Forum

Blomster til sommerophold i drivhuset

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 1. november 2014 kl. 20.41

Hej Havenytter

Kan nogen anbefale blomster til ophold i drivhuset hele sommeren? Skal man kigge efter eksotiske planter, eller kan almindelige danske sommerblomster "klare mosten"?

Når man forsøger at finde noget inspiration render man ind i forspiring af blomster i drivhuset, og dette skal jeg da også, men kan ikke lige finde nogle forslag til blomster som bliver stående og pynter hele sommeren.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. november 2014 kl. 21.37

En bourgonvilla ville være flot. Gå efter nogle fra middelhavsområdet tænker jeg.

En sundaeville vil sikkert også kunne lide varmen.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. november 2014 kl. 6.57

Hvis du vælger dem "sydfra", skal du lige være opmærksom på, at de ikke tåler frost i forhold til vinteropbevaring :)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 2. november 2014 kl. 7.36

De er begge rigtig fine. Dem vil jeg kigge lidt nærmere på.

Og ja, jeg er klar over at de ikke kan overvintre derude, så ville optimalt set foretrække nogen der både kan klare den ekstra varme om sommeren, og stadig frosten om vinteren.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 2. november 2014 kl. 10.19

Lathyrus er skønne i drivhuset, men det selvfølgelig en sommerblomst. Der er nogle sarte klematis, som har svært ved at overvintre på friland. Det er måske en mulighed

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 2. november 2014 kl. 12.00

Et drivhus uden varme, har samme temperatur som resten af haven har, så det kan ikke benyttes til vinteropbevaring af sarte planter. Hvis det står direkte op ad en sydvendt mur, måske et par grader om dagen, men om natten bliver det koldt!

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 2. november 2014 kl. 12.42

Hej herfra.
Du kan også vælge passionsblomst der er flere der kan tåle frost så de kan være der hele året der er også vinterhårdføre kaktus...begonia.......orchider....der er nok at vælge imellem hvis du søger på Google under Hardy plants or hardy flowering plants.
Så god jagt.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. november 2014 kl. 14.13

Et drivhus uden varme, har samme temperatur som resten af haven har, ........citat slut--- men det er ikke rigtigt for der kan typisk være 2-4 gr koldere inde i drivhuset end udenfor og for at citere DMI en dødsfælde for sarte planter.
Tilbage til emnet , Syrisk rose vil være en oplagt sommergæst i drivhuset , og det vil Nerie også .

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. november 2014 kl. 14.32

Palmelilje?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 5. november 2014 kl. 17.02

tak for de gode forslag. Så har jeg da lidt at vælge imellem, og så må jeg se hvad der fungerer.

Forstår ikke helt hvorfor drivhuset ligefrem skulle være koldere end udenfor. Jeg har selv halvandet ton beton i mit (nedsænket gulv med "højbed") som bør suge en del varme til sig så det kan holde en god temperatur i løbet af natten.

Og iøvrigt er et drivhus "uden varme" ca. -273 grader celsius ;)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. november 2014 kl. 22.07

Her er DMI`s forklaring.....

Ugens spørgsmål - koldt drivhus

Jeg har to temperaturmålere. Den ene sidder otte meter fra huset i ca. to meters højde i en skyggekasse og den anden sidder i drivhuset. Nætter hvor det er koldt i vejret, er temperaturen lavere i drivhuset end ude - f.eks. 4°C ude og 2°C i drivhuset. Og hvis temperaturen falder til under 2°C ude, er der frostgrader i drivhuset selv med alle vinduer og døre lukket.

Jeg forstår din undren, men der findes en forklaring.

Alle overflader taber varme - særligt efter solnedgang, hvor indstrålingen er nul. Det gælder både jordoverfladen og drivhusets overflade. Drivhusets overflade taber bare varmen hurtigere. Det skyldes, at jordoverfladen har et forholdsvist varmt lag under sig i jorden, mens drivhusets overflade blot har luft under sig.

Når drivhusets overflade bliver kold forplanter kulden sig ned i luften i drivhuset. Den kolde luft inde i drivhuset synker derefter ned i bunden af drivhuset, fordi kold luft er tungere end varm luft. Da drivhuset er lukket af, kan kulden ikke slippe væk og hele drivhuset bliver derfor efterhånden 'fyldt op' med kold luft. En faktor der er medvirkende til at 'holde på kulden' er, at der ingen omrøring er i det lukkede drivhus, hvor der udendøres altid er en smule luftbevægelse.

Jordoverfladen skal køles ned i meget længere tid på grund af den varme bund, før den er kold nok til at få temperaturen i luften til at falde, og der er mange flere kubikmeter luft der skal køles ned, før kulden når op til termometeret, da den kolde luft ikke er spærret inde som i drivhuset. Derfor når temperaturen i drivhuset hurtigere ned end den gør over jordoverfladen.

Jeg vil tro at temperaturen i drivhuset kan holdes lidt højere lidt længere, hvis du lader døren stå åben, så kulden kan 'trille ud' i bunden af drivhuset. Det er da et forsøg værd.

...her ser dejligt varmt ud... Foto Matthias Sebulke.

Med venlig hilsen Lone Seir Carstensen.

Er der noget, du vil vide om vejret, så spørg DMI.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 14. december 2014 kl. 11.19

Jeg har heller aldrig målt temperaturer i drivhuset, som er lavere end udenfor.
Mht. Blomster, så har jeg nelliker hvert år. De holder dog ikke til den første frost.

Nyt svar til emnet »Blomster til sommerophold i drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Blomster til sommerophold i drivhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider