Forum

Bede eller selvvandingskasser i drivhuse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars B, 4. august 2013 kl. 22.38

I forbindelse med opsætning af nyt drivhus overvejer jeg, om jeg skal lave bede eller om det er lige så effektivt at bruge selvvandingskaser med en plantsesæk over.

Hælder mest til selvvandingskasserne, da det så umiddelbart er nemmest at passe, da de så ikke skal have vand hver dag, og kan ikke ligge vand ind til drivhuset, således der kan være automatisk vandingsanlæg.

Er det ok at placere en stribe kasser og så plante tomater, agurker osv i disse og så stadig få et godt udbytte?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. august 2013 kl. 23.27

Der er mange holdninger til kapillærkasser - min holdning er helt klart, at man skal droppe dem og dyrke sine tomater og agurker direkte i drivhusjorden. Det kan tydeligt ses både i dette og andre steder, hvor der tales om drivhus, at rigtig mange har problemer med griffelråd i tomaterne og rodhalsråd i agurkerne i kapillærkasser, og det undgår man også ved at dyrke i jorden.

Desuden bør man begrænse brugen af sphagnumprodukter i det hele taget, og planterne bliver sundere og bedre i rigtig havejord, hvor de kan sende rødderne ned og hente de næringsstoffer, som ikke findes i plantesækkene...

Og de er ikke sværere at passe - prøv at bruge søgefunktionen og led efter Jorddække i drivhus :)

En blanding af jordbede og fliser er supergodt at have i drivhuset - så kan man dyrke peberfrugter og chili i potter.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. august 2013 kl. 0.48

Hej Lars.

Jeg kan kun tilslutte mig det Anja skriver. I år gravede jeg ud til bed i den ene side af drivhuset, og til næste år ryger kapillærkasserne i den anden side også ud, til fordel for bed. Der skal absolut ikke vandes hver dag. Jeg er faktisk blevet meget overrasket overasket over, hvor længe planterne klarer sig uden vanding. Og så giver det jo dejlig ekstra højde i drivhuset, at have planterne i bede i stedet for kasser.

Hilsen AG

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 5. august 2013 kl. 9.30

Jep.. Du skal selvfølgelig sætte dine planter direkte i drivhusjorden , helst så tæt på soklen som muligt , så behøver du ikke at vande da rødderne søger udenfor hvor de nyder godt af regnvandet.....

Peter A.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 5. august 2013 kl. 9.45

Du kan også etablerer højbede i drivhuset, som vi har valgt at gøre ...

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/11853.html

Peter

Nyt svar til emnet »Bede eller selvvandingskasser i drivhuse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Bede eller selvvandingskasser i drivhuse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider