Forum

Svag vækst i flisehuller

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 21. juni 2014 kl. 22.08

Det er andet år jeg dyrker tomater af forskellig slags i flisehuller så i ser på billedet. Hvert hul har en dryppende.
Sidste år synes jeg væksten var lidt svag, så for at forbedre vækstbetingelserne borede jeg hullerne op med jordbord og fyldte efter med pottemuld til ca. 1 m dybde. I år ser de ligedan ud. Planterne er lidt svage i det og langt fra så kraftige som dengang jeg dyrkede i åben jord.
Er der nogen der har en ide til hvad planterne ikke kan lide her? Kan rødderne have svært ved at respirere?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. juni 2014 kl. 15.32

Ja, det er lidt sært. Her hvor jeg bor (rækkehuse med små gårdhaver) står der rundt om, både kæmpeflotte Klematis og tomater, med lignende grovilkår.

Hvad det er du har ved hvert hul der er dryppende, går jeg ud fra er vand (og gødning) ?

hvis, så er jorden under fliserne oftest fugtig i forvejen, så mit bud er, at du tjekker om de står og træder vande. - om de skriger på mad må du også tænke over, tror jeg. / Anne

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 22. juni 2014 kl. 17.40

Ja, stavkontrollen tog over. Der skulle stå dryp pind. Jeg har en Hydromat drypvandingsanlæg på 14 år jeg bruger.
Jeg har aldrig haft problemer med våd jord da den er meget sandet. Derfor er jeg også opmærksom på at vande og gøde nok.
Det er heller ikke alle planter i drivhuset det går lige skidt for. Fignen og vinen har det fint, men tomater og agurker er ikke 'overdådige'.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. juni 2014 kl. 18.20

Aarh, vi er i et drivhus. så skal jeg ikke kloge mig mere :-)
PAS, det aner jeg simpelthen ikke noget om.
Vi må håbe at der kommer flere, og bedre svar./Anne

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 22. juni 2014 kl. 18.22

Hej Søren når dine planter kun har så lille et hul at vokse i, kan de simpelthen ikke få ilt nok til rødderne. Når der falder et dryp vil der ikke følge frisk ilt med dråben da den falder et fugtigt sted der kun udvides, din figen og vin har det bedre da de sikkert har rødder udenfor drivhuset. Hilsen Henry g.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. juni 2014 kl. 20.19

Måske skulle du fjerne den række fliser, hvor de gror, og en mere på hver side af planterne?

Du kan jo alligevel ikke gå helt inde i dem :)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 22. juni 2014 kl. 20.22

Ja, det skal prøves - straks efter fyraften i morgen.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 23. juni 2014 kl. 19.43

Så fik jeg fjernet de to yderste rækker fliser og sandet nedenunder. Rødderne havde næsten ikke bredt sig ud i sandet. Jorden under sandet var overraskende kompakt. Den plejer ellers at være ret løs og let bearbejdelig.
Jorden er nu blevet løsnet og fliser og flisesand er blevet erstattet af pottemuld, så mon ikke problemet er løst.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juni 2014 kl. 20.38

Jo - mon ikke du kan se en forskel ret hurtigt :)

Nyt svar til emnet »Svag vækst i flisehuller«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Svag vækst i flisehuller

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider