Forum

Tomater plukkes grønne?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Jensen, 25. juni 2018 kl. 18.33

Hej
Er ny i drivhus verdenen :)
Har såede San Marzano meget tidligt inde og efterfølgende sat dem i drivhus. Jeg har efterhånden nogen voldsomt store tomater på størrelse med en knytnæve, men de er grønne. Er det normalt de bliver så store? Eller kan jeg høste dem og ligge dem til at modne i f.eks en plastikpose? Eller blot være tålmodig 😊
Mvh Mette

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. juni 2018 kl. 20.42

San Marzano er en lille blommetomat! Den bliver ikke knytnæve stor. Men uanset sorten så må du være lidt tålmodig.
Hvilken sort du har dyrket, ved jeg ikke, - men hvis vi ser et foto, så er der måske en kender herinde.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 25. juni 2018 kl. 22.55

San Marzano er det man kalder en tørretomat (kan sagtens bruges til alm. brug), men den modner ret pludselig a'la Roma-tomater, så bare lad dem sidde til de modner. Man sylter gerne de sidste grønne tomater, hvis de er for grønne til at modne i vinduet efter plukning.

Men jeg tror heller ikke, at det du har er San M., når de er så store som du beskriver. Håber også, at du lige smider et foto af hhv. planten og tomaterne, med et par blade. ;)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. juni 2018 kl. 0.58

San Marzano er en tomat som fås i flere størrelser. Jeg har dyrket dem for nogle år siden, og det var nogle pænt store nogle, dog ikke så store, som du beskriver.
Måske er det denne her du har:

www.gartneri-toftegaard.dk/planter/tomatplanter/madtomater/produkter/379-san-marzano-redorta

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Jensen, 26. juni 2018 kl. 8.54

Tak for jeres inputs. Jeg holder tålmodigheden. :)
Jeg prøver at vedhæfte et bar billeder. De fleste tomater på planten, har en på nuværende tidpunkt en størrelse jeg normalt vil forbinde med den sort.
@Anne-Grethe, har kigget dit link og kunne godt være den du henviser til.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 26. juni 2018 kl. 8.59

De oprindelige "rigtige" San Marzano tomater som dyrkes på på friland sydpå til konserves er knytnæve store.

www.volmary.com/en/products/vegetables/tomatoes/san-marzano-tomatoes/san-marzano-tomato-corianne-grafted.html

Disse San Marzano er determinanten og modner derfor "pludselig" alle på en gang. Det kan dog være ret sent på sæsonen, så du må væbne dig med tålmodighed.

De små San Marzano er efter min overbevisning nogle "nyere" sorter. De kaldes derfor også mini San Marzano. De er ofte indeterminante.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juni 2018 kl. 9.44

Jeg har dyrket San Marzano tomat på friland og det er de der aflange frugter som man køber som flåede tomater på dåse , en let sort at dyrke , og den er ikke determinate (busktomat) som jens skriver men indeterminate , dvs. en stængel op . Nu findes San Marzano i flere sorter lige fra små blommetomater ca 5 cm til store mad tomater ca 12 cm , og de modner let på planten.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. juni 2018 kl. 9.55

TAK til I erfarne tomatdyrkere, endnu engang viser verden sig større, end jeg troede. Det er berigende at holde øje med denne hjemmeside. :)
Og tak til Mette for spørgsmålet.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 29. juni 2018 kl. 13.36

Beklager forvirringen angående determinant/indeterminant.

Det er rigtigt som Sved skriver. Jeg kom til at forveksle den med Roma, som også er en madtomat.

Godt Svend var vågen ;o)

Nyt svar til emnet »Tomater plukkes grønne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomater plukkes grønne?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider