Forum

Jordbehandling forår

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vinther, 14. februar 2022 kl. 15.27

Kan man gøde med komøg i jorden før plantning i drivhuset

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. februar 2022 kl. 17.15

Hej Jørgen Vinther

Hvad vil du dyrke i drivhuset ?
Er komøg = frisk komøg eller = komposteret komøg ?

De to spørgsmål er vigtige at kende svarene på, inden der kan gives et fornuftigt svar på dit spørgsmål.

Så fortæl lidt mere - så kommer der nok bagefter nogen bud fra nogen med drivhus-erfaring ;-)

Venlig hilsen
Lone

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. februar 2022 kl. 18.39

Hej Jørgen.

Der ligger denne tråd på Havenyt .
www.havenyt.dk/forum/drivhuset/8683.html

Jeg ved ikke om du kan finde svar på dit spørgsmål da jeg kun lige har skimtet den let igennem .
Men ellers vil jeg give Lone ret i at der er forskel på brugen af henholdsvis frisk gødning eller komposteret gødning.
Som udgangspunkt bør man kompostere alt det friske gødning og det er selvom det er ko, hest eller hønsegødning. Det er mest af hygiejniske årsager, men også det at det er svære at arbejde med frisk gødning da du risikerer at overgøde. I et drivhus sker omsætningen og frigivelsen af næring hurtigere end på friland.

Det er ikke sikkert at alle vil give mig ret for der findes mange som kører "frisk" ind i deres drivhuse nu, lader det kompostere, de næste 3 måneder og har gode resultater senere når der skal plantes tomater..
Ulempen ved at kompostere dit gødning først via en kompostbeholder er at der mistes en del næring. Dette sker ikke i et drivhus.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vinther, 14. februar 2022 kl. 22.32

Hej Duun og Lone tak for jeres hurtige svar, det overbeviser mig i at kømøg bør komposteres af hygiejniske forhold.

Venlig hilsen Jørgen Vinther

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vinther, 14. februar 2022 kl. 22.32

Hej Duun og Lone tak for jeres hurtige svar, det overbeviser mig i at kømøg bør komposteres af hygiejniske forhold.

Venlig hilsen Jørgen Vinther

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. februar 2022 kl. 8.58

Har du bede direkte i jorden i drivhuset sker der intet ved at du vender frisk komøg i jorden nu - det vil faktisk være ganske fint. Vand let med brusehoved efterfølgende, hvis jorden er tør, som den plejer at være i drivhuse på denne tid.

Hygiejne er mest en teoretisk ting med mindre du eller små børn spiser direkte af jorden og koen havde orm :)

Jeg bruger selv ukomposteret hønsemøg i haven - ikke i drivhuset fordi det lugter - det fungere fint og det mindste barnebarn på 2 år der kommer i haven spiser ikke jord og deltager også i den daglige udmugning og samling af æg ved hønsene, når han er på besøg. Han ved godt hvad hønselort er!

Jeg husker også en gæst - midt i den værste snegleplage - påpege, at jeg endelig ikke måtte spise mine jordbær friske, fordi dræbersneglene havde alle Verdens farligste bakterier på sig og dem fik de når de åd katte og hundelort! Ja, livet er farligt og man kan bekymre sig om mange ting :)

PS
For ikke så længe siden læste jeg en artikel skrevet af en læge og omhandlende nutidens mange med allergi, astma osv Han nævnte igangværende forskning, der søgte at eftervise en hypotese gående på, at manglende stimulering af immunforsvaret i barndommen kunne medføre disse lidelser senere i barnets liv! Den nulhypotese køber jeg :-D

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. februar 2022 kl. 12.50

Tom.

Du har nok ret i at det med hygiejnen er en smule overdrevet og at du opnår en bedre udnyttelse af gødningen ved at udbrede den i drivhuset direkte frem for at kompostere det.

Men da jeg skrev af hygiejniske grunde var det mere som en gentagelse af hvad tidligere forfattere har skrevet i deres bøger om økologisk dyrkning i drivhuset. Jeg ville også mene at hvis man skal tage hensyn til hygiejnen bliver det svært at arbejde med komposten .

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. februar 2022 kl. 13.29

@Søren

Ja, det står mange steder - du ved der er de forfattere som skriver på baggrund af erfaring og så er der dem der laver en masse "skrivebordsforskning" :) Den sidste gruppe er også dem der bliver ved med at gentage myter som den med at gulerødder dyrket som nabo til løg er fri for orm!

Den eneste foranstaltning overfor smitte med bakterier eller andre mikroorganismer vi nogensinde har truffet i haven og anbefaler andre at gøre er at have et låg på sandkassen!

Tror egentlig vi er meget enige om det meste ved havedyrkning - har jo fulgt dig igennem mange år efterhånden :-D

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. februar 2022 kl. 14.20

Der er jo ingen mennesker, der spiser jord direkte fra haven/drivhuset!
Dyregødning udbragt i vækstsæsonen, hvor der kun er kort tid til høst, kan være problematisk.
Dyregødningen bør udbringes inden såning og plantning, dvs. 3 til 4 måneder, inden der kan høstes afgrøder.
Bakterier fra dyregødning kan ikke overleve i 3 til 4 måneder, og udgør derfor ikke en risiko på høsttidspunktet. Gødningen er jo komposteret undervejs.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. februar 2022 kl. 18.36

Helt enig Lars

I det konkrete tilfælde med et drivhus, hvor du fx vil dyrke tomat og agurk er der ingen problemer ved at grave frisk komøg i bedene nu og plante ud i maj og juni.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. februar 2022 kl. 19.44

Jeg tror at den med hygiejnen stammer fra tiden, hvor alle snakkede salmonella og frisk gødning var lig salmonella.
Jeg vil give jer ret at at der burde ikke være problemer med naturgødning af enhver tænkelig art, hvis man holder en god hygiejne . Man bader vel hellere ikke i gødningen....

Men jeg tror at der tidligere har været en udbredt misforståelse omkring naturgødningt, at den ikke var ren , men fuld af bakterier, hvilket den naturligvis også er, men at den kunne fremme sygdomme. Det er teoretisk set rigtig nok , men praktisk noget vrøvl for ellers var vi flere der blev syge og man ville nok ikke anbefale folk at arbejde med det .

Ok hvis vi skal gå i små sko og forestille os at vi har en rift på fingrene kan vi smittes og få betændelse, men hvor tit sker dette?
Lidt det samme var for år tilbage da man anbefalede brugen af barkflis. Her kom arbejds tilsynet også ind i billedet, da det viste sig at det var skadeligt for lungerne. Dog for dem, der arbejde meget med det og over en længere periode . Ikke for os dødelige havefolk....

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. februar 2022 kl. 19.44

Jeg tror at den med hygiejnen stammer fra tiden, hvor alle snakkede salmonella og frisk gødning var lig salmonella.
Jeg vil give jer ret at at der burde ikke være problemer med naturgødning af enhver tænkelig art, hvis man holder en god hygiejne . Man bader vel hellere ikke i gødningen....

Men jeg tror at der tidligere har været en udbredt misforståelse omkring naturgødningt, at den ikke var ren , men fuld af bakterier, hvilket den naturligvis også er, men at den kunne fremme sygdomme. Det er teoretisk set rigtig nok , men praktisk noget vrøvl for ellers var vi flere der blev syge og man ville nok ikke anbefale folk at arbejde med det .

Ok hvis vi skal gå i små sko og forestille os at vi har en rift på fingrene kan vi smittes og få betændelse, men hvor tit sker dette?
Lidt det samme var for år tilbage da man anbefalede brugen af barkflis. Her kom arbejds tilsynet også ind i billedet, da det viste sig at det var skadeligt for lungerne. Dog for dem, der arbejde meget med det og over en længere periode . Ikke for os dødelige havefolk....

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. februar 2022 kl. 19.44

Jeg tror at den med hygiejnen stammer fra tiden, hvor alle snakkede salmonella og frisk gødning var lig salmonella.
Jeg vil give jer ret at at der burde ikke være problemer med naturgødning af enhver tænkelig art, hvis man holder en god hygiejne . Man bader vel hellere ikke i gødningen....

Men jeg tror at der tidligere har været en udbredt misforståelse omkring naturgødningt, at den ikke var ren , men fuld af bakterier, hvilket den naturligvis også er, men at den kunne fremme sygdomme. Det er teoretisk set rigtig nok , men praktisk noget vrøvl for ellers var vi flere der blev syge og man ville nok ikke anbefale folk at arbejde med det .

Ok hvis vi skal gå i små sko og forestille os at vi har en rift på fingrene kan vi smittes og få betændelse, men hvor tit sker dette?
Lidt det samme var for år tilbage da man anbefalede brugen af barkflis. Her kom arbejds tilsynet også ind i billedet, da det viste sig at det var skadeligt for lungerne. Dog for dem, der arbejde meget med det og over en længere periode . Ikke for os dødelige havefolk....

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. februar 2022 kl. 12.18

@Søren

Godt skrevet!

Læste en artikel om de såkaldte "kødædende bakterier", hvor der var et tilfælde, hvor kilden til infektionen var under arbejdet med beskæring af nogle roser - skal vi advares mod at have roser i haven?

Jeg har ALDRIG hørt om dokumenterede infektioner fra husdyrgødning i køkkenhaven - de må bestemt være mere sjældne end fødevareforgiftninger relateret til kommercielle fødevarer fra supermarkedet.

Der er bare SÅ mange skrivebordsgeneraler og de kan ikke tåle at læse om f.eks. potentielle sygdomsfarer fra husdyrgødning uden at vi alle straks skal lide under deres teoretiske betragtninger. Det varer ikke længe før vi alle skal være veganere fordi der er jo en risiko for at virus som corona (uha uha), fugleinfluenza (aktuel lige nu i DK), svineinfluenza og hvad har vi ellers vil springe på os og udrydde os alle!

Kun få taler om alle de kroniske sygdomme, som f.eks. diabetes2, der skyldes livsstil og fejlernæring!

Jo haven er - for nogle - et potentielt farligt sted, mens den for andre er livsforlængende :)

Nyt svar til emnet »Jordbehandling forår«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Jordbehandling forår

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider