Forum

Etablering af højbede i drivhus?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 2. september 2012 kl. 13.49

Når sæsonen snart er slut, skal kapillærkasserne i drivhuset udskiftes med "rigtige" højbede, og jeg ville egentligt gerne i gang med det samme, i stedet for at vente til foråret. Er det en dårlig ide, og risikerer jeg bare at jorden i højbedene "klasker sammen" i løbet af vinteren og jeg skal starte forfra til foråret?

Jeg skal også bruge ca. 1 m2 jord til højbedene og har tænkt på at bruge dette, sammen med lidt kompost til foråret.

kridtvejs.dk/champost-hoejbedsmuld-bigbag-625-liter-p-888.html

Jeg har også planer om at højbedene skal "undervandes" ved hjælp af drænslanger der graves ned rundt i kanten af højbedene, men jeg er lidt i tvivl om, hvor dybt slangerne skal lægges. Jeg tænker at halvvejs nede i 30 cm høje bede, må være et godt kompromis?

M.v.h.

Peter

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 2. september 2012 kl. 15.22

Hej Peter,

Jeg har også udskiftet kapillærkasserne med at plante direkte i jorden i år. Jeg har tomater, agurker, peber (som dog ikke rigtig lykkes), bornholms figen, purløg og persille - og tagetes.

Jeg har vandet tomaterne en gang i maj - og det var det. Agurken har jeg vandet 2-3 gange i løbet af sommeren og krydderurterne måske 4-5 gange. Ellers ikke. Så det er måske slet ikke nødvendigt med "undervandingen". Heller ikke, selv om du laver højbede - jeg går ud fra, at der ikke er bund i de højbede?

Jeg har læst, at tomatplanterne kan have op til 2 m lange rødder - de kan i hvert fald sagtens selv skaffe vand. Og de får aldrig for meget - men de har heller aldrig manglet. Det har været meget nemmere at have tomater, når man ikke skal vande dem hele tiden. Jeg er vant til at have næsten konstant dårlig samvittighed - det har jeg ikke haft i år. Udbyttet er det største, jeg har haft de sidste fem år - på trods af den lidt solfattige sommer.

Jeg tror ikke, din jord klasker sammen, da der jo hverken bliver gået på den eller falder regn/sne på den. Den bliver selvfølgelig lidt fastere, når den ligger vinteren over, men det gør den jo alligevel hvert år. Du kan jo hurtigt løsne den lidt, inden du sår.

Fordelen ved ikke at have højbede er, at tomaterne har bedre plads i højden - og det problem har man altid sidst på sæsonen.

Ulempen er, at man muligvis skal luge en lille smule.

Hvad du end beslutter dig for så ønsker jeg dig held og lykke med det.

Elsebeth

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 2. september 2012 kl. 20.13

Hej Elsebeth

Tak for dit lange svar og din PM. :-)

"Heller ikke, selv om du laver højbede - jeg går ud fra, at der ikke er bund i de højbede?"

Højbedene er (naturligvis) uden bund.

Vi har valgt højbede frem for at plante direkte i jorden til næste år af (mindst) to årsager. For det første bliver jorden hurtigere varm, så vi kan komme i gang tidligere og for det andet giver det en mere behagelig arbejdshøjde.

M.v.h.

Lar og Peter

Nyt svar til emnet »Etablering af højbede i drivhus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Etablering af højbede i drivhus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider