Forum

Indretning af drivhus på 28 m²

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 28. februar 2014 kl. 10.38

Jeg er den heldige ejer af et skønt drivhus - sat op i efteråret og nu klar til den første sæson.

Men jeg har brug for hjælp til både indretning og gode råd..

Planen er at der som minimum skal være:

Abrikos træ
2 x vin (en blå og en grøn)
Figen
Lidt agurker og tomater i kapilærkasser (med hjul så de kan flyttes rundt i huset)

Der kan frit tages fliser op i huset og plantes hvor jeg mener det er mest hensigtsmæssigt.
Der er en sidehøjde på 185 cm så der er god plads både i sider, gavl og midt i huset.

Tænker abrikosen skal være midt i huset - fritstående, begge vin i gavlen (i hver sin side) - fignen (måske i en stor krukke, jeg er meget i tvivl eller om den skal direkte i jorden)
Så er der tomater og agurkerne som jeg vil have i rullende kapilærkasser.

Er der noget særlige jeg bør tage højde for?

Jeg har lavet en lille lavpraktisk tegning ;-)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 28. februar 2014 kl. 14.41

Jeg synes det er synd at spærre et abricos træ inde i et drivhus , det trives udmærket på friland......

Peter A.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. februar 2014 kl. 17.27

Hej Lise når du nu planter dit abrikostræ udenfor synes jeg du skal lade din figen følge med, træerne står bedst udenfor på grund af bestøvningen og størrelsen. Det er synd du har placeret indgangsdøren mod vest, det havde været bedre mod enten øst eller nord, nu vil du få mange luftbårne insekter med ind, når det blæser. Med fliser i hele bunden af huset vil det blive meget vanskeligt at få et fugtigt indeklima (rødt spind kan lide tørt klima, agurker fugtigt). Hilsen Henry G.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. februar 2014 kl. 18.23

Det kommer an på figensorten - jeg har købt en Ronde de Bordeaux hos Lars Westergaard på Fyn, og det er en drivhusfigen, som smager rasende godt. Min er plantet ud i et bed - dog i en stor potte, så den ikke kan vokse frit. Og den giver masser af frugter - omkring 100 sidste sensommer.

Jeg er helt enig i, at abrikosen skal ud - men jeg dyrker min i krukke og har den i drivhuset om vinteren. Den er i øvrigt også fra Lars Westergaard - han har mange lækre ting, der kan tåle det danske klima, så et besøg hos ham kan stærkt anbefales!

Nu er jeg jo mest til drivhuse, der er proppede med planter - skal du ikke have andet end den smule på tegningen?

Jeg vil helt klart også anbefale nogle faste jordbede derinde - f.eks. til tomatdyrkning. De bliver bedst og sundest i "rigtig" jord" :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 28. februar 2014 kl. 21.43

Tak for jeres råd, det med indgangen og indsmelter havde jeg ikke lige taget højde for - har fået en landskab arkitekt til at placere drivhuset - det er bygget sammen med en garage.

Jeg vil nu stadig have en abrikos i mit drivhus, synes det er så smukt med et træ i et drivhus med den grønne krone under glasset, men det skal nok beskæres en del, ad åre.

Jeg satser stærkt på at der skal meget mere ind i huset, blomster, krydderurter mv. Men dyrkes fra store krukker.

Jeg må hellere tage et kig på Lars Westergaards hjemmeside ;-)

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 2. marts 2014 kl. 19.00

Det må være fantastisk med sådan et stort drivhus - stort tillykke :-)
Jeg kom til at tænke på, at med den størrelse, så ville det være dejligt med lidt opvarmning, da det er et rum, der også indbyder til ophold og måske en frokost med venner - og så er det dejligt at kunne bruge det også i tidligt forår/sent efterår. Så måske skulle du overveje en lille brændeovn? Man kan føre aftrækket ud gennem taget, hvor en glasrude naturligvis skal erstattes med noget der kan tåle varme.
Bare et lille tip :-)
Hilsen Tina

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 3. marts 2014 kl. 11.19

Det ér fantastisk med mit nye hus af glas - jeg har tænkt i opvarmning og faktisk er jeg på udkig efter en lille kakkelovn til installering i huset - måske med udføring via gavlen hvor den ene rude mures op i stedet.

Her er mit "barn" - lidt rodet men næsten færdigt.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. marts 2014 kl. 12.40

Det ser sørme dejligt ud :) Og fedt, at der er dør fra bygningen bagved!

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 3. marts 2014 kl. 13.14

Ja Anja, det er blevet super godt!
Jeg har været meget i tvivl med den dør ind til garagen/rummet bagved, da den er meget lav (jerndrageren der holder huset på bagvæggen) men med min 1,62 cm. er det problemfrit for mig at færdes ind/ud af døren.

Tænker jeg nemmere kan fragte mine planter ind til vinteropbevaring i rummet bagved der er designet til det ;-)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. marts 2014 kl. 15.49

Ja - det er lige en anelse federe end dit første drivhus :)

Det lyder også godt med vinteropbevaringen, det er fedt at have mulighed for det!

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 4. marts 2014 kl. 1.00

Det er da godt nok det fedeste "amatør-drivhus" jeg har set til dato! Tillykke med det! :-) (Anjas kommer ind på en klar andenplads)

Jeg syntes det er synd at du har fliser på hele arealet, og jeg syntes også at det bliver lidt "sterilt" hvis du kun dyrker i krukker og potter. Jeg ville lave nogle ægte højbede, hvor du fjerner fliserne under dem, i begge gavle.

Peter

Nyt svar til emnet »Indretning af drivhus på 28 m²«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Indretning af drivhus på 28 m²

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider