Forum

Uheld med tomater.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. maj 2018 kl. 23.24

Tiden løb fra mig i dag, og jeg skulle skynde mig at plante mine tomater i jorden i drivhuset inden solen gik ned. Jeg havde uheld med mine 2 højeste tomatplanter (ca 80-90 cm) Den ene kom jeg til at knække toppen af, men jeg tænker, at jeg bare kan lade et sideskud vokse som hovedstamme,
Den anden knækkede desværre helt nede, så der kun var 6-7 cm stængel tilbage. Jeg gravede så tomatplanten (uden rod)) ned, med ca 10-15 cm stængel under jorden. Mon der er en chance for, at den kan slå rod, når den er så stor ?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. maj 2018 kl. 6.45

Hej Anne-Grethe Hansen

Du har helt ret angående den første plante – altså den, du kom til at knække den øverste top af. Her kan du bare lade et sideskud være top, som du skriver.

Men du kan ikke forvente, at den anden plante – altså en ca. 80 cm lang plante uden rod kan overleve og begynde at danne rødder. Tomatplanter er meget nemme at lave fra stiklinger, men det kræver, at stiklingen er meget lille, f.eks. 5-10 cm. Ellers er der ikke næring nok til BÅDE at holde liv i alt det grønne OG samtidig danne rod.

Men du kan hurtigt få nye planter. Der dannes jo hele tiden nye sideskud, som man plejer at nippe af. Dem kan du bare bruge til stiklingeformering!

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 5. maj 2018 kl. 8.53

Nu har jeg gentagende gange blot stukket en aftrimmet sidegren, af en ganske fornuftig størrelse, fra mine tomater ned i plantesækken - og i 90% a tilfældene har disse vokset videre og givet tomater senere på sæsonen. Jeg har med andre ord ikke gjort noget som helst ud over at have gennemvandet sækken lige efter første udplantning. Men mit bud er, at du nok ikke skulle bruge andet end de øverste ca. 30 cm af den lange afknækkede del - men så skal den til gengæld med stor sandsynlighed nok komme. ;)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. maj 2018 kl. 9.26

Det er på den måde jeg laver tomater , stiklingeformering , jeg sår 3 tomater , som for lov til at danne side skud , de lange 50-100 cm bliver enten sat i vand hvor de hurtigt danner rødder , de korte 10-20cm bliver stukket i fugtigt jord med et plastpose over , på den måde får man hurtigt mange store planter ud af få dyre frø , og stort set alle stiklinger danner rødder .

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. maj 2018 kl. 21.07

Tak for svar alle tre. Ja, jeg tænkte nok, at den ikke gik :)
Da jeg kom op i haven i dag, så planten meget "træt" ud, så jeg brækkede et godt stykke af toppen af og et stort sideskud. Jeg satte dem i vand, og efter nogle timer så de helt friske ud igen.

Svend, hvor lang tid tror du der vil gå, før de sætter rødder, og er det bedst at stille dem udenfor eller ved en mere konstant inde temperatur ?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. maj 2018 kl. 21.36

Du har sat ret store skud i jord i en potte og sørget for, at jorden var fugtig, og at planten var i skygge, så har de altid sat rødder. De kal lige støttes af en pind.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. maj 2018 kl. 22.48

Anne- Grethe..... sæt dem indendøre i vand et lyst sted , ikke direkte sol . hvis de ikke har vist hvide rødder inden for ca 10 dage så plant dem i fugtig så og priklejod , med en plastpose over , hvis der er blomster på stiklingerne nip dem af , rødderne skal nok komme ..............

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. maj 2018 kl. 23.15

Topskuddet har blomster - havde ellers håbet jeg kunne rede dem :) Jeg nipper dem af, og ser tiden an med rødder i vand. Sideskuddet prøver jeg at plante i en potte.
Tak for svarene begge to :)

Nyt svar til emnet »Uheld med tomater.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Uheld med tomater.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider