Forum

Kommentarer til »Spinatbede«

På denne side finder du kommentarer til teksten Spinatbede. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 31. juli 2020 kl. 16.43

Hej - jeg har netop læst lidt herinde om Spinatbede, også i denne artikel. Der står i oversigten om Spinatbede, at den ikke indeholder oxalsyre? Men inde i artiklen oplyses det, at der ER oxalsyre i.
I en anden artikel herinde oplyses også, at den ikke indeholder oxalsyre.
Hvad mon er det rigtige?
Jeg har ikke selv prøvet at dyrke den endnu.
Vh Bente

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Sulbæk, 6. marts 2023 kl. 9.00

Hej Bente.

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg kan se du ikke har fået svar - selv om dit spørgsmål snart er 3 år gammelt...
Jeg kunne også godt tænke mig at vide lidt mere omkring den oxalsyre - har du gjort dig erfaringer siden?
Jeg kan læse mig til i helsemagasiner, at oxalsyre er årsag til nyresten, slidgigt, åreforkalkning mv. Se evt. her

helsemagasinet.dk/foedevarer/oxalsyre-aarsag-til-nyresten-slidgigt-mm

saeson-web.dk/frugt-og-groent-i-saeson/bladbede/

Jeg overvejede nemlig at prøve, men man kan jo blive helt skræmt. På den anden side, kan det jo også være at man blot skal spise det med måde, og selvf. blande det med andre salater fx.

Mvh Stine

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. marts 2023 kl. 13.04

Hej Stine.

Jeg tror at det med spinat og oxalsyre er en smule overdrevet. Det er rigtig at der er oxalsyre heri, men dog i så små mængder at der ikke bør udgøre en fare for helbredet. Jeg googlede spinat og oxalsyre og fandt denne skrivelse:

Spinat har en mild smag. Spinat indeholder oxalsyre, men det har ingen indvirkning på smagen. I flere ældre opskrifter anbefales ofte, at man tilsætter nonoxal (calciumklorid) for at neutralisere oxalsyren. Det er dog ikke nødvendigt, medmindre man spiser meget store mængder spinat. Som regel spiser man mælkeprodukter sammen med spinat, og der er kalk nok i mælken til at neutralisere oxalsyren.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Sulbæk, 6. marts 2023 kl. 21.57

Hej Søren.

Ok :-) Tak for svar. Nu har jeg købt frø, så det skal prøves :-)

Mvh Stine

Nyt svar til emnet »Spinatbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Spinatbede«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider