Forum

Æbletræ i forhave?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen Christiansen, 25. maj 2017 kl. 20.39

Vi har en kedelig parcelhusforhave som er 1/2 etage fra fortovet. Den er nordvest-vendt. Der er nogle fliser og et 2,5x12m græsstykke, hvor der pt står to rhododendroner som mistrives (plantet direkte i græsplænen uden gødning eller andet) og skal op.

Er der nogen god grund til IKKE at plante 1-2 mindre æbletræer derude?
Er der noget bedre at bruge sådan en kedelig forhave-plæne til?

Vi ELSKER æbler, og jeg synes de to, vi kan ha' i baghaven er i underkanten.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. maj 2017 kl. 23.11

Hej Karen Christiansen

Nordvestvendt - kan du indkredse det lidt nærmere ? For eksempel ved at fortælle, hvor mange timer der er sol nu her i maj måned ?
Og jordbunden - mon det er sandet eller lerholdigt muld der er i forhaven ?
Og vinden - er der læ fra buske eller træer i nærheden eller er der "frit slag" for vinden?
Er der store træer eller buskadser i nærheden, som der skal tages hensyn til? Det kan være nåletræer / meget høje træer / klippede buske eller andet karakteristisk for nabogrundene.
Hvor meget tid vil I bruge på at pleje forhaven ?

Disse fem ting er det godt at vide lidt mere om, før det kan lade sig gøre at komme med nogen forslag til at gøre forhaven lidt mere spændende.

Så jeg vil opfordre dig til at fortælle lidt mere...

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Christiansen, 26. maj 2017 kl. 8.27

Ummidelbart vil jeg tro, at jorden er til den tørre side bedømt på bedene et halvt niveau under og da det jo ligger højt. En indtil videre er der bare græs, jeg har ikke gravet i det.
Det ligger HELT bart, ubeskyttet for vind, ingen andre gevækster at tage hensyn til plænen er indhegnet af fliser på alle sider. Som sagt 1/2 etage over fortovsniveau.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Christiansen, 26. maj 2017 kl. 8.30

Hov, ift sol ligger det et par m fra huset, så her i maj og når solen står højt er der sol hele dagen. Om vintern når solen står lavere skygger huset om eftermiddagen.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. maj 2017 kl. 17.27

Hej Karen
Det er ikke det optimale sted, men kan sagtens lade sig gøre, fordi du ligger så højt, men det kræver at træerne er på vildstamme, så rødderne kan komme i dybden, og det uanset om du leret eller sandet jord. Det kræver også pleje - uanset hvad du gør - og så kan du vælge et par eller 3 sorter der har svag eller mellemkraftig vækst. Sorterne skal vælges ud fra hvor du bor, jordtypen og hvornår på året du vil spise æblerne.
www.de-gamle-sorter.dk

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Christiansen, 26. maj 2017 kl. 17.54

Tusind tak for svar.
Når du siger pleje, hvad tænker du så? Primært vanding eller?
Hvordan finder jeg ud af jordtypen? (Aldeles have-nybegynder her) :)

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. maj 2017 kl. 18.42

du skal vande i tørre perioder for der går nogle år før træernes rødder kan nå grundvandet, og beskære så træerne bliver velformede og så der bliver så meget luft mellem grenene at blade kan tørre mellem regnbyger og frugten få farve. Det er også vigtigt at bestemme max højde på træerne og beskære, så du holder den, når du når dertil.
du finder ud hvilken jord du har ved at grave i den, er den hård som beton nu efter lang tids tørvejr, klistrer den på fodtøj når den er våd, har du leret jord og kan du grave nemt nu og på alle tider, hvor jorden ikke er frossen, har du sandet jord.
Du kan også grave gennem muldlaget og se hvad du finder, sand eller ler. Og der er fordele og ulemper ved begge dele - det mest optimale er hvor der er sandet muldjord de første 50 cm og derunder ler, men det er ikke mange steder der er det.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Christiansen, 26. maj 2017 kl. 19.11

Tusind tak. Det var også ca. hvad jeg havde kalkuleret med.
Vores jord er sandet så.

Jeg troede, at vildstamme kun var til store træer? Eller det et spørgsmål om, at det er det eneste, som vil kunne klare sig nogenlunde under så udsatte forhold? (Tørke, vind)?

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Christiansen, 26. maj 2017 kl. 19.21

Uh, hvor er der utroligt mange spændende ting, som jeg ikke ved noget om! Jeg læste lige på din side, jeg kan fornemme, at du er tilhænger af vildstammer.
Kan de også bruges til mindre træer, dvs "dværgæbletræer", træer i plukkehøjde? Er det udelukkende et spørgsmål om rette beskæring? Eller bliver alle træer med vildstammer store?

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. maj 2017 kl. 19.51

Vi har æbletræer ved en gavl vinkelret på gaden med adgang fra forhaven. De bliver stort set plukket rene af tobenede skadedyr.
Måske er bliver det ikke et problem hos dig, men det værd at have med overvejelserne.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Christiansen, 26. maj 2017 kl. 20.08

Tak, det er bestemt værd at ha' med. Vi bor på en blind vej uden meget trafik, og da det er løftet fra fortovet skal folk VIRKELIG ville det for at komme op i forhaven 😄

11 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Helenia Bakker, 31. juli 2017 kl. 13.44

Slettet af administrator 31. juli 2017 kl. 14.13.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Helenia Bakker, 31. juli 2017 kl. 13.45

Slettet af administrator 31. juli 2017 kl. 14.13.

Nyt svar til emnet »Æbletræ i forhave?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Æbletræ i forhave?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider