Forum

Hjemmelavet flydende gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 2. juni 2021 kl. 19.03

Er der nogen der ved om jeg kan lave en flydende gødning af fx komøg i piller, som kan bruges i drivhuset? Hva er blandings forholdene?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2021 kl. 16.10

Komøg er ikke det ideelle, men...

Forfatteren Lars Lund har svaret en læser omkring spørgsmålet, kan jeg erstatte den flydende økologisk gødning, der sælges i byggemarked med en hjemmelavet og billigere gødning.? Det kan man godt, men så skal man snart igang, da det kræver lidt planlægning...

Du kan sagtens selv lave det. Mest almindeligt er det at bruge brændenælder. De indeholder en stor del kvælstof og mineraler, især jern. Bedst er det at plukke dem i maj, inden de er i blomst. Kom 1 kg friske brændenælder eller 200 g tørrede nælder i 10 liter vand og lad det stå nogle uger, indtil nælderne er opløst. Rør i grøden hver dag og sæt en klemme for næsen. Udtrækket fortyndes med 10 liter vand pr. liter og er især velegnet til vanding af småplanter, men nogen gøder udelukkende med brændenælder. Du kan også gøde direkte på bladene ved at vande plantens blade med udtræk fortyndet med 20 liter vand til 1 liter udtræk. Du må ikke bladgøde i solskin, så svides bladene. Eller lav et udtræk af fast økologisk gødning, som du køber eller skaffer ad anden vej. Normalt bruger man 1 kg husdyrgødning i 10 liter vand og lader det stå til næste dag. (dog ikke tørrede hønsemøg her er ca 300 gram nok til 10 liter) Nogle dyregødninger er stærkere end andre, eller har mere kvælstof, og mængden skal derfor justeres i forhold til hvilken slags gødning, du bruger. Indhold af kvælstof pr. 10 kg fast gødning: kvæg 50 g, so 70 g, hest 69 g, får 79 g, fjerkræ 269 g. Kaningødning og duegødning indeholder meget kvælstof. Prøv dig frem. Bliver planterne lyse, skal blandingen være stærkere. Omsat kompost kan bruges på samme måde. Menneskeurin er næsten sterilt, og kan spædes op med 9 dele vand til 1 del urin. Menneske urin indeholder ca. 4,5% kvælstof, 0,4 g fosfor og 1,2 g kalium. Menneskeurin må godt bruges i haven, men ikke på landbrugsjord, og af hensyn til eventuel smitte, skal du ikke gøde planter, som skal bruges til frisk forbrug eller snart skal høstes. Skyl under alle omstændigheder grøntsager, der skal spises.

Som en lille sidebemærkning hertil skal det nævnes at udtræk af kompost, kaffegrums og æggeskaller også kan bruges, men sidstnævnte indeholder kun kalk... Søger man på amerikanske hjemmesider som f. eks "make your own organic fertilizer" finder man mange sjove eksempler på gødninger der kan bruges i haven og drivhuset...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. juni 2021 kl. 8.55

Hej Line Krüger

Hvis du bruger flydende gødning til at vande ud ovenpå dyrkningsjorden i drivhuset kan udblødning af fast gødning være en helt ok-metode.

Hvis du derimod har et system med kapillær-vanding med en beholder med vand tilsat en vandig opløsning af gødning, kan der være grund til tilbageholdenhed.

En koncentreret gødningsopløsning har som udgangspunkt begrænset holdbarhed.
I en opblandet såkaldt brugsklar gødningsblanding kan der under lune forhold (som i drivhuset let opstå en gæringsproces, som gør at kvælstof så at sige fordamper og dermed ikke optages i planterne. Det betyder at planterne ikke trives og også, at der sker et tab til atmosfæren som (selv om det er lille) bidrager utilsigtet til en i forvejen uønsket øget nitrat / nitritforurening.

Læs tidligere tråd her på Havenyt om emnet - du finder den med søgeordene "Hvad er holdbarheden på div. gødninger?"

Jeg håber, du finder en god løsning !

Venlig hilsen
Lone

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 4. juni 2021 kl. 13.48

Tak for jeres svar. Det jeg har er komøg i piller.. og det er til at vande med vandkande .. ikke kapilær vander :)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. juni 2021 kl. 18.37

Jeg har førhen brugt rådnevand af nælder, og det stinker til himlen (som rådne tænder nærmest). Det er nemmest, hvis man kommer de friske nælder i en kartoffelsæk/anden slags netpose, som man kan tømme ud på komposten bagefter. Så er der styr på det, og posen/nettet- kan tørres og genbruges. Nælder er ret fibrøse, så de nedbrydes ikke helt nemt.

Roser elsker nældevand! Det kan også sprøjtes på mod bladlus.

Jeg har forresten en rose, som jeg af & til tisser på (roden), men det er nok nemmere, hvis man er af hankøn!

Mvh
Tine

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. juni 2021 kl. 22.52

Line.

Komøg i piller er forholdsvis dyre at indkøbe frem for hønsepiller. Næringsindholdet i hønse/kyllingepiller er større. Derfor er der mere økonomi i dem at bruge...

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 5. juni 2021 kl. 23.39

Nu er det bare lige ko gødning jeg har :)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 6. juni 2021 kl. 21.19

Hej i forum

Er der nogen der har en ide om næringsindholdet i nældevand?
Og: Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg selv kan lave næringsrig gødning til roser?

Jeg bruger nædevandm bl.a. til ærteblomster og diverse stauder. Mine roser får hjemmelavet kompost i foråret og øko. gødning (indkøbt).

Når man sammenligner kunstgødning til roser og øko. gødning til roser (fx Animix eller Ecostyle), er der stor forskel på indholdet af NPK. Dette er ikke overraskende, men hvordan kan man tilføre mere næring til roserne på økologisk facon?

For år tilbage brugte jeg en lille smule kunstgødning kun til roserne, men stoppede, fordi det jo er skadeligt. Siden har jeg brugt øko. rosengødning som sagt.

For ca. 1,5 år siden fik jeg dværghøns og venter nu på, at deres gode gødning vil berige min kompost yderligere. Jeg har en velfungerende ormekompost (grøn standardbeholder fra genbrugsplads) og tilføjer møg fra de 12 dværghøns + køkkenaffald, haveaffald og blade.
Nu er jeg dog blevet interesseret i frugttræer, som også skal gødes, og har derfor problemer med at få kompost nok til roserne.

Er der nogle entusiaster der har et forslag til hvordan jeg kan næringsberige komposten, så der er nok til både roser og frugttræer? Jeg gætter på, at frugttræerne ikke skal have så stærk gødning som roserne og gætter også på, min kompost ikke er vildt næringsrig, da der jo ikke er så mange høns igen.

Vil det ikke blive for heftigt med hønsemøg opløst i vand?
Når man læser artikler her på siden, fortæller de at man skal passe på, det ikke bliver for stærkt.

Mvh. Marie Louise

Nyt svar til emnet »Hjemmelavet flydende gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hjemmelavet flydende gødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider