Forum

Undgå ranglede planter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 15. december 2015 kl. 17.32

Hej alle
Nu er der jo ikke lang tid endnu til man skal begynde at så lidt indendøre.
Til det har jeg et spørgsmål.
Sidste år startede jeg med nogle planter i feb.
De fik åbenbart ikke den mængde sol der passede med temperaturen indenfor. De blev bare nogle skud der stak i vejret.
Hvordan undgår man det?

Vh
Jakob

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. december 2015 kl. 18.09

Mere (gro-)lys eller lavere temperatur. Forspiring ved optimal temperatur og flyt til voksestedet efterfølgende.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. december 2015 kl. 20.26

Temperaturen skal passe til dagslysmængden , kunstlys er stort set en narresut for planterne..................

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. december 2015 kl. 23.04

Kunstlys er ikke nogen narresut, men det er vigtigt at forstå hvor meget der egentlig skal til. I et proffesionelt væksthus som kører med supplerende lys om vinteren hænger der højtryks-natriumlamper på 600-1000W med nogle få meters mellemrum.
Så siger det sig selv at en skrivebordslampe med en eller anden tvivlsom pære ikke batter noget.
Der er sket meget med LED lys de senere år. Det ville jeg se på. Ellers kunne man hænge nogle akvarie lysstofrør op ca. 30 cm over planterne. Der skal nok ikke bruges under 100w pr m2 ved den løsning. Vær forberedt på at violette lys er ret påfaldende udefra.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. december 2015 kl. 23.24

Og nu lidt fra en, som rent faktisk har brugt LED i mange år :)

Der skal slet ikke så meget til, hvis temperaturen holdes på omkring 18 grader - så kan man sagtens starte fine, kompakte planter med 12-18-36 W lamper :)

Tomater er meget lyskrævende, så de skal ikke sås for tidligt, men chiliplanter bliver rigtig fine på den måde.

Hvilke planter vil du starte?

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 16. december 2015 kl. 5.50

Dem jeg har tænkt mig at starte op først er chili.
Tænker også lidt på at købe noget lys til dem.
Har fuldt "Stickans" meget på Facebook. En utrolig dygtig svensk chilidyrker. Og han bruger meget biltema's lysstofrør. Så tænker lidt på at købe nogle af dem

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. december 2015 kl. 11.52

Hej Anja
Hvor stort et areal belyser du med f.eks. en 36w lampe?

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. december 2015 kl. 14.55

Hos os amatører er det mange gange en narresut , prøv at tænde for kunstlyslampen , når solen skinner , så vil du se hvor lidt lys de giver.............

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 16. december 2015 kl. 16.00

Mener bestemt ikke det er en narresut.
Du kan give dem sol mange flere timer om dagen.
Hvis du f.Eks kigger her www.shaggkvist.se
vil du kunne læse om f.eks billige lamper der helt sikkert virker. Det behøver ikke være de dyre lamper til flere tusind kroner.
Så selv for en amatør vil det kunne betale sig at ligge et pr hundrede kroner. Du vil helt sikkert få meget større planter

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. december 2015 kl. 16.22

Hvis du vil bruge lysstofrør synes jeg du skal gå efter akvarierør. F.eks. grolux eller nogle med et tilsvarende spektrum. Lyset fra sådan nogle rør er langt bedre sammensat efter planternes behov.
LED som er lavet til planter kan det samme trick og er mere energieffektive.
Hvis du insisterer på at bruge belysningsrør skal du gå efter et højt kelvin tal og en god farvegengivelse. Dvs. at der står 950 eller noget i den retning (9=farvegengivelse på en skala fra 1-10, 50=5000 kelvin farvetemperatur). De meget udbredte 827 rør er et dårligt valg.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. december 2015 kl. 21.12

Claus - ca. 1 x 1 m med 36 W :)

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. december 2015 kl. 21.15

Svend - det er jo ligemeget, hvad vi synes om lysmængden, bare den er god for planterne :)

LED i rød/blå giver jo ikke mængder af lys i forhold til det menneskelige øje, men planterne er ret vilde med det.

Og LED holder omkring 10 gange så længe som lysstofrør, der allerede har smidt omkring 10% af effekten efter en enkelt sæson, så set over nogle år er de ikke dyrere. Og bestemt bedre for miljøet.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. december 2015 kl. 22.33

Det lyder da godt nok besnærende Anja. Jeg får helt lyst til at lege med lamper igen.
Bare lige for at få det helt på plads: Er de 36w/m2 et sted hvor planterne også får godt med sollys eller er LED'en stort set det eneste lys de får?

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. december 2015 kl. 10.58

De får kun LED :) Og det er herligt at lege med om vinteren!

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. december 2015 kl. 12.10

Led lys er helt sikkert fremtiden , almindelige hvide led afgiver lys som faktisk ligner solens farve spektrum , og da prisen er på alm. ledpærer er fornuftigt billige , i forhold til de meget dyrere grolysled lamper , så kan man godt bruge de billige hvide som plante belysning og bedst i et godt sydvindue , hold så lille afstand til planterne som muligt (5-10 cm).

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. december 2015 kl. 16.47

Hvis nogen skulle have lyst til at høre mere om plante-LED, så har jeg en gruppe på Facebook:

www.facebook.com/groups/LEDPlantelys/

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 21. december 2015 kl. 16.27

Man kan med fordel skære toppen af eks. en chiliplante, så selvom den er blevet lidt ranglet så er du stadig "foran". Søg på: pruning chili plants på youtube.

Jeg syntes selv jeg sidste år havde god success med alm lysstofrør monteret i flyttekasser beklædt med alufolie (sådan noget man bruger til at holde sig varm).
Om det så havde været ligeså godt at starte i april skal jeg ikke kunne sige, men det er også lidt hyggeligt at gå at pusle om i den sene vinter :D

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. december 2015 kl. 23.03

Jeg klipper aldrig i mine planter - det forsinker høsten :)

Mht. såtidspunkt, så er det alt for sent at så i april, hvis man vil nå at få en god høst - ikke mindst med en sommer som den seneste, hvis jeg høstede op til en måned senere, end jeg plejer.

Nogle af de varmekrævende høstede jeg først i november, og havde vi fået tidlig frost, havde det været meget uheldigt!

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 21. december 2015 kl. 23.24

Ja, chili er det lige sent nok med. Tror jeg plantede mine i midt januar. Vil man så også klippe i chiliplanten skal man nok starte i december eller tidligere. Jeg har ikke selv prøvet det med chili, men eks. basilikum gav tydeligt meget mere. Det var helt små buske.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. december 2015 kl. 16.37

Krydderurter skal altid nippes for at give det bedste udbytte :)

Nyt svar til emnet »Undgå ranglede planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Undgå ranglede planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider