Forum

Drivhus størrelse.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jannik Sinding, 28. april 2016 kl. 19.05

Hej alle sammen.

Min kone og jeg går og snakker om at bygge eget drivhus, men da vi begge gerne vil have et væld af forskellige eksotiske frugttræer planter etc. Ville jeg høre om nogle herinde om har erfaring med sådan noget som størrelse, isoleret glas etc.

NB. Havde selv i tankerne i omegnen af 30 m2 som et slags orangeri.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2016 kl. 21.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. april 2016 kl. 13.59

Jeg har efterhånden haft nogle forskellige drivhuse ifm. flytninger og hver gang opgraderet ;-) Startede på 7,5, så 15,8 og nu 28,5 mv. et orangeri fra Pavillion Danmark på høj muret sokkel (der holder en del varme i huset) samt bagvæggen er fuldmuret og jeg har fået monteret en fin Morsø kakkelovn også.

Min erfaring siger mig at det på mine knap 30 m2 er begrænset hvor mange træet jeg kan have - for de fylder i både højde og drøjde.

I mit orangeri har jeg følgende:

Ferskentræ - espalieret op af bagmuren
Abrikostræ - placeret midt i orangeriet
Kiwi - bundet op langs bagmuren helt oppe ved kanten til taget
Figen - i stor krukke på hjul
Vin x 2 - en i hvert hjørne der vokser på stålwire højt oppe
Citrontræ - i stor krukke på hjul (skal stå frostfrit om vinteren)
Oliventræ - i krukke (bare et lille træ)

Derudover har jeg 5 kapillærer kasser inkl. skjuler på hjul så jeg kan flytte rundt på dem, det fungerer ret godt. Jeg har valgt at lægge fliser i hele orangeriet. Kun abrokos, fersken, vin og kiwi dyrkes direkte i jorden.

Et havemøbel sæt er der også blevet plads til - til fire personer, et ret stort plantebord op mod bagmuren og endelig en plantebakke for enden i den ene gavl hvor jeg har prydblomster til at stå.

Pladsen ér også trang, men jeg kan fint bevæge mig rundt og NYDER virkelig jeg købte det i den størrelse jeg gjorde. Man kan vel altid bruge mere plads men de m2 jeg har nu er passende.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis L., 26. juni 2017 kl. 12.45

Tagrygsdekoration på drivhus.
Vi står for at skulle købe nyt drivhus, i den forbindelse tænker vi på at købe tagrygsdekoration, ikke for pynt - men for at undgå fugklatter på taget.
Vil i med erfaring omkring dette problem, venligst oplyse om det det virker, eller om duer og andre store fugle overser dette og klatter på livet løs.
Vi har problemet ved vores pergola.

Nyt svar til emnet »Drivhus størrelse.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhus størrelse.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider