Forum

Kan man købe jord uden flue æg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Nielsen, 21. juli 2023 kl. 13.36

Umiddelbart har jeg hvor jeg bor kun 3 mulighede leverandører af pottemuld og plantesække og det er alle discount og jeg oplever igen og igen, at hvis jeg bruger dette jord indendørs i drivhus eller vindueskarm, så bliver der fuld af små sorte fluer omkring planterne. Jeg er ret sikker på, at disse fluer kommer som æg i jorden, for jeg har aldrig oplevet det samme hvis jeg køber en urtepotte med jord og plante og sætter den i min vindueskarm.

Kan man få noget jord, der garanteret ikke indeholder æg?

Jeg forestiller mig, at det f.eks. skal være varmebehandlet, men jeg har ikke kunne finde noget produkt, der er deklarerer som varmebehandlet eller lign.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 21. juli 2023 kl. 17.41

Hej Thomas, jeg ved ikke OM, det er muligt at købe pottemuld uden insektæg, - men selvom dette er muligt, vil du formodentligt også få sørgemyg i denne jord, hvis du vander ovenfra. Sørgemyg yngler i fugtig jord, derfor er det klogt at vande i underskålen. Det er også godt at lufte ud omkring potten.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juli 2023 kl. 22.05

Hej Thomas.

Der er i år kommet noget spagnumfri jord til såning og potteplanter, der er fremstillet på pileflis og kløvergræs og som har komposteret i 3 år. Jeg kan desværre ikke nævne dets navn da jeg så reklamer for det, hvilket man ikke må på Havenyt...

Men jeg har dyrket græskar, tomater og agurker i det og ikke set utøj, som f.eks sørgemyg. Jeg tror at det skyldes at det tørre rimelig hurtigt ud i overfladen og hellere ikke får svampe ( som sørgemyg lever af) i jordoverfladen .
Spagnum har rigtige gode dyrkningsmæssige egenskaber, som har været svært at erstatte bl.a pga prisen. Den nævnte spagnumfri jord koster kr 39,- for 20 liter jord, hvorimod spagnum kan fås for under det halve .

Nyt svar til emnet »Kan man købe jord uden flue æg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kan man købe jord uden flue æg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider