Forum

Kiwi

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 12. juli 2004 kl. 22.15

Hej
Jeg har plantet en kiwi i drivhuset for 4 år siden. Den vokser selvfølgelig helt afsindigt, og bekskæring er nødvendig. Jeg er opmærksom på at den sætter blomster på nye, svage skud, så dem klipper jeg ikke af. Alligevel har jeg aldrig set en blomst! Er der nogen der har erfaring med kiwi? Skal jeg have (endnu mere) tålmodighed eller kan jeg lige så godt grave planten op?

Med venlig hilsen Ellen A. Roesgaard

1 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony Bülow, 13. juli 2004 kl. 13.47

TV2nord's grønne regsehold havde et indlæg om kiwi på friland, måske kan du hitte noget erfaring du kan bruge, ved at se denne udsendelse som findes som nettv her:
www.tv2nord.dk/default.asp?kategori1=program&kategori2=seudsendelse&id=96&start=:17:16&duration=0:12:39&file=020604&filetype=wmv&dato=101001

Mvh Tony

2 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knirke, 2. marts 2005 kl. 12.37

Jeg har samme problem med manglende kiwifrugter. Min plante skulle være selvbestøvende, den er 5 år og har aldrig haft en blomst endnu. Den er købt på Tåsinge planteskole.

Hilsen Knirke Nielsen

3 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knirke, 2. marts 2005 kl. 12.41

Det er da forresten hyggeligt med alle de Knirker på nettet, jeg troede mig alene.

Jeg har haft navnet siden 1953.

Hilsen Knirke Nielsen

4 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni, 31. marts 2005 kl. 15.43

Hej Jeg har lige invisteret i kiwi plante, og der var 3 stk. i pakken, der er en han plante og to hun planter, for disse skal nemlig bestøves af en han. håber det virker. Knuz og godt have år.

5 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elisabeth, 21. maj 2006 kl. 20.56

Jeg plantede en selvbestøvende kiwiplante i mit drivhus for 2–3 år siden. Sidste år havde den blomster og jeg ventede spændt. Desværre faldt alle blomsterne af...

I år har jeg tænkt mig at prøve bestøvning med en pensel...

Er der mon nogen der har nogen erfaring at dele ud af?

6 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frøken T, 16. juni 2006 kl. 4.25

Hvis der ikke er tale om podeplanter, kan der gå op til 10 år før planten begynder at sætte frugt... Til gengæld yder den så i 40–50 år der efter... :D

Læs mere om kiwien her: eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Frugter/kiwi.xml?emne=Vaekst

Held og lykke (og en god portion tålemod)...

7 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kis, 3. september 2006 kl. 9.35

Jeg købte i år 1 han og 2 hunplanter og har sat dem i en krukke i drivhuset.

Skal jeg plante dem i jorden i stedet inde i drivhuset og kan de overvintre der
eller skal jeg lade dem blive i krukken og stille dem frostfrit i vinter?

Er der nogen der ved det?

8 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 16. december 2007 kl. 22.01

Du skal have en han og en hun plante før den kan sætte blomster/frugter

9 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Karlsson, 7. august 2008 kl. 16.25

Kan en kiwi overvinter i drivhuset? Laila Karlsson, Lendum

10 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Karlsson, 7. august 2008 kl. 16.27

Hvordan finder man så ud af om det er en hun el. en han plante?

11 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. august 2008 kl. 20.11

Det er nemmere med en selvbestøver...kan købes på esbjerg planteskole...

mvh erik esbjerg ø

12 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Karlsson, 7. august 2008 kl. 22.12

Hej igen men jeg har jo købt et men er ikke klar over om det er selv bestøvende.

13 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 8. august 2008 kl. 8.23

Det skulle gerne stå på plante vejledningen som følger med der står der om det er en selvbestøver...planten hedder jenny så er det ender klarer tingene selv uden hjælp fra bien...

erik esbjerg ø

14 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Madsen, 10. august 2008 kl. 21.28

Hej Erik Esbjerg
Jeg købte en selvbestøvende kiwi plante for ca 5–6 år siden. Den får blomster hvert år, men de falder af og derfor ingen frugt.

Hvordan skal blomsterne se ud, hvis der er tale om en rigtig selvbestøvende?

Eller er der tale om han og hun blomster på samme plante som fx hos melon?

Det er vel ikke sandsynligt, at den vil bære når den blomstrer fint hvert år og der stadig ikke er frugt. Det er ellers en frodig fyr og har været nødt til at beskære kraftigt i år, da den var på vej ud af vinduerne...

/Elisabeth

15 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. august 2008 kl. 20.27

For 3–4 år siden plantede jeg en StikkelsbærKiwi I år var der 3 blomster på, men ingen frugter. På medfølgende skilt oplyses at den er selvbestøvende. Den kostede kr. 99,95 i Staurby Skov Plantec. Der burde de oplyse at den er utrolig frodig og gror godt og hurtig, så vildt at det er voldsomt, og at den ikke kan overkomme også at sætte frugter. Det er der en anden planteskole som har oplyst. Denne sagde jeg kunne forsøge at begrænse dens frodighed ved at rodbeskære den lidt.

Jeg fornemmer der er mange kompetente personer i forummet der kan/har en klar og godt råd, om jeg skal skrotte den for noget andet spændende. håp

16 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. august 2008 kl. 20.39

Jamen, jeg kan da ikke være mere enig i håp's betragtninger, da jeg også har en overdådig voksende stikkelsbærkiwi som kun to gange på 15 år har givet frugter af betydning.

Den dækker nu 24 m2 (og endnu mere hvis den ikke blev lempeligt beskåret) og jeg lever stadig i håbet om den store høst.

17 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2008 kl. 22.41

Hej Må indrømme at også jeg har dårlige erfaringer med stikkelsbær-kiwi at jeg valgte at skille mig af med den. Dels pga. den manglende blomstring, herefter den manglende frugtsætning. Men vil man have en sjov og noget anderledes kiwi plante, der dog ikke giver frugter (da den er en han-klon) skal man i stedet anskaffe sig en kæmæleon-busk. Med årene vil man også få lidt blomster. Men det er mest bladene, der vækker interesse

18 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 13. august 2008 kl. 19.35

StikkelsbærKiwi
– den paradosale udgivelese jeg kan udlæse af forummets oplysninger om planten er for mig afdækning af emnet. Det er interresant. Jeg kan tydeligt se at min plante forsvinder igennem kompostkværnen. Tak for hjælpen. håp

19 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunder, 15. august 2008 kl. 11.06

Jeg købte Kiwi planter i 1982. Har aldrig blomstret eller givet frugter indtil idag 15.08.08
Planter er idag kæmpestore på sydvendt væk.

Opfatter det lidt som en joke.

20 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Fenger, 26. september 2008 kl. 22.11

Fik foræret tre kiwiplanter og troede ikke meget på projektet (fra Fakta) 2. år fik jeg et par sure frugter, høstede nok før tid og sommeren var kold. Siden har de lidt en ussel skæbne, men har lige nu fået deres eget sydvendte bed op mod huset. Det venter jeg mig meget af.

21 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ketty, 11. oktober 2008 kl. 20.50

Tja... min 5 år gl. kiwi er også selvbestøvende og har kun blomstret en gang... og de faldt af. Jeg har en nabo som har kiwi i er 20 m2 drivhus, det tog 5 år før den blomstrede (han og hun plante) siden da har de haft drivhuset fuldt af kiwi, som kan høstes helt til jul... så jeg håber lidt endnu, det kan da lykkedes.

22 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Skovboel, 15. november 2008 kl. 15.45

For 4 år siden fik jeg en kiwi plante af min datter, hun havde købt den i Bilka.

Jeg har aldrig set blomster på planten, nu er bladene faldet af, og 2 små kiwi hænger så smukt.

De er meget hårde at føle på.

Den er plantet op af en betonmur i det fri.

23 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izabella Pettersson, 24. januar 2009 kl. 9.42

Hej danska trädgårdsvänner vänner
Läste om era problem med kivi. Har ni både hon och han planta? det blir ingen blommning annars! Jag säljer själv bl annat kivi som är både hon/han och det säker finns i Danmark också! Kanske ni har fått fel sort?

Lycka till med odlingen
Hälsningar från Sverige
Izabella
www.izasylwia.se

24 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. januar 2009 kl. 15.31

Det er nemlig helt korrekt, at kiwi skal have både hun og hanplanter for at sætte frugt. Det er nemlig en særbo.

Mvh Eivin (^_^)

25 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izabella Pettersson, 24. januar 2009 kl. 16.36

Hej
Enlig min leverantör så ska det tar ca 2–3 år innan den vill sätta frukt:-) den jag har ska blir ca 4 m hög... Men jag har satt den förra året och vet inte hur det ska uppföra sig:-) Jag har den i en kall växthus, men den ska tåla minus 20 grader.:-) Men växer den och är fin, så låt den vara! Kanske just den behöver 5 år för att mogna.

Hälsningar
Izabella

26 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 24. januar 2009 kl. 19.06

Hej herfra...

Hvad så med en selvbestøver eller er det det bare fis de kære planteskoler kommer med for at sælge noget?.

erik

27 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izabella Pettersson, 25. januar 2009 kl. 9.03

Hej :-)
Nej,det är rätt. De i Polen är seriösa odlare och mina vänner.Vet du inte att det finns både hon och han i samma planta?

Hälsningar
Izabella
PS. Är det någon som har mycket blomster frö att byta med mig?

28 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izabella Pettersson, 25. januar 2009 kl. 9.05

Hej
Hittade namnet på kivi jag har:
Aktinia arguta " Issaj" – den ska vara både hon och han planta
Lycka till med era kivin
Izabella

29 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Larsen, 2. april 2009 kl. 19.48

Kiwi kan ikke stå i drivhus desværre.

der bliver for varmt

det bedste sted en selvbestøvende plante kan stå er i fuldt sol og op ad et hegn.

jeg har 8 stk stående som jeg selv har lavet via stiklingsmetoden. de giver oceaner af frugter i oktober måned. de giver frugter efter 3 år.

30 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Madsen, 4. april 2009 kl. 20.38

Til Arne Larsen.

Skal lige høre om det er en rigtig kiwi eller stikkelsbærkiwi. Og hvor i landet
bor bor du?

Kunne vi evt aftale noget med nogle stiklinger? Jeg købte i dyre domme,
men jeg tror ikke den er selvbestøvende, da alle blomsterne er ens.

Den bor i drivhuset og får hvert år masser af blomster, som falder af uden
at give frugt.

Jeg har endda været ude med pensel for at bestøve.

Venligst Elisabeth

31 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Larsen, 5. april 2009 kl. 7.47

www.planteskole-ringen.dk/default.aspx?site=2880&func=frontpage.view

de koster 98 kroner og bliver højest 7 meter. 3 år giver de frugter. de skal stå på havens mest solrige plet og kan tåle ned til -40 graders frost.

du kan købe dem her som selvbestøvende og jo det er minkiwi.

eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/minikiwi.html
det jeg tror der sker hvis du har den stående i drivhus er at de får det for varmt. hvis man planter en minikiwi taber den også blomsterne men ikke altid

man kan godt lave skud af minkiwi i drivhus men det foregår i fuld skygge og med roddanner.

jeg er ret sikker på du ikke kan med en han og en hun plante kiwi.

d. 1 april begyndte alle mine at få grønne skud.

jeg tror du får mere sjov ud af at købe sådan en og prøve via grene at lave stiklinger med roddanner.

15 centimeter grene dyppes i vand i spidsen og i roddanner og sættes i fuld skygge i et drivhus med meget høj fugtighed eller med en pin og en klar plasticposer over men husk den skal af i et stykke tid hver dag ellers rådner den.

32 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 21. august 2009 kl. 15.20

Hej
Jeg håbede at jeg kunne få en masse gode råd herinde, men I lyder også lidt rådvilde. Jeg har en kiwi, fra fakta tror jeg, den er 3 år i år og for første gang kom der blomster en 10–12 stykker, og nu et par mdr senere er der ca ligeså mange små kiwifrugter. Men de er helt hårde og ikke mere end 3–4 cm. Så jeg ville egentligt bare gerne vide hvornår man skulle regne med at de kan høstes? Forresten står min plante i væksthus og skulle være selvbestøvende, hedder Jenny.

33 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dora Jensen Frørup Skovvej Christiansfeld, 25. august 2009 kl. 15.20

Hej

har en kiwi-plante for første gang i år vil vide hvordan den skal beskæres – den er nu ca 2m høj – er i drivhus nu men vil gerne have den ud af drivhuset – hvor er det bedst at plante den i det fri

hej hej Dora

34 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. august 2009 kl. 20.37

Kiwi er en plante man kan have umådelig svært ved at styre i et alm. hobbydrivhus. Faktisk kan den i løbet af en sæson fylde mere end to 10m2 drivhuse.

Derfor synes jeg det er en udemærket ide at prøve at plante den i det fri-så får du også plads til det der egentlig giver udbytte i et hobbydrivhus.

Der er ved at komme nye sorter på markedet, men hidtil har de sorter der har været i handelen været grådige voksende sorter uden megen frugtsætning og en stor skuffelse for hobbygartneren.

Selv ikke stikkelsbærkiwi har helt kunne leve op til forventningerne-jo det er en flot grøn plante der kan sprede sig til 20m2 in no time, men selvbestøvende -er nok at sige lidt for meget, for det er den ikke.

Tager jeg fejl?

35 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 25. august 2009 kl. 21.38

Ja Lilium, det tror jeg bestemt du gør.

Jeg har haft en stikkelsbærkiwi i mere end 15 år. Der er ingen andre kiwiplanter i området. De første 10 år blev den klippet efter alle kloge menneskers vejledninger. Så var der et år der ikke blev tid til alt det klipperi, og året efter fik jeg det heller ikke gjort, men haven henlå pludselig i den allerdejligste duft. Kiwien voksede ret vildt, og den blomstrede! Siden har den fået lov at gro og har båret masser af små kiwier til stor glæde for børnebørnene.

I år er min nabo vist desværre kommet til at sprøjte for ukrudt en dag det blæste for meget og vinden drev i "den forkerte " retning. Ca. halvdelen af planten visnede og der er kun ganske få kiwier på i år.

Hilsen Jytte

36 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Schøtt, 30. august 2009 kl. 12.26

Jeg købte for efterhånden mange år siden en selvbestøvende kiwi, uden at vide, hvad jeg gjorde!

Det var kun en lille strit, og den blev sat i et lille hul mellem brostenene på gårdspladsen ved en sydmur.

DEN GROR helt vildt, og den sætter fantastisk mange blomster og derefter frugter. De er ikke store, men når de endelig er modne, smager de, som de skal.

Jeg klipper alt, hvad jeg kan om sommeren ind til frugternes fæste, ellers kan vi slet ikke åbne porten til laden.!

Det ser ud til at passe den fint ;-) Heldigt.

Planten købte jeg i sin tid hos BAKKER.

37 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 31. august 2009 kl. 7.11

Plant Kiwiplanten ude op ad en væg, de er vinterhårdføre, jeg har selv 2 jeg har lavet af frø fra en Kiwi, det var mere for sjov jeg gjorde det. De får dog ikke frugter, da jeg ikke ved hvad det er for planter.

Mine planter står op ad et drivhus, og de overlever hver vinter, de blev plantet ud da de var 15 cm høje.

Når man planter op ad en mur får de varmen fra huset om natten.

38 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Fyllgraf, 16. september 2009 kl. 19.10

Hej
vi købte en kivi i fakta
Den er 3 år gammel og nu giver den frugter der er ca. 125–150 på den.

vi har også er der er 5 år gammel den giver ikke noget
Jan

39 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torsten, 21. september 2009 kl. 18.28

Hejsa,

jeg købte for 3 år siden 3 planter i Fakta (2hun + 1han). Sidste år var der nogle blomster på den ene hun-plante – det gav dog ikke frugter. I år blomstrede alle 3 planter, som efterhånden fylder det meste af drivhuset, og der er godt 100 kiwier på dem nu.

De er stadigvæk stenhårde. Nogen der ved, hvornår de kan/skal høstes?

Når man læser tråden igennem, er det åbenbart os med Fakta-planter, der har størst succes – lidt sjovt, synes jeg!

Mvh
Torsten

40 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 22.15

Hej Torsten jeg ville ellers have svoret at dem ville du aldrig få frugter på. Jeg ved at det har været et stort problem.Det kan være at Faktas importør ikke er den samme som andres og at denne så et bedre avls materiale.

Jeg vil tro at du skal høste dem snarest. Prøv evt at plukke en og lad den ligge et døgns tid og så se om den ikke bliver blød. Det samme gør jeg med mine ferskner som jeg har fået mange, store og flotte af i år. Når de falder ned af sig selv er de overmoden og kan blive bitre.

41 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 22. september 2009 kl. 16.07

Hej
Jeg har det samme problem som Torsten, dog har jeg ikke så mange, og de er da heller ikke så store endnu. Men de virker slet ikke modne endnu. jeg har hørt at det kan skyldes den ikke alt for gode sommer i år.

42 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2009 kl. 21.41

Prøv at vande dem, det kan fremme modningen. Vi har ikke (her på sjælland) fået vand i uminskelig tider. (selv det har regeringen og kommunerne sparet væk)

43 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 23. september 2009 kl. 23.24

Hmm ja nu bor jeg i nordjylland, og der har været rigeligt med nedbør, og ellers vander jeg ca hver tredje dag, hvis regnen udebliver. Men frugterne er ikke mere end 3cm lange. Men tak for rådet, jeg vil da prøve at vande mere og se om det hjælper. Bør jeg også gøde?

44 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Jørgensen, 19. december 2010 kl. 15.12

Vi har to gamle kiwier i drivhuset (koldt væksthus), den ene giver i hundredevis med blomster og kiwier, den anden blomstrede for første gang sidste år, men gav ikke frugt. Planterne er 17 år gamle. Jeg kender ikke sorten, men frugterne er små, der er "hår" på, så det er ikke stikkelsbærslagsen. Jeg har læst et sted, at man kan få større frugter, hvis man tynder ud, så det vil jeg prøve til næste år. Efter råd på denne tråd, vil jeg undlade at beskære den, der ikke er så meget gang i, så kan det være det kommer?
Her bliver frugterne først gode hen i oktober/november måned.

Venlige hilsener

45 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Jørgensen, 19. december 2010 kl. 15.20

UPS - undskyld forkert billede

46 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 14. januar 2011 kl. 0.49

Min Kiwi (ikke fra Fakta, de var udsolgt, hmpfff) blomstre og dufter overdådigt hvert år, men den taber alle blomsterne. Nu ryger ud af drivhuset 15/3 og sat op ad en mur. Så ser vi tiden an....

47 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. marts 2011 kl. 21.51

Jeg har for ca. 25 år siden plantet 2 kivi, en hun og en han plante ved en vestvendt mur, tildels meget regn eller meget sol (tørt). De første 10-15 år voksede hunplanten meget, den fik mange lange skud (op til 4 m. lange) der blev afkortet til ca. 20-25 cm. Efter de ca. 15 år begyndte blomstringen men desværre!!. "han" blomstrede først og da "han" var færdig startede "hun" sådan gik det i 4 år så prøvede jeg aret efter at gemme et par hanblomster på køl og kunne bestøve et par blomster det lykkedes og gav to frugter.
Året efter i 2007 blev året med den store høst 749 stk.
2008 var der knap så mange, men der plukkede vi halvdelen da de havde halv størrelse for at lave marmelade Henry G.

48 af 66 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. maj 2012 kl. 12.01

Slettet af administrator 19. april 2023 kl. 20.41.

49 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juni 2012 kl. 8.07

Det er lidt noget rod, at tråden handler om både almindelig- og stikkelsbærkiwi i skøn blanding - så er I ikke søde at skrive i jeres indlæg, hvilken af de to, I skriver om?

Det vil trods alt gøre det lidt lettere at orientere sig i tråden :)

Mvh
Anja

50 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ragnhild Fleth, 18. august 2014 kl. 21.21

Har haft en kiwistikkelsbærplante i flere med en kæmpe blomstring og ingen frugter. Jeg købte endnu en plante sidste efterår og vups, nu har jeg kiwistikkelsbær. De er meget hårde.
Prøver nu at tage et bær ind for at se om det kan blive modent i stuen.
Ragnhild

51 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 18. august 2014 kl. 22.30

Hej Ragnhild
Jeg har endnu ikke den helt store erfaring med stikkelsbærkiwi, da min er ret ny og lille. Men sidste år var mine frugt først gode efter en lille smule nattefrost. Men så var de til gengæld også rigtige lækre. Det samme gælder for min alm kiwi, de er lidt sødere efter den første nattefrost. Så lidt tålmodighed, så bliver de sikkert lækre her i sensommeren/efteråret.
Vh Camilla

52 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emmanuel Erich Bernard, 21. maj 2016 kl. 12.47

I år har min kiwi plante, klatreplante, selvbestøvende givet blomster (mange) for første gang efter jeg plantede den ud for 12 år siden. Det betaler sig at være tålmodig .-)

53 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Hansen, 9. juni 2016 kl. 9.58

Efter 22 års venten er der i år blomster i Kiwi .Oriental Delight hvis jeg husker ret. Fra Bakker 1994 ,skulle være selvbestøvende,men det ser ud til det er hanblomster alle.Der er ingen støvfang at se ,kun en mørk plet hvor det skulle starte.
Måske er det han plante, og ikke selvbestøvende, men om ikke andet så er spændingen da udløst og har set blomster på den ,ca 50 stk.
Mvh Mogens

54 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Hansen, 9. juni 2016 kl. 10.08

det er ikke så let at få billeder fra tlf. til at vende rigtigt

55 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Hansen, 9. juni 2016 kl. 10.16

sidste forsøg

56 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Hansen, 10. juni 2016 kl. 10.25

Er der nogen der har haft han og hun blomster på samme plante. Eller er det urigtige/ vildfarelser der skal lokke svage sjæle til at købe disse.
Mvh Mogens

57 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ragnhild Fleth, 10. juni 2016 kl. 10.52

Hej allesammen. Jeg fik ikke fulgt op på min beretning i forhold til Kiwistikkelsbær. Jeg tog nogen ind , men de blev aldrig bløde. I år 2016 er der et hav af blomster og jeg kan se at der er en del frugter ganske små, jeg er rigtig spændt hvordan det udvikler sig. Ragnhild

58 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. juni 2016 kl. 11.41

Hej Mogens jeg har haft en storfrugtet kiwi med både han- og hunblomster i mange år, så de findes, men jeg ved jo ikke om bierne holder sig til den ene plante eller flyver over til han og hun planten der står 8 m. derfra. Hilsen Henry G.

59 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 10. juni 2016 kl. 12.34

Hej
Jeg har både en alm kiwi og en stikkelsbærkiwi.
Min alm. kiwi er selvbestøvende og købt som dette, den bærer masser af frugt, dog skal den helst have lidt nattefrost inden frugterne er lækre. Den står i mit drivhus og bliver beskåret meget hvert år.
Der er både han og hunblomster på planten.
Stikkelsbærkiwien er faktisk helt det sammen, men den står udenfor og ikke drivhuset.
Men, Mogens; jeg har kun dette ene kiwitræ, indtil jeg fik stikkelsbærkiwien, og ingen i nærheden har et. Det klarer fuldt ud sig selv og det har det gjort siden år 3.

60 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Hansen, 10. juni 2016 kl. 12.45

Hej Henry G .
Det er måske sådan, at blomster skal bestøves fra med pollen. Fra en anden plante, selv om det er han +hun planter.
I mange tilfælde mere snedigt indrettet end umiddelbart,
Jeg kan se på min at, efter den fik skud ud af 1 rude for 2 år siden, kommer ganske korte skud og tætsiddende blade på det. Næsten lige som din op af mur under tagrenden.

61 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. juni 2016 kl. 21.09

Hej Mogens.

Min moster har en kiwi som din, der både har pollen drager og støvfang og blomsterne besøges af humlebier, men.....Der kommer bare ingen frugt og har aldrig gjort det . Jeg har ingen forklaring til hende ud over gætvæk . Som eksempelvis varme som jeg tror muligvis kunne have en indflydelse. Ellers skal planten være gold men det undre mig at andre så har held med deres . Nu har hun revet den ned .

Jeg har selv haft en stikkelsbær kiwi og det var ofte at den ikke gav frugter selvom den blomstrende. Den stod op ad en sydvendt mur. Ok det kan have været vandmangel .

62 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Lilleskov Christensen, 18. december 2016 kl. 22.18

Jeg har i år fået drivhus (koldhus) og har i dette plantet en Minikivi "Issai" ,der er selvbestøvende, i store plantekrukker . Den har sat frugter allerede i år. Drivhuset blev meget varmt midt på sommeren, over 40 grader. Frugterne blev ved med at være grønne, derfor var det svært at se, hvornår de var modne og på et tidspunkt plukkede jeg en, der ikke smagte godt. De sidste lod jeg sidde, indtil der var en der faldt ned - og den smagte godt. Jeg tror at frugterne er modne, når stilken ser vissen ud og der derfor ikke kommer mere næring til frugterne. Har i bogen der hedder "Eksotiske planter - nye idéer til din have" af Jens Michael Gundersen læst, at nogle hunplantesorter skal have bestemte hanplantesorter for at give frugter. Det er bare svært at se, hvor man kan få disse planter, da mange planteskoler bare har den samme sort.

63 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. december 2016 kl. 8.47

der er flere sorter som er selvbestøvendee b-l.a. JENNY som er frilands og giver en masse frugter

64 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ragnhild Fleth, 19. december 2016 kl. 19.08

Tak skal du have, sikke mange kiwifrugter. I pår har der været rigtig mange frugter på min Kiwiplante, men så faldt de af i September, aner ikke hvad var årsagen.
Hilsen fra Ragnhild F.

65 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 19. december 2016 kl. 19.20

Kommentar til Hannes indlæg 62.
Jeg ville være lidt betænkelig ved at plante Actinidia arguta "Issai" i drivhus. Jeg har selv tidligere haft denne sort på friland, hvor den slyngede sig 8 - 10 meter op i et gammelt valnøddetræ.
Du skriver, at den er plantet i potte, hvilket nok vil begrænse dens vækst noget. Imidlertid tror jeg, at den alligevel vil blive meget voldsom i et drivhus, hvor du måske så ikke kan få plads til meget andet end kiwien .
Minikiwi / stikkelbærkiwi er forøvrigt hårdføre til ca -25 C eller koldere , så de klarer sagtens de fleste vintre.
Venligst
Karl

66 af 66 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. december 2016 kl. 8.32

@ hanne i krukke vil jeg tro at frugterne faldt af pga tørst - se at få plantet den frit ud i haven

Nyt svar til emnet »Kiwi«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kiwi

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider