Forum

Omplante oliventræ i krukke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 13. november 2023 kl. 8.31

Hejsa

Jeg har et cirka to meter højt oliventræ (fra rod til midten af kronen) med omkring 20 cm tyk stamme, som jeg skal have omplantet til en 1 meter bred overskåret tønde. Har købt omkring 300 liter middelhavsjord og rigeligt med lecakugler, og jeg er med på, at jeg skal bore drænhuller i bunden af tønden osv.

Spørgsmålet er bare: Er det for sent at gøre, nu hvor det er ved at blive koldt, eller vil rødderne stadig kunne etablere sig i den nye jord? Vejrudsigten ligger mellem 1 og 9 grader den næste uges tid, også om natten.

Træet står i en ca. 70 cm bred plastikkrukke fra forhandleren nu og trives på vores terrasse, men spørgsmålet er – nu hvor vi ikke har nået at omplante tidligere – om det er bedre at vente, eller om vi skal skyndes os og få omplantet træet?

Det er fysisk umuligt at flytte indenfor om vinteren, også fordi det kræver tre mennesker at løfte.

Mange tak :)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. november 2023 kl. 9.33

Hej
Du skriver ikke noget om, hvor længe du har haft træet og om det tidligere har overvintret ude hos dig. Hvis det har overvintret på sit nuværende ståsted, evt. med beskyttelsesmåtter omkring, vil omplantning til større tønde beskytte rødderne, især med iblanding eller dræn af leca. Der kommer måske andre med erfaring, der kan rådgive .
Ingeborg

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. november 2023 kl. 20.16

Hej Rasmus.

Oliven træer tåler ned til ca -10 grader. Så det ville være en god ide at pakke det ind i stedet for at ompotte det.

Selv om du planter det om vil det ikke gro alligevel,..vent hellere med at omplante det til en gang i foråret hvor der er kommet liv igen.

Hvis det med tiden er blevet for voldsom kan du vælge at top og rodbeskærer det, men det kræver at man også kan få ud af potten . Så holder du træet i ave og det er nemmere at flytte.

Nyt svar til emnet »Omplante oliventræ i krukke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Omplante oliventræ i krukke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider