Forum

Tomat klase med blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margit S., 26. juni 2019 kl. 8.08

Hej

Jeg er ny her på siden, så håber I vil bære over med, at der nok kommer nogle spørgsmål der før har været oppe :)

Min ene tomat plante (Brandywine) har fået en klase blomster, som har sat blade ude for enden af denne.
Har ikke før set en klase med blade for enden - skal jeg lade bladene side eller nippe dem af?

Planten ligner generelt ikke en (for mig) typisk tomat plante, da bladene ikke har den karakteristiske form og nogle af de største blade snor sig som proptræk krøller :)
Det er første gang jeg prøver denne sort.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. juni 2019 kl. 8.23

Det er naturens orden at der kan komme blade på stænglen, efter klasen. Lad det bare være. Hold alt åbent i dit driverhus i øjeblikket, med den varme. Dine blade ser lidt krøllede ud, det kan være for meget varme.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juni 2019 kl. 8.58

Det er et sideskud på afveje , det skal nippes af , det sker tit og ofte , og de kan også komme på bladene , natutens uotden eller mutant.......

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. juni 2019 kl. 9.57

Hej Margit S.

Jeg ser også af og til blade på tomatklasernes blomsterklaser. Jeg klipper dem altid af.

Jeg vil tro, at Mogens E. har ret i, at årsagen til de krøllede blade er varme. Men jeg kiggede lige i mine notater fra den bog, der hedder Den lille røde om tomater, af Annika Olsson, Christina Rysgaard og Lene Tvedegaard. Jeg har følgende notater om krøllede blade:

Der er tre årsager til krøllede blade:

• Overgødskning. Bladene er meget mørkt grønne og nærmest sprøde og kraftigt buklede og krøllede. Vand uden gødning en uges tid, og symptomerne vil forsvinde.

• Ophobning af sukkerstoffer i planten. De krøllede blade har en normal grøn farve. Dette symptom har ingen praktisk betydning og er et helt normalt symptom på sund og kraftig vækst i planten. Ophobningen af sukkerstoffer kommer på grund af kølige nætter og ses derfor i det tidlige forår og i det begyndende efterår.

• Planten beskytter sig mod varme og direkte, hård varmestråling. Symptomet er sammenfoldede blade nederst på planten, specielt i meget varme perioder.

M.v.h.

Doris Møller

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juni 2019 kl. 11.04

Krøllede blade er et normalt fænomen hos tomater som man kraftigt beskærer , da rodnettet bliver meget størrer end toppen og dermed sender mere energi op end toppen kan optage , det var det svar jeg fik af en ekspert på landbohøjskolen , men der er mange andre gode forslag , men busktomater som ikke beskæres har ikke krøllede blade ..........

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit S., 26. juni 2019 kl. 16.24

Mange tak for jeres input. Jeg klipper den af :)

Jeg tror ikke bladene krøller pga for meget gødning - det startede nemlig før jeg rigtig begyndte at gøde, og vil bestemt ikke mene den er overgødet. De andre tomater (andre sorter) hat fået samme mængde og krøller ikke.

Måske den blev lidt for kold i maj da vi havde nogle ret kolde nætter. Farven på bladene er normal.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juni 2019 kl. 20.49

Det er ganske naturligt og uden betydning for tomat udbyttet at bladene krøller , mine tomater på friland som hverken bliver gødet eller vandet krøller bladene .

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juni 2019 kl. 21.03

@Svend
Hvad mener du med at tomaterne ikke bliver gødet.
Får jorden ingen kompost i løbet af vinteren eller i foråret?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. juni 2019 kl. 10.12

Der bliver lagt et lag halvkomposteret blade på jorden i tomatbedet , især valnøddeblade fylder godt, og så granris ovenpå så de ikke blæser væk .............

Nyt svar til emnet »Tomat klase med blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomat klase med blade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider