Forum

Gode Peber- & Chilisorter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erik Pilgaard Vinther, 1. januar 2021 kl. 7.44

hej,
De sidste par år - især sidste år - har mine selvsåede peber og chili været rigtig lang tid om at modne (blive røde). Er der nogen som kender nogle gode sorter?

mvh
Erik

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 16. februar 2021 kl. 20.39

Vi kommer nok ikke udenom, at chili/peberfrugt er lang tid om at udvikles.

Mht. peberfrugt er det min erfaring, at de tyndvæggede sorter udvikles og modner noget hurtigere end de tykvæggede. Jeg tager bare frø fra supermarkedernes øko snackpeber, og det har givet en pæn høst. I 2020 nåede jeg at høste 2-3 omgange. Personligt synes jeg de tykvæggede (f.eks. Yolo eller California Wonder) er lækrere end de tyndvæggede, men høsten er skuffende.

Mht. chili går jeg ikke så højt op i hvor hurtigt de udvikles, for jeg har har altid flere frugter, end jeg kan nå at bruge. I 2020 havde jeg kun 2 chiliplanter men nåede at lægge at have 80 frugter i overskud, som måtte i fryseren. Den ene plante er en Jalapeno, den anden en Hungarian Black. Begge har overvintret og er næsten lige begyndt at sætte frugter og det er vel nok nøglen til hurtig høst. Men det var ikke gået uden LED-lys, da vintermørket ellers havde taget livet af planterne.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 16. februar 2021 kl. 20.39

Vi kommer nok ikke udenom, at chili/peberfrugt er lang tid om at udvikles.

Mht. peberfrugt er det min erfaring, at de tyndvæggede sorter udvikles og modner noget hurtigere end de tykvæggede. Jeg tager bare frø fra supermarkedernes øko snackpeber, og det har givet en pæn høst. I 2020 nåede jeg at høste 2-3 omgange. Personligt synes jeg de tykvæggede (f.eks. Yolo eller California Wonder) er lækrere end de tyndvæggede, men høsten er skuffende.

Mht. chili går jeg ikke så højt op i hvor hurtigt de udvikles, for jeg har har altid flere frugter, end jeg kan nå at bruge. I 2020 havde jeg kun 2 chiliplanter men nåede at lægge at have 80 frugter i overskud, som måtte i fryseren. Den ene plante er en Jalapeno, den anden en Hungarian Black. Begge har overvintret og er næsten lige begyndt at sætte frugter og det er vel nok nøglen til hurtig høst. Men det var ikke gået uden LED-lys, da vintermørket ellers havde taget livet af planterne.

Nyt svar til emnet »Gode Peber- & Chilisorter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Gode Peber- & Chilisorter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider