Forum

Røde kompostorme fra kompostkassen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2024 kl. 12.22

Jeg er ved at tømme en af de åbne kompostkasser. Det har tørret godt de sidste dage. Men der er store bundter af de røde kompostorme. Nogen smider jeg på årets nye dynge og andre i den lukkede beholder. Selvfølgelig kan jeg ikke have styr på alle orme, men kan de overhovedet leve videre i almindelig havejord?
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 3. maj 2024 kl. 23.03

Hej Ingeborg

Nej, for kompostorm lever ovenpå jorden. De bor ikke i jorden som regnorm. Omkring min grønne kompostbeholder har jeg nogle plastiksække med løv fra efteråret stående. Ormene bor både under sækkene og i dem. Ormene bor også i havens bede og gemmer sig under planterne ovenpå jorden. Dine orm skal altså nok klare den, hvis der er nogle blade, friske og/eller tørre o.l. de kan gemme sig i.

Venlig hilsen
Marie Louise

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2024 kl. 23.23

Tak for svaret. Der må være forskel på orm, for mine orm( hedder så vidt jeg husker "brandorm" findes nede i det mørke, gerne smattede. Et par rådne æbler var helt levende af orm derfor antog jeg at de måske ikke kunne trives i "højere luftlag"
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2024 kl. 23.23

Tak for svaret. Der må være forskel på orm, for mine orm( hedder så vidt jeg husker "brandorm" findes nede i det mørke, gerne smattede. Et par rådne æbler var helt levende af orm derfor antog jeg at de måske ikke kunne trives i "højere luftlag"
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2024 kl. 23.33

@Marie Louise
Beklager mit svar. Når jeg søger KOMPOSTORM på HAVENYTS FORUM har Karna Maj skrevet en artikel som bekræfter det du skriver. Men mine orm befinder sig altid 20-30 cm nede i både den åbne og lukkede beholder. Har jeg mon helt andre orm?
Mine orm stammer fra en gang for mange år siden hvor jegnpp Genbrugspladsen kunne hente orm fra en kasse fuld af hestegødning med strøelse.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. maj 2024 kl. 7.33

Dine orm lever i komposten, ikke nede i jorden. Og de har det vist ganske godt.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2024 kl. 7.58

Ja, men jeg får jo en del orm sigtet ned i min kompostjord til udbringning. Deres videre liv ude i det fri ville jeg gerne vide mere om, for de kan umuligt pilles ud af komposten. Dør de i det fri?

Nyt svar til emnet »Røde kompostorme fra kompostkassen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Røde kompostorme fra kompostkassen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider