Forum

Nyt Drivhus: Træ eller Alu

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K Wetter, 13. februar 2013 kl. 14.44

Jeg går og overvejer et drivhus og har i den forbindelse være i det lokale byggemarked for at se på udvalget.
Jeg fik ikke noget svar på hvad forskellen er på et træ og et alu drivhus, så håber nogen af jer kan hjælpe mig :)

Skal jeg vælge træ eller alu?

Budget: ca. 15.000 kr.
størrelse: 4-8 kvm.

På forhånd tak :)

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2013 kl. 16.21

Det er jo helt personligt, om man bedst kan lide det ene eller det andet :)

Den helt store forskel - ud over udseendet - er graden af vedligehold. Et aludrivhus skal jo bare vaskes en gang om året, men trædrivhuset skal males, oliebehandles, eller hvad man nu vælger.

Inden for dit budget vil du kunne få flere kvadratmeter for pengene, hvis du vælger alu.

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 14. februar 2013 kl. 9.58

Alle fordelene er ved et alu drivhus, næsten vedligeholdesfrit og så lader det meget mere lys ind end et trædrivhus gør , det er måske ikke så kønt som et trædrivhus kan være.............

P.A.

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K Wetter, 14. februar 2013 kl. 12.29

Mange tak for svarene Anja og P.

Selvom at en træ drivhus kan vare meget charmerende, så må jeg desværre nok være realistisk og gå efter et i Alu.

Nu når jeg har jeg her, kan i så anbefale et mærke? Jeg vil meget gerne bruge min point fra coop, så jeg hælder meget til Halls eller Juliana: webshop.coop.dk/kategori/hus-og-have/drivhuse

Personligt er jeg mest til Juliana's antrasitgrå versioner, men hvis de ikke holder er det jo ligemeget :)

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. februar 2013 kl. 18.38

Jeg har ikke erfaring med hverken Halls eller Juliana - jeg har købt drivhus her:

www.willabgarden.dk/drivhuse/euro-serre-pakket-klart.aspx

Det er gode, solide drivhuse, og som du kan se, kører de nogle kampagnepakker lige nu, som måske var værd at se nærmere på :)

Jeg er meget tilfreds med mit Euro-Serre og nyder det nu på 6. sæson lige om lidt...

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 15. februar 2013 kl. 8.41

Jeg har selv lige været i din situation og har været gennem det meste af markedet og valgte et Euro Serre fra Willab, synes de har de mest kraftige huse og så synes jeg det er lækkert med helbane glas:-) jeg har købt et Euro Serre Maxi 4 mur som står og venter på frosten forsvinger så jeg skal støbe fundament...

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. februar 2013 kl. 17.06

Selv om jeg jo stadig mener, at Willab har de bedste drivhuse, kan jeg se, at Coop har Halls og Juliana på tilbud lige nu:

webshop.coop.dk/kategori/hus-og-have/drivhuse?WT.mc_id=20130215_TBGRP_Fredag_Uge7_drivhuse

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 15. februar 2013 kl. 18.17

Er rigtig godt tilfreds med mit Halls, som går ind sin 6.sæson.
Der har ikke været nogle problemer med opsætning, ingen skader , udover den rude jeg selv smadrede, den var nem at skifte! Udluftningsvindue/lammeller indsat senere. Alm. småting, såsom de små vrideskruer til snoreophæng er stanardmål, så f.eks Vitavia eller Juliana fittings passer.
Så det du skal gå efter er et godt tilbud indenfor de velkendte mærker hvis du spørger mig :)

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. februar 2013 kl. 9.39

Så lige, at Bilka har et grønt Uranus-hus på 11,5 m2 på tilbud til 9.000 incl. sokkel i den kommende uge :)

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K Wetter, 21. februar 2013 kl. 8.54

Tak for de mange svar :)

Selvom både Anja og Frederik anbefaler et Willab drivhus, så har vi besluttet os for et Juliana driv hus. Simpelthen fordi vi ikke har hørt noget dårligt om dem, vi har samlet pluspoint som vi kan bruge og så synes vi det er pænest.

tusind tak for alle jeres svar - super forum :)

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 21. februar 2013 kl. 9.01

Hej
Ja rabat er aldrig dårligt, tillykke med jeres nye drivhus, hvad størrelse endte i på? glæder mig til at se billeder når det er færdigt! jeg glæder mig selv til at kunne komme igang med at støbe fundament mv. til mit så det kan komme ud af pakkerne.....

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. februar 2013 kl. 8.56

- som fhv. erhvervsgartner vil jeg absolut anbefale jer at købe med polycarbonatplader og ikke med glas - de går ikke i stykker og man behøver ikke at skygge så meget og det er nemmere at holde frostfrit når man går igang om foråret -

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Max J., 23. februar 2013 kl. 0.55

For de penge får du virkeligt meget hos www.hobbydrivhuse.dk/shop/frontpage.html - det er bare en god kvalitet - har selv www.hobbydrivhuse.dk/shop/pavilloner-9-9-309p.html
Hilsen MJ

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Max J., 23. februar 2013 kl. 0.56

Og ps - Hobbydrivhuse leverer med polycarbonat som anbefalet ovenfor.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K Wetter, 26. februar 2013 kl. 9.51

Hej Frederik,

Vi er endt med 9,9 m2 som egentlig er lidt større end hvad vi først havde tænkt os. Til gengæld er det også lidt billigere og så er der jo også penge til lidt ekstraudstyr :)

Mogens: Tak for tippet, men som jeg har forstået det, så "ødelægger" polycarbonatplader også udsigten ind til og ud af drivhuset? :)

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 26. februar 2013 kl. 12.43

Det lyder lækkert og et drivhus man aldrig blive for stort så jeg tror i bliver rigtig glade for i valgte en størrelse større:-)
Hvad har i købt af ekstraudstyr?

Jeg fravalgte også poly pga den manglende udsigt, jeg har ingen planer om at holde det frostfrit om vinteren. Ved godt sæsonen bliver lidt længere i begge ender, men synes ikke det var det store problem med mit gamle drivhus... Og det er udelukkende til hobbybrug hvis jeg skulle leve af det havde det været en helt anden snak!

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Max J., 26. februar 2013 kl. 17.15

Og jeg syntes det er ret så smart med Hobbydrivhuse, hvor du kan få polycarbonat i taget og glas i siderne - www.hobbydrivhuse.dk/shop/cms-polycarbonat-glas-drivhus.html.
Ved det gamle galshus jeg havde var der ofte tagglas der skulle udskiftes efter vinteren - det er der ikke mere.

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2013 kl. 18.48

Jeg har også glas i siderne og næsten klare polyplader i loftet - super kombination :)

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Møllenbach, 8. marts 2013 kl. 7.27

Hej Anja
Vi har et Juliane Premium på 12 m2 og tænker på at skifte det ud til et Willab Tropical plus 20m2 med 14 mm glas i siden og polyplader i loftet. Det er det "tropiske" der frister! Hvor tidligt kan man sætte f.eks tomat planter ud i forhold til i et 3mm drivhus? Kan du sidde og få en kop kaffe, gerne med frakke på hele året i et 14 mm? Med andre ord, kan du sige lidt om hvad du synes gevinsten er ved de 14 mm.
På forhånd tak.
Janne

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2013 kl. 9.07

hej Jane

sidder lige på vinterferie 100 km nord for polarcirklen - kommer lige. ed et svar til dig, når jeg er hjemme i næste uge :-)

Men kan da sige helt kort, at jeg ikke har fortrudt mit køb - det er det fedeste drivhus!

mvh
Anja

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Møllenbach, 8. marts 2013 kl. 17.37

Hej Anja

Tak for dit svar det lyder spændende og ikke særlig tropisk! Nyd det jeg glædermig til at høre fra dig i næste uge eller når du får tid. Det haster ikke.
Mvh
Janne

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Larsen, 9. marts 2013 kl. 20.20

Ja jeg har så valgt at bygge et trædrivhus. Måske lidt mere vedligeholdelse, men 100 gange mere charme end et alu. Her med mine to gymnastikpiger i forgrunden...

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Mathiasen, 12. marts 2013 kl. 9.25

Som også Anja Egeriis nævner, kræver de fleste drivhuse af træ lidt mere vedligehold end alu drivhuse. Men også på det område er der dog sket noget positivt de senere år. Fx har Juliana en model (Juliana Classic), som kræver noget mindre vedligeholdelse end træ drivehuse normalt gør.

Uanset hvad, må man bare altid regne med at skulle bruge noget tid på vedligeholdelsen af ens drivhus. Fx bør man altid vaske vinduerne af om foråret, førend sæsonen rigtig går i gang.

Gevinsten er til gengæld, at man både kan nyde ens afgrøder og den tid, man bruger i drivhuset.

Personligt synes jeg bedst om træ drivehuse, men jeg kan også godt lide nogle af de nyere alu drivhuse i farven grøn.

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. marts 2013 kl. 9.26

Hej Janne

Så er jeg landet igen efter en herlig uge med masser af sne og nordlys :)

Og til drivhuset: Om vinteren bliver der lige så koldt i det om natten som i et almindeligt drivhus, hvis man ikke varmer op. Men når solen skinner, holder termoglasset længere på varmen end alm. glas, så totalt set er der flere varme timer derude.

Jeg synes, at den store fordel ved termoglasset er, at man man komme lidt tidligere i gang, og at sæsonen varer længere. Man får nok omkring 1½ måned ekstra ud af det i alt, vil jeg tro.

Jeg snyder så og har en gasovn tændt derude om natten fra omkring 1.4. og til nattemperaturen er omkring 10 grader - og igen om efteråret fra ca. medio oktober til medio november for at få endnu mere ud af det. Det koster mig i alt 4-600 kr. til gas, så det kan ikke "betale sig" på den måde - jeg synes bare, at det er fedt, at jeg ikke skal rende og slæbe planter ind om natten i starten af sæsonen.

Sig endelig til, hvis du vil høre mere :)

mvh
Anja

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 12. marts 2013 kl. 9.58

Angående nat/morgen temperaturer i drivhuse (uopvarmet) så er det mange gange meget koldere inde i drivhuset end der er udenfor, det kan typisk være 2+gr. udenfor og -2 inde i drivhuset .
Klip fra DMI
Når nu efterårets første frost truer, så kunne man forledes til at tro, at sæsonen kan forlænges med et drivhus, hvis ellers georginerne er i krukker og til at rykke. Men drivhuset er faktisk en dødsfælde. Det bliver nemlig endnu hurtigere koldt end din have. Det skyldes, at overfladen af drivhuset, som alle andre overflader, taber varme, men at der - i modsætning til jordoverfladen - ikke er et 'varmt lag' nedenunder til at holde temperaturen oppe.

Når drivhusets overflade bliver kold forplanter kulden sig ned i luften i drivhuset. Den kolde luft synker derefter ned i bunden af drivhuset, fordi kold luft er tungere end varm luft. Da drivhuset er lukket af, kan kulden ikke slippe væk og hele drivhuset bliver derfor efterhånden 'fyldt op' med kold luft. En faktor der er medvirkende til at 'holde på kulden' er, at der ingen omrøring er i det lukkede drivhus, hvor der udendørs altid er en smule luftbevægelse.

Så det bedste er at lade vinduer og døre være åbne om natten så der kommer omrøring i luften...............

P.A.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Møllenbach, 13. marts 2013 kl. 9.09

Kære Anja
Tak for dit svar. Ca 11/2 mdr mere tid i drivhuset lyder rigtig dejligt. Jeg er allerede begyndt at tulle derud og feje etc efter der er kommet mere lys så jeg tror jeg ville få stor glæde af termoruder.
God ide med gasovn men kan den justeres så der ikke bliver for varmt?

Kan du så begynde at sætte feks tomat planter ud omk 1 april, hvis de står højt og forspire feks salat eller blomster?

Nordlys lyder smukt!

Tak og mvh

Janne

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. marts 2013 kl. 15.58

Jeg sætter tomatplanter derud omkring 1. april - men i en plasttunnel med bundvarme, så de holder omkring 16-17 grader om rødderne. De kan tåle lavere temperaturer end det, men de skulle jo også helst vokse :)

Og mht. gasovnen så passer det med at temperaturen holder sig på 10-12 grader på den laveste af de tre indstillinger, hvis det ikke bliver mindre end et par graders frost ude, så ingen problemer der. Hvis det en enkelt nat bliver koldere, giver jeg den en tand mere, men ellers er der til ca. 100 timers varme i en gasflaske på 11 kg.

Nyt svar til emnet »Nyt Drivhus: Træ eller Alu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nyt Drivhus: Træ eller Alu

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider