have. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G LE, 15. februar 2020 kl. 19.37

Hej
Jeg har en lille bitte byhave, og har købt en halv vintønde for at lave en vandhave i den (jeg har ikke adgang til nok regnvand, så den er fyldt med hane-vand og podet med søvand).

Jeg har to spørgsmål til dette projekt; kan i anbefale en pæn løsning til, hvordan jeg sikrer, at dyr der måtte falde i tønden kan komme op igen? -Jeg vil gerne undgå at fylde hele tønden med sten...

Og dernæst hvordan undgår jeg, at den bliver fyldt med myggelarver, når der ikke er fisk i? Jeg har kigget på Triops men da de kun lever i 3 måneder, vil jeg hele tiden skulle dyrke nye, så det virker til at være en lidt omstændelig løsning.

På forhånd tak

Vh G.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 16. februar 2020 kl. 14.15

Hej G.

Dejligt lille vandprojekt du ønsker der!
For at hjælpe dyr der falder i vandet, kan du bruge sten som du selv er inde på. De kan hvile på et gitter eller noget andet, f.eks. et stativ af trælister. Placer det under vandspejlet og det vil være usynligt. Du behøver altså ikke fylde tønden helt med sten.
Du kan også lave en rampe, f.eks. af træ. Det kan være et brædt med tværlister, som stilles skråt ned i tønden.
Disse løsninger vil være til stor gavn for insekterne, idet de kan sidde i vandkanten og drikke uden at få våde fødder.
Kan du installere et lille "springvand", jeg tænker blot et af dem der lige bobler i vandoverfladen, er der næppe noget stort problem med myggelarver (som bliver til myg, og det er nok dem der er "problemet"). Men husk at både larver og myg er gode fødeemner for mange andre skabninger og dermed vigtige for meget andet liv.
Vand i haven er noget af det mest livgivende, så rigtig god fornøjelse!

Brug du bare postevand - det er glimrende! Der er ingen grund til at hente vand fra bække, åer eller søer.

God arbejdslyst!
Vh Hanne Søgård

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 16. februar 2020 kl. 14.15

Hej G.

Dejligt lille vandprojekt du ønsker der!
For at hjælpe dyr der falder i vandet, kan du bruge sten som du selv er inde på. De kan hvile på et gitter eller noget andet, f.eks. et stativ af trælister. Placer det under vandspejlet og det vil være usynligt. Du behøver altså ikke fylde tønden helt med sten.
Du kan også lave en rampe, f.eks. af træ. Det kan være et brædt med tværlister, som stilles skråt ned i tønden.
Disse løsninger vil være til stor gavn for insekterne, idet de kan sidde i vandkanten og drikke uden at få våde fødder.
Kan du installere et lille "springvand", jeg tænker blot et af dem der lige bobler i vandoverfladen, er der næppe noget stort problem med myggelarver (som bliver til myg, og det er nok dem der er "problemet"). Men husk at både larver og myg er gode fødeemner for mange andre skabninger og dermed vigtige for meget andet liv.
Vand i haven er noget af det mest livgivende, så rigtig god fornøjelse!

Brug du bare postevand - det er glimrende! Der er ingen grund til at hente vand fra bække, åer eller søer.

God arbejdslyst!
Vh Hanne Søgård

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G LE, 16. februar 2020 kl. 14.42

Kære Hanne

Mange tak for hjælpen.

God dag

Nyt svar til emnet »Hvordan du kan øge biodiversiteten i din have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan du kan øge biodiversiteten i din have«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider