Forum

Chili – hvordan opbevares de?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 9. august 2004 kl. 21.41

Jeg har haft stor succes med mine chiliplanter, hvor der er kommet en masse chilier. Men lige nogle spørgsmål.Efter de er blevet røde, hvor længe kan der gå før jeg plukker dem af? Og hvad gør jeg med chilien, når den er plukket? Tørrer den og evt. hvordan gør jeg dette?

MVH

Camilla

1 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 10. august 2004 kl. 7.49

Jeg har med stor smagsoplevelse og kanon holdbarhed brugt den berømte kok Jamie Olivers opskrift på syltede chili. Den sku'du prøve.

600 g mellemstore chili
15 peberkorn
5 laurbærblade
2 spsk korianderfrø (kan udelades)
5 tsk salt
6 toppede spsk strøsukker
1 liter hvidvinseddike eller riseddike.

Chilierne skal være absolut friske og må ikke have defekter. Lad gerne stilken sidde på da det ser dekorativt ud i glasset.

Snit dem forsigtigt i den ene side fra stilken til toppen og fjern frøene (brug skaftet af en teske)

Hæld kogende vand over chilierne, lad dem ligge i vandet i 5 minutter og hæld så vandet fra.

På denne måde kommer du af med frøene.

Læg nu dine sorte peberkorn, laurbær, koriander, chili og salt i et stort glas eller anden form for lufttæt beholder.

Hæld sukker og vineddike i en gryde og opvarm, indtil sukkeret er helt opløst.

Når vandet er varmt uden at være kogende, hældes det i glasset sammen med chilierne.

Lad det afkøle og læg så låg på, sæt det i køleskabet og lad det trække i mindst 2 uger før servering.

2 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 10. august 2004 kl. 9.01

Købte chilier kan fryses – så tager man bare en op – skære det ønskede stykke af – og ned med resten igen – Men hvor meget det bevarer smagen er jeg ikke helt klar over? Om ikke også selvdyrkede kan fryses?

3 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet Woller, 10. august 2004 kl. 17.34

Jeg har erfaring for at de kan lufttørres -gjorde det med held sidste år. Jeg hængte grenene fra planten op på en knage i mit køkken, og dér hang de til chilierne var helt tørret ind. Så klippede jeg dem af og fyldte dem på krydderiglas, og de er stadig stærke og gode.

Hilsen Lisbet

4 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 10. august 2004 kl. 17.49

Tak for alle de mange gode råd, som jeg vil afprøve i nær fremtid, når jeg høster :-)

5 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 11. august 2004 kl. 0.14

Selvdyrkede kan sagtens fryses i skiver, men husk at tage plastikhandsker på når du skærer dem!

MVH
Karin

6 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2004 kl. 2.00

Jeg er mere doven og fryser dem hele uden at rense dem først. Det er faktisk lettere, når de er frosne. Og så tror jeg de bevares bedre hele. Dog har jeg delt nogle af de større på langs og renset dem, men det var udelukkene for at spare plads i fryseren.

Jeg fryser de store og tørrer de mindre og tyndvæggede. De, der skal tørres får lov til at sidde længe på planterne, så de bliver rigtig godt modne – i hvert fald så længe vejret er varmt og fint. Jeg tørrer dem ved bare at lægge dem på en bagerist, så de tørrer fra alle sider. Nogle trækker dem på en snor, som stikkes gennem stilkenden, så de kan hænges til tørre. Efter tørring opbevarer jeg dem i et henkogningsglas med et løst låg på.

7 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Juul, 20. september 2004 kl. 22.55

Selvdyrkede chilier kan skam også fryses! Hele, halve eller kvarte – med eller uden frø – og smagen går IKKE tabt, skulle jeg hilse og sige! Brugte forleden 1/4 Habanero, som havde ligget 2 år i fryseren, og jeg var helt glad for, at jeg ikke tog en halv...

8 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerda Madsen, 5. oktober 2004 kl. 10.52

Jeg har haft held med at rense dem og derefter hælde dem på glas med klar/lys edike. De holder sig fint i farven, tages bare op og bruges som de er, smager fint.

9 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya, 17. august 2005 kl. 13.13

Er der nogen der ved hvor lang tid den opskrift Jeanet har skrevet kan holde sig.?

er der nogen der har andre gode opskrifter om at slyte chilier.?

hilsen freya

10 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 18. august 2005 kl. 7.43

Jeg kan fortælle dig at jeg stadig spiser og bruger dem i madlavningen. Dvs. dem jeg også syltede sidste år.

De står mørkt og koldt hele året i tætlukket sylteglas.

Hilsen Jeanet

11 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. september 2005 kl. 20.53

Jeg synes at det er meget lettere at lave en Chilisovs med det samme.

Min foretrukne opskrift: (til 1–1/2l)
Masser af røde chili-et ordentligt skvæt olivenolie samt en 1/2 flaske rødvin (resten kan evt.indtages som belønning under arbejdet!).

Det koges 10–15 minutter hvorefter blandingen blendes.

Herefter koges den blendede masse ind til det har en passende konsistens.

Man tilsætter salt (der skal bruges en del og man må smage sig frem) samt enten lidt eddike eller citronsyre efter samme princip.

Atamon tilsættes efter dosering og sovsen hældes på passende flasker.

Kan holde sig i flere år og er bare god til alle formål.

Et godt råd når du tilbereder friske chili-brug handsker.

Mange tror at chili ikke er for sarte maver og det er en skrøne. Det gavner oven i købet helingen af mavesår.

12 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Knudsen, 27. august 2006 kl. 16.40

På adskillige kinesiske restauranter stå derofte et glas med chilikerner i olie.

Er der nogle der kan hjælpe med en opskrift på det, Jeg syntes det smager skønt i bl.a. forårsruller.

13 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 29. august 2006 kl. 18.34

Man kan trække chili-erne på en snor og hænge dem til tørre. Se evt. her www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=74 hvordan jeg har gjort.

14 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene, 1. oktober 2006 kl. 16.41

Tillæg til Lene Knudsen (chili i olie)

Jeg selv syntes at chili er pragtfuldt. jeg køber tørrede chili korn og kommer dem i glas og hælder oli over så det dækker. stiller dem i køleskabet og efter nogle dage kan både oli og korn bruges i madlavning. når olien er opbrugt kommer jeg bare mere olie over.

15 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ina, 21. februar 2007 kl. 11.31

Er der nogen der har erfaring med og gode opskrifter hvor chilli og chokolade indgår sammen?

16 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 22. februar 2007 kl. 12.41

Hej Ina

Du må simpelhen prøve Chilli con carne med chokolade. Smager skønt :-)

Antal portioner: 4 tilbage til menu

Ingredienser:
400 g magert hakket okse- eller kalvekød 3–6%
2 grofthakkede zittauerløg eller rødløg
1 rød peberfrugt – i grove tern
1 grøn peberfrugt – i grove tern
2–3 stk bladselleri
Et par fed fintrevne eller pressede hvidløg
1 rød chili – den mest almindelige røde chili
3 laurbærblade
1 tsk. spidskommen
1 spsk. honning
1 dl mørk balsamico
1 øl
6 flåede, hakkede tomater eller svarende til en dåse
10 gram god mørk chokolade med høj kakaoindhold
2 dl majs
2 dl røde Red Kidney Beans i vand
salt
Friskkværnet sort peber

Sådan gør du:
Kom kødet i en gryde med en god bund og vend det under opvarmning.

Kom nu løg, skiveskåret bladselleri, peberfrugter og hvidløg ved.

Del chilien og fjern kernerne.

Halvdelen kommes hel i og resten finthakkes og kommes i.

Varmes godt igennem.

Kom laurbærblade, spidskommen, honning, balsamico, øl, tomater, lidt salt og peber ved og lad retten småsimre i et kvarter.

Kom chokolade, majs og kidneybønner i og lad retten simre i ca. 5 minutter. Smag til med salt og peber og evt. yderligere chili.

Den halve chili, der ligger i con carnen, kan spises eller tages fra inden servering.

Stil evt. friskhakket chili eller tabasco på bordet.

Kom gerne friskhakket grønt på toppen, efter smag.

Spis et godt stykke brød til.

Venlig hilsen Jeanet

17 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Gade, 21. oktober 2007 kl. 13.51

Jeg har lige høstet alle de sidste chillier, men nogle er ikke helt røde, halvt grønne gør det noget?

18 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Larsen, 22. oktober 2007 kl. 12.12

Chilliopskrifter er der en del af på hjemmesiden:
www.gartneri-toftegaard.dk/
bl.a. en udsøgt lækker chokoladekage.

19 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Hansen, 25. august 2008 kl. 13.50

Hej.

Jeg har en chiliplante med fine små røde chilier.

kan de opbevares hele i olie og i så fald, hvilken olie skal jeg bruge.

20 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Hansen, 25. august 2008 kl. 13.52

Hej.

Jeg har en plante med fine små røde chilier og vil gerne høre om de kan opbevares hele i olie og i så fald hvilken olie, jeg skal bruge.

21 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Larsen, 25. august 2008 kl. 14.22

Det kan de sagtens, husk blot at prikke dem ned en gaffel eller skær dem i skiver. Olie er frit valg.

www.gartneri-toftegaard.dk/ har mange gode forslag til opbevaring.

22 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Hansen, 25. august 2008 kl. 16.20

Hej Kirsten.

Tak! for dit råd. Når du siger prik dem ned med en gaffel, betyder det så at jeg skal prikke huller i selve chilierne?.

23 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Larsen, 26. august 2008 kl. 9.44

Ja, ellers kan de rådne indfra

24 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Pedersen, 20. september 2008 kl. 16.32

Vi har masser af chilli i drivhuset men hvad skal vi bruge dem til, når de er meget, meget stærke? Børnene kan slet ikke lide dem.

25 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Hansen, 20. september 2008 kl. 16.44

Hej Marianne.

Jeg har skåret alle mine i små skiver med kerner og det hele og lagt dem i et skollet glas og hældt olie over. Så kan du bruge dem til at pensle kød med og dermed bare lade være med at pensle børnenes kød. Det kan så også bruges til at hælde i fyldte pita brød mm. Alt slags olie kan bruges.

26 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 20. september 2008 kl. 19.11

Min Chilipasta opskrift.

Alle chili høstes når de er røde. Kan eftermodne 1–2 uger ved stuetemperatur. Det gør ikke noget at de tørrer lidt ind.

Når man har en passende portion skæres de i passende stykker og koges med olie, salt og en smule rødvin.

Efter 20 min. blendes blandingen og koges yderligere 10–20 min til konsistensen er som tyk grød.

Jeg foretrækker at si alle frøene fra-det giver en flottere farve-finish og det fylder herefter kun halvdelen.

Der smages til med salt og der tilsættes Atamon.

Der lunes uden at blandingen kommer i kog og chilipastaen kan herefter hældes på skoldede og Atamonskyllede glas / flasker.

Holder i mindst et år.

Bruger pastaen som dip/ tilbehør/ dressingstilsætning til næsten alle retter.

Hvis man synes at blandingen er for stærk kan man tilsætte røde peberfrugter.

27 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan, 6. oktober 2008 kl. 16.54

ER der nogen der har efaring med, hvordan man laver syltede (tror jeg) chili med ost. I irma kan man købe et glas med noget de kalder "pepperballs", som er chilier fyldt med ost i olie. Findes der en opskrift på det?

28 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 6. oktober 2008 kl. 19.23

Ja, vi er mange der er blevet glade for de små stærke " ostebomber ".

De er udviklet i Afrika, som et lokalprodukt, der har haft en international succes.

De er derfor ikke meget for at give deres hemmelighed fra sig.

Selve den runde let hotte Chili er vanskelig at få frø fra da det også er en forretningshemmelighed, men en der ligner kan få's her:

www.tradewindsfruit.com/order_vegetables.htm
Den hedder Cherry.

Jeg har haft den i år. Den er ganske mild, men producerer ikke så mange Chili.

Hvis man ikke er til det der bider lidt, er en god erstatning:
www.tradewindsfruit.com/hot_peppers.htm
den giver til gengæld masser af små røde peberfrugter og fortsætter til frosten tager dem.

Hvad angår osten de bruger er det også en hemmelighed, men Filidelphia er ikke ramt helt ved siden af.

29 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 6. oktober 2008 kl. 19.29

30 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina, 22. oktober 2008 kl. 1.28

Jeg har haft glæde af sorten citron chili, fra Toftegård. Den har en helt fantastisk aroma og smag...

Har bla. lavet citronchili i honing, en god flydende honning, skær chilien op i siden og rens den for kærner. derefter skal de bare puttes i honningen, lad den stå ca 14 dage.

De lækre aromastoffer/ smag kommer virkelig til sin ret ;)

31 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jeppesen, 10. maj 2009 kl. 20.12

Jeg har chilli i mit drivhus hver år. Når de er høstet, skyller jeg dem og og blænder dem sammen med tomater, dem har jeg altid for mange af, ellers brug pure'. Tilsæt timian, bacilikun, oregano, hvidløg, salt og lidt eddike. Kog det igennem og tilsæt atamon, og kom det på rene glas. Da jeg altid har meget mere end jeg kan bruge, køber jeg nogle søde små glas, (IKEA) og bruger det som en værtindegave.

Hilsen Hanne.

32 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Risgaard, 19. juli 2009 kl. 13.32

Jeg har uden held forsøgt at dyrke små skole agurker i mit drivhus de sidste t0 år. I drivhuset er der halvskygge til kl. tolv middag, og sol resten af dagen. Bladende bliver hvide og visner. Det ser ud som om planterne ikke kan tåle den direkte sol. Jeg har døre og vinduer lidt åbne om dagen. Nu har jeg flyttet planterne udenfor og de har det allerede bedre. Agurkerne begynder at voksen, men det ser ud til at planterne har lidt skade. Der hvor jeg købte dem siger de, at de godt kan stå i drivhus. hvem kan hjælpe?

33 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 29. juli 2009 kl. 20.36

Til Christina: du er vist kommet på den forkerte ''tråd''. Men med fare for at afspore debatten om chilier, vil jeg prøve at besvare dit spørgsmål om skoleagurker.

1. Det lyder som om, agurken har fået spindemider, det kan hjælpe at sætte den udenfor et lunt sted, som du også har erfaret, men hvis du kan holde den fri for spindemider vil den give flere agurker i drivhuset.

2. Du kan roligt åbne døre og vinduer noget mere, der bliver alt for varmt i drivhuset, når solen skinner.

34 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 3. august 2009 kl. 22.38

Tag alle jeres små chilier og bind dem sammen med noget snor og hæng dem så ud i solen (når den er der) når de så er dejlige tørre så ligger i dem i en lukket beholder og når det så bliver vinter og man har mere brug for dem end nu så tager man sådan en tørret chili og knuser den og drysser den ned i Gullasch suppen...yummi!

man skal bare være lidt forsigtig med Bhut Jolokia...den kan simpelthen slå en død man ihjel ;)

35 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebekka, 13. august 2009 kl. 19.01

Jeg har en chiliplante, der hedder Christmas Pebber. Den får flotte lilla chilier, der senere bliver orange og til sidst røde.

Men når jeg høster dem, forsvinder al farven fra chilierne. De bliver nærmest hudfarvede.

Er der nogen, der ved hvorfor?

Mine andre chiliplanters chilier bevarer farven efter høst.

36 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Kristjan, 24. september 2009 kl. 17.00

Hej

Jeg har fundet denne side, som er på engelsk dog, men her er masser af opskrifter på alle mulige slags syltninger og chilisaucer.

Jeg kan varmt anbefale Belizian Style Habanero Hot Sauce.

Den minder forbløffende meget om den man får i Belize, til dem der har været der. Nem og super velsmagede til det meste.

www.pepperfool.com/recipes/hotsauce_idx.html

Hilsen

Hans Kristjan

37 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Oxfeldt, 4. september 2010 kl. 12.56

Hej
Vi har dyrket chilier i en del år, vi har prøvet at tørre den i solen, knap så godt.
Vi har søgt på nettet, og fået forskellige opskrifter, men når vi køber syltede chilier i supermarkederne er alle med kærner.
Derfor har vi nu prøvet at skiveskære og sylte chillierne med kærne, frugtkød, skalotteløg, sukker og salt samt riseddike og vand.
Derefter går der et par uger, resultat følger.
PS.: Opskrifter på med med chili kan bl.a. findes i Peder Bundgaards bog: Sved på panden fra Borgens Forlag.
mvh
Niels

38 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 4. september 2010 kl. 21.32

Med lidt stærke chili, som man ikke bruger så meget af ad gangen, er det en god ide´at rense dem fra frø og skære dem i små stykker, som fryses i beholdere til isterninger. Jeg har en smal skuffe i min fryser til isterninger, og så er det hurtigt at tage den ud og nuppe det, man skal bruge.

Iøvrigt er det rigtigt, at hvis chili skal tørres på en snor, så skal de være godt gennemmodne, ellers halvrådner de, mister ihvertfald farven og det appetitlige.

39 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. september 2010 kl. 21.51

Og et godt tip, som jeg har lært på Gartneri Toftegaard - ikke mht. opbevaring af chili, men brugen af dem.

I stedet for at hakke dem og komme dem i maden, fjerner man frøstol og kerner og halverer chilien. Den halve chili - eller hvor meget man nu tør bruge - kommes i retten, og så smager man med jævne mellemrum på, hvor stærkt det er blevet.

Når det er stærkt nok, tages chilierne op igen... God måde at styre madens styrke på!

Og så opbevaringen: jeg fryser de halve, rensede chilier ned i bakker, hvor man lige kan tage det antal, man skal bruge. Og så fylder de også meget lidt på den måde - der kan pakkes mange i en almindelig isbakke.

Nyt svar til emnet »Chili – hvordan opbevares de?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Chili – hvordan opbevares de?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider