Forum

Spinkle tomatplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Vestergaard, 10. juni 2018 kl. 14.25

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor mine tomatplanter ser så spinkle ud...? Vil jo mene at de skal være tætte med store grønne blade..

1 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Vestergaard, 10. juni 2018 kl. 14.26

Her er lidt flere billeder, for det er alle mine tomatplanter der ser sådan ud..

2 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juni 2018 kl. 14.43

De mangler kvælstof.
Enten fordi der ikke er noget i jorden/ vandet eller fordi rødderne er rådne og derfor ikke kan levere nok næring. Det sidste er sandsynligt, hvis du dyrker dem som jeg ser det: Kapillærkasser.

Tjek rødderne/ jorden i nederste halvdel af posen - er den meget våd?

3 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Vestergaard, 10. juni 2018 kl. 15.10

Jorden er ikke så våd, jeg har hele tiden vand i kassen,der er ikke pose i. og jeg gøder med Pindstrup øko gødning. Skal der mere gødning i så? Jeg hælder 1-2 hættefulde i til 10 liter vand...

4 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. juni 2018 kl. 16.27

Det er meget typisk , for meget varme og alt for lidt lys . flyt dem hurtigst muligt ud på friland plantet direkte i jorden , plant dem dybt da de er noget ranglet , og så får du også nogle tomater der smager af noget , det gør de der burtomater i plantesække ikke .

5 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juni 2018 kl. 16.34

Som jeg ser billedet gror de da i en pose?

Nå, men er jorden ikke våd og de får lidt at leve af, kan det meget vel være som Svend beskriver - jeg antog, at de stod i drivhus/ udestue med transparent loft.

Svends løsning er dog kun gangbar for sorter af tomater egnet til friland i DK og dem er der ikke så pokkers mange af i handelen. Kender du sorten?

6 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Vestergaard, 11. juni 2018 kl. 8.45

De står i drivhus. Der er ca 10 forskellige slags. San marzano, ribs tomater, cherrytomater, bøf tomater, jordbærtomater, og nogle andre slags, og nej dr er ikke til friland, og de får rigelig med lys. Hvordan tilfører jeg mere kvælstof? Skal jeg øge gødningen?

7 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Vestergaard, 11. juni 2018 kl. 8.47

De står i drivhus. Der er ca 10 forskellige slags. San marzano, ribs tomater, cherrytomater, bøf tomater, jordbærtomater, og nogle andre slags, og nej dr er ikke til friland, og de får rigelig med lys. Hvordan tilfører jeg mere kvælstof? Skal jeg øge gødningen?

8 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juni 2018 kl. 9.45

Sprosse vinduer tager meget lys , det er derfor dine tomater er ranglet , alle tomatsorter kan vokse på friland , de kan nok ikke plantes ud så tidlig som de mere hårdføre , flere af de sorter du nævner har jeg haft på friland med et stort udbytte,
Jeg havde den første røde tomat på friland 5 maj (bloody butcher) og kan plukke modne røde tomater hver dag (dansk eksport) og nu begynder blommetomaten sungold at modne .

9 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Vestergaard, 11. juni 2018 kl. 9.51

Okay, men nu har jeg et drivhus, så det bruger jeg, ligesom alle andre med et drivhus. Nu spørger jeg så lige igen, skal jeg øge gødningsmængden? Eller er der andet jeg kan gøre for at øge kvælstofsmængden? Og de får altså rigeligt med lys,

10 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juni 2018 kl. 10.30

@Benjamin

Det kunne tyde på det, men ved jo ikke hvad de får nu
Jeg ville prøve med en flydende gødning og følge leverandørens anvisninger

11 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juni 2018 kl. 10.36

Man kan alså ikke kompenserer lysmangel , med gødning for så går det helt galt , en massiv udluftning så temperaturen falder dratisk , så det passer til lysmængden , er den eneste løsning jeg kan se , hvis de absolut skal stå der.

12 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. juni 2018 kl. 22.55

Jeg mistænker plantesækkene for at være noget billigt bras.
Der bliver fremstillet mange ringe produkter, især fra Polen.
Emnet har tidligere været behandlet her i Havenyt, men søgefunktionen virker ikke mere.

13 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2018 kl. 7.13

Elendig kvalitet af voksemediet i plantesække (opkalkning, gødskning og struktur) er, sammen med en for stor vandtilledning til voksemediet, årsag til at mange har problemer med dyrkningen i kapillærkasser. Det går ofte helt galt, hvis der bruges regnvand, hvor planterne hurtigt mangler calcium og udvikler griffelråd på frugterne.

Svend har naturligvis helt ret mht temperatur og lysforholdet, men mon ikke Benjamin lufter ud kontinuerligt og holder temperatur og luftfugtighed på passende niveauer?

På denne årstid vil det ofte være nødvendigt med mindst et åbentstående vindue døgnet rundt.

14 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 12. juni 2018 kl. 7.55

Hej Benjamin Vestergaard

Jeg tror, at problemet hverken er manglende gødning eller manglende lys. Det må være varmen eller måske dårlige plantesække.

For det første plejer der jo at være gødning tilsat i disse plantesække. Og når du derudover gøder, må planterne da få rigeligt med gødning.

For det andet plejer man ofte at være nødt til at give tomatplanter noget skygge, når de står i et drivhus. Tomatplanter kan ikke tåle så meget lys og sol. Og slet ikke så meget varme, som de formodentlig har fået i de sidste 5-6 uger!

Jeg har tomatplanter indendørs to steder: På min lukkede og overdækkede altan og i min udestue i kolonihaven.

På altanen har jeg kunnet holde temperaturen nede, mens der har været hedebølge, ved at lufte virkelig meget ud. I udestuen har jeg i 5-6 uger uafbrudt haft et vindue og døren stående åbne, og i eftermiddags- og aftentimerne var gardinerne trukket for (hvide gardiner af flagdug). Alligevel var temperaturen (for) høj: ca. 35 grader. Jeg har læst et sted, at den ideelle temperatur for tomater er 26 grader i dagtimerne.

Mine tomatplanter har dog ikke taget skade.

Svend Høst: du kan således godt have ret i, at planterne har fået for meget varme i forhold til lys. Men det er kun, fordi varmen har været ganske usædvanlig. Og problemet med manglende lys gælder vist kun i det tidlige forår. Her i sommerperioden får tomatplanter rigeligt med lys - selv med sprosser i vinduerne.

Jeg forstår sådan set godt dit råd om at plante tomaterne på friland. Men sådan som jeg opfatter det, må du have en meget ideel udendørs plads til dine planter – et sted, hvor der både er læ og sol. Det er der ikke mange, der har. Hos mig er det kun deciderede frilandstomater, der bliver plantet på friland. Dvs. i år kom der yderligere tre planter op længe efter såningen – på et tidspunkt, hvor jeg havde smidt afmærkningen væk. Så jeg aner ikke, hvilken slags det er. Disse tre planter blev plantet på friland, mens det var varmt. Jeg er spændt på, hvordan de udvikler sig.

Mogens E.: Man kan stadigvæk google sig frem til havenyts diskussioner – også om plantesække.

Men du skal vide, Benjamin Vestergaard, at man i et økologisk forum som dette, ikke rigtig bryder sig om planter i plasticposer og ej heller selve tanken om kapillærkasser og da slet ikke spagnum, der stammer fra højmoser!

Selv køber jeg – indtil jeg selv har jord, der dur – faktisk disse plantesække. Men jeg dyrker de indendørs tomatplanter i store urtepotter. Jeg bruger selvfølgelig min gode havejord, men eftersom den er ret tung, blander jeg den op med jord fra plantesække. Ellers kan jeg simpelthen ikke løfte urtepotterne.

M.v,h.

Doris Møller

15 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 12. juni 2018 kl. 8.40

Jeg har mere end een gang plantet alm. tomater på friland og i de år har jeg oplevet, at hvis jeg har manglet at plukke nogle stykker, så har frøene spiret næste år og givet tomater (så de har altså overlevet de danske vintre og de kølige forår). ;)

16 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2018 kl. 9.44

Tomatfrø spirer i slam fra rensningsanlæg efter turen igennem tarmsystemet og rensningsanlægget, så det er livskraftige sager :)
Frilandsdyrkning af tomater i DK kan aldrig måle sig med drivhusdyrkning - dels pga begrænsning i udvalget af sorter, dels pga skimmel

17 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juni 2018 kl. 9.59

Hej Benjamin
Kan du ikke fortælle lidt mere om drivhuset? Er det helt fritstående eller står det op ad huset? Mod hvilket verdenshjørne? Hvad er det for noget glas der er i? Har du tomater eller lignende i drivhuset med held tidligere?
Evt. et foto af herligheden ude fra.

18 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. juni 2018 kl. 10.22

Doris skriver ....Jeg tror, at problemet hverken er manglende gødning eller manglende lys. Det må være varmen eller måske dårlige plantesække. citat slut...der skal være et vist forhold mellem varme og lys , hvis det er for varmt i forhold til den lysmængde man har til rådighed , så reagerer planterne med at etiolate dvs bliver ranglet , de går efter lyset .

Tomatplanter kan ikke tåle så meget lys og sol. Og slet ikke så meget varme, som de formodentlig har fået i de sidste 5-6 uger!
citat slut ..i Sydamerika hvor tomaten kommer fra er solintensiteten mange gange størrer end her i DK selv nu hvor solen er højest på himlen (solhverv) er det intet mod hvad tomater får af varme og lys i højderne i Peru.

Her i sommerperioden får tomatplanter rigeligt med lys - selv med sprosser i vinduerne. , citat slut...sprosser i vinduer "stjæler" mere end 30 % af lyser og det har tomater ikke det godt med .

Bare man har et stykke sydvendt jord , med eller uden læ er fint til frilandstomater , de skal bare plantes når jordtemperaturen er over 12 C og så passer de sig selv stort set , de skal nippes og bindes op.

Og til sidst Doris , bland noget grus i jorden fra plantesækkene , det gør den bedre , mere luftlig............

19 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2018 kl. 12.22

@claus
Ja, de oplysninger mangler egentligt

20 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Vestergaard, 12. juni 2018 kl. 17.50

Hold da op, det er åbenbart ikke så let at dyrke tomater som jeg troede, jeg må prøve at dyrke dem i krukker næste år. Og så lade dem være som de er nu, jeg har haft tomater de sidste 3 år, med et okay udbytte, men nok ikke så stort som det kunne være, der er også mange i år.
Jeg har et hjemmelavet orangeri, taget er lavet af glas fra et stort gartneri, og siderne er vinduer fra en udestue, samt stladvinduer. Temperaturen ligger på mellem 25-35 grader, og jeg har automatisk vinduer i taget og så står døren åben hele dagen.

21 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2018 kl. 18.34

Det r da et meget smukt drivhus.
Selv om placering og sprosser ikke giver maksimal lysmængde er der rigeligt lys til tomat.

Tror du har været uheldig med de plantesække.
Har du mulighed for at måle pH i jorden i sækkene?

22 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 12. juni 2018 kl. 18.59

Hej Svend Høst

Dér fik du da vist afløb for lidt galde ;-)

Jeg mener naturligvis, at tomatplanter kan tåle masser af lys og sol, hvis de vel at mærke står ude på friland. Men det er jo DRIVHUSTOMATER, vi taler om her.

Det er altså almindelig viden, at man i et drivhus skal give tomatplanterne lidt skygge, hvis solen bager ned. I gamle dage kalkede erhvervsgartnerne drivhusene om sommeren. Jeg ved ikke, om de stadig gør det. Men her er i hvert fald et citat, der nævner det:

”Dæmp sol- og varmebelastningen ved at kalke drivhuset eller hænge skyggenet op. Du kan også plante tomater i drivhusets nordside og lade agurkeplanter skygge lidt for solen.”

Citatet stammer fra

www.klarskovgartneri.dk/gode-raad/tip-til-tomatdyrkning.aspx

Hvad angår jord til mine tomater, er jeg udmærket tilfreds med min gode havejord. Jeg ønsker ikke at erstatte min gode havejord med materiale fra plantesække iblandet grus, sådan som du foreslår. Når jeg blander lidt materiale fra plantesække i min havejord, er det, fordi jeg har lerjord, som er meget tungt. Hvis jeg skulle komme grus i, ville det blive tungere.

M.v.h.

Doris Møller

23 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. juni 2018 kl. 20.56

Nej jeg fik bare afløb for noget logisk viden , om man skygger tomatdrivhuset har nok ikke den stor betydning , da væksten midt på varme dage går i stå på grund af CO2 mangel , derfor har erhvervsgartnere store metan brændere i drivhusene , ikke for at varme op men for at gøde luften med CO2 så væksten ikke går i stå , det problem har man ikke med frilandstomater.

24 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2018 kl. 21.57

@Doris

Der kalkes ikke så meget, fordi det er dyrt, men der bruges gardiner (ofte automatiske), fordi grønnakker stadig er et problem ved for meget sol :)

@Svend

Det med CO2 er faktisk også endnu et argument FOR at dyrke i jorden i drivhuse frem for i plantesække, især hvis det er en levende jord med fuld gang i omsætningen.

Dyrker du kun Bloody Butcher og Dansk Export på friland?
Hvordan ser voksepladsen ud mht sol og læ?

25 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. juni 2018 kl. 23.00

Benjamin.
Det er et flot drivhus du der har lavet - respekt.
Det er slet ikke den store videnskab at dyrke tomater. Til næste år bruger du bare alm. god havejord iblandet lidt grus i krukkerne. Over hullerne i bunden af krukkerne lægger du en vådservijet. Det holder bænkebider og myre væk. Spar på vand og gødning. Jeg gøder mine frilands 2mater 3-4 gange om året.
Bemærk hvor lidt havejord mine planter gror i.

26 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 13. juni 2018 kl. 5.20

Bruger man ikke kridt til drivhus glas?
Mener at kunne huske fra min tid i væksthuse at kalk brænder sig fast i glasset.
Mvh

27 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 13. juni 2018 kl. 5.21

Bruger man ikke kridt til drivhus glas?
Mener at kunne huske fra min tid i væksthuse at kalk brænder sig fast i glasset.
Mvh

28 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 13. juni 2018 kl. 5.22

Bruger man ikke kridt til drivhus glas?
Mener at kunne huske fra min tid i væksthuse at kalk brænder sig fast i glasset.
Mvh

29 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 13. juni 2018 kl. 5.25

Hvad skete der lige

30 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2018 kl. 9.14

Hej Mogens E
Tak for dit tomatbillede. Der er dådan jeg også dyrker mine 2 Favorita tomatplanter i år. Jeg kan se, at du kun lader hovedstammen gro op.
Da jeg kun har de to planter og oven i købet er kommet til at knække topskuddet af den ene plante, lader jeg flere sideskud gro med op. Der er måske forkert?
Hvilken sort er dine tomater?
Jeg er ikke så lidt misundelig, selvom det ville være rigeligt mange for mig :-)
Ingeborg

31 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. juni 2018 kl. 10.17

Tom skriver ...Dyrker du kun Bloody Butcher og Dansk Export på friland?
Hvordan ser voksepladsen ud mht sol og læ? citat slut .

Tom ....Bloody Butcher og Dansk Export er nok de tidligste og hårdføre tomatsorter , og så er de totalt forskellige Bloody butcher er en determinate (busktomat) og som er kartoffelbladet , Dansk eksport er en indeterminate , dvs en tomatbladet sort som skal nippes , det er en heirloom sort dyrket i DK siden ca 1905 ,og som er kendt i det store udland , men er stort set glemt her i landet , paradoksalt nok så kan man ikke købe frøene her i landet , men man må købe frøene i udlandet.
Når varmen kommer så er det tid til at plante cherry/blommetomaten Sun gold ud det er f1 hybrid , som giver utroligt søde orange tomater , og så til sidst Hildares også en f1 hybrid som giver dejlige tomater , frøene købt i Lidl
Tomaterne er plantet foran drivhusene mod syd , det giver noget læ .

32 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. juni 2018 kl. 10.28

@Svend
Jeg aftager gerne lidt frø fra din stamme af Bloody Butcher og Dansk Export for at prøve lykken på friland igen

Bytter gerne med frø eller planter

33 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2018 kl. 11.35

Hej Mogens E
Tak for dit tomatbillede. Der er dådan jeg også dyrker mine 2 Favorita tomatplanter i år. Jeg kan se, at du kun lader hovedstammen gro op.
Da jeg kun har de to planter og oven i købet er kommet til at knække topskuddet af den ene plante, lader jeg flere sideskud gro med op. Der er måske forkert?
Hvilken sort er dine tomater?
Jeg er ikke så lidt misundelig, selvom det ville være rigeligt mange for mig :-)
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Spinkle tomatplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Spinkle tomatplanter

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider