Forum

Skygge om eftermiddagen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Erik Larsen, 25. marts 2016 kl. 19.53

Hejsa.

er ny som bruger her på siden men har flittigt brugt jer de sidste par måneder.

har først fået en have oktober sidste år så der er jo en masse der skal gøres klar så den bliver som jeg vil have den, og har 1067 planer og ideer.

en af mine projekter er et drivhus, har netop hentet et hos nogle venner på 11 m2 men er nu i tvivl om hvor den skal stå i haven.

der hvor det først var tiltænkt at den skulle stå er der her i slut marts skygge ved 16 tiden, den får fuld sol fra morgen men den sidste sol på dagen går den glip af.

er det et problem?

planerne med drivhuset er tomater, agurker og peber/chili men der skal også være en figen, og måske nogle kiwi, evt en vin hvis pladsen er til det, ved godt at der ikke er meget plads og man hurtigt får fyld op men det tager jeg som det kommer.

håber der en nogle der kan hjælpe med lidt råd og erfaringer.

mvh

Svend Erik Larsen

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 25. marts 2016 kl. 22.39

Hej Svend Erik
Da jeg anrettede drivhus sidste år gik jeg efter placering i haven hvor der var mest sol. Det gælder jo om at få så meget sol som overhovedet mulig. Skygge nedsætter selvfølgelig væksten af planterne.
Men min personlige mening er at det selvfølgelig også skal være et sted det passer ind i haven. Ved godt mange nok er uenige i det.
Hvordan vil det være placeret? Tænker nord, syd, øst og vest?

Vh
Jakob

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. marts 2016 kl. 23.12

Solen står jo lavt på denne årstid. Du har sikkert mere lys om et par måneder, medmindre du har nogle træer, der så vil skygge.
Iøvrigt er solen ofte alt for voldsom, så man må skabe kunstig skygge på nogle dage
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. marts 2016 kl. 23.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Erik Larsen, 3. april 2016 kl. 20.02

Hej igen.

100 tak til jer der har givet et svar på mir spørgsmål.

efter en debat med fruen har jeg "fået" tildelt en anden plads i haven som giver mig nogle flere timer sol om dagen, dog ikke fuld sol hele dagen men bedre sted end det første.

nu er der blevet målt op og der skal der graves ud til fundament.

Svend

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. april 2016 kl. 16.35

Held til med dit projekt, så mangler du bare at realisere de sidste 1066 planer.
Du får sikkert mere end lys nok, selv med lidt eftermiddagsskygge.
En figenplante i drivhuset kommer til at fylde voldsomt, hvorfor planter du ikke bare en figen udenfor i haven. F.eks. Brown Turkey, den trives fint udenfor drivhuset.
Tilsvarende med vinplanten. Jeg har selv en Himrod vin i mit 12 m² drivhus, og skal nærmest stå med beskæresaksen hele sommeren for selv at kunne være der. Den giver godt nok utroligt mange velsmagende kastrerede druer, men i dag ville jeg nok nøjes med mine udendørs vinplanter, som dog også bærer ganske pænt.
Men hvis du alligevel skal ha' en hel skov i huset, så sørg i det mindste for, at vin og figen ikke kommer til at tage al lyset for de øvrige planter.
Min erfaring er, at 12m² hurtigt bliver "alt for lidt plads" så man skal tænke sig godt om inden man planter meget pladskrævende planter i drivhuset. Der skal jo også helst være plads til en stol og til alle havetankerne. (Og måske af og til også til en lille morfar)

Nyt svar til emnet »Skygge om eftermiddagen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Skygge om eftermiddagen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider