Forum

Hibiscus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Kofoed, 22. juli 2005 kl. 13.46

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor mine hibiscus hele tiden får gule blade og taber alle knopperne, de får både rigeligt vand og gødning.

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. september 2007 kl. 21.45

Hvad er en hibiscus?

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. september 2007 kl. 23.14

Kære Doris Kofoed

Elvin Knudsen har ret, det er faktisk lidt uklart, hvad du efterlyses viden om, da hibiscus omfatter flere arter. De mest kendte er:

Hawaiiblomst, Hibiscus rosa-sinensis
Syrisk rose, Hibiscus syriacus

Så måske skal du lige fortælle nøjagtig, hvilken plante, det er.

Med venlig hilsen

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 3. september 2007 kl. 19.24

Jeg tror det er en Hawaiiblomst i stuen. Det er sjældent at Syrisk rose taber knopperne og får gule blade i haven.

Hvis det er Hawaiiblomsten, så prøv at vande i underskålen, og lad den suge det den selv har brug får. Jeg tror den får for meget vand. Pas også på ikke at gøde alt for meget.

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. september 2007 kl. 9.20

Jeg hedder "KNIDSEN" til efternavn...ikke Knudsen.

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannie, 19. oktober 2007 kl. 22.48

Det er ikke unormalt at en syrisk rose får gule blade ude i haven det er jeg kan ikke fortælde hvad der er den mangler da jeg ikke ved hvordan den får gule blade. det med knopperne er også alt afgørende med hvordan planten står og hvad for en jord den står i...

jeg er ved at uddanne mig til gartner og er snart færige jeg har haft om hibiscus som et stort prosikt.

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 20. oktober 2007 kl. 17.52

Sådan en Syrisk rose i haven er jo i bund og grund en utrolig kedelig og grim busk! Og den får ofte syge gule blade.

hilsen Peder.

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Precht, 4. november 2007 kl. 19.13

Hej Doris

Du er sandsynligvis for god ved din syriske rose. Det er faktisk en nøjsom plante på friland, som ikke kræver det store mht. gødning og vand. Læs evt. i Politikens "Prydhaven".

I denne våde sommer har de, der står frit i min have været jævnt kedelige, mens de der står varmt og tørt op mod en vestvendt mur har været storblomstrende
og meget smukke.

Mine genboer ville i sommer vide, hvad jeg gjorde ved dem, siden de var så flotte. De blev noget forbløffet over at få svaret "ikke noget som helst – de passer sig selv" for de kunne ikke få deres syriske roser til at trives med netop vanding og gødning.

Jeg har tidligere haft syrisk rose i en meget varm gårdhave med kompakt lerjord, der var den meget længe om at komme i gang. Men da den først var i gang stod den flot uden nogen form for pleje med gødning og vand.

Her i Tønder by har vi sandjord og syriske roser gror nærmest som ukrudt i den lette jord, der hurtigt bliver tør i overfladen. Der står flere store og flotte eksemplarer rundt omkring i byen.

Nu er jeg til gengæld spændt på, om de små nye selvsåede planter – fra den der satte frø i 2006 – klarer vinteren og hvis de gør, hvilken farve de får.

Mange hilsner

Lone Precht
Tønder

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannie, 11. november 2007 kl. 17.24

Lone precht tønder.

det er det værste bræk jeg længe har hørt det en en rime lige svær plante og have i haven eller det kommer selvfølgelig an på hvordan den står eller hvad for en type jord den står i

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannie, 11. november 2007 kl. 17.26

Ja den får gule blade for du ikke er god ved den for ellers er det da nærmest den smukkeste busk man kan få

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Precht, 12. november 2007 kl. 19.45

Hej Sannie

Det er muligt, det ikke passer dig at din teoretiske lærdom bliver sagt ret imod af mine praktiske erfaringer gennem end 30 år med egen have – men derfor kan du godt holde et pænt sprogbrug i dit modsvar.

Sålænge mine syriske roser på friland trives så godt, at de blomstrer overdådigt, sætter frø og sår sig selv, uden særlig pleje fra min side. ligeså længe holder jeg mig til mine praktiske erfaringer og ikke til teorien.

I øvrigt kom de kun indenfor i min nuværende have efter at vores lokale planteskolemand havde talt godt for, at de ville gro og trives i den lette sandjord her i Sønderjylland i modsætning til mine tidligere erfaringer fra Nordsjællands tunge jord.

Hilsen

Lone Precht

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Precht, 12. november 2007 kl. 20.09

Hej Doris

Nu har du to meget forskellige synspunkter på frilandshibiscus – oftes kaldet syrisk rose – men egentlig har du skrevet dit nødråb under punktet "drivhus", så din hibiscus står vel i potte og er af en type, som ikke kan klare overvintring på friland, når du har den i drivhuset.

Jeg vil stadig holde på, at du nok er for god ved den, da potteplanter – der får gule blade og taber knopperne – ofte er ved at blive kvalt i vand og gødning. Eller du har evt. frugt og grønt, som afgiver luftarten ethylen for tæt på.

I øjeblikket er det tid til at sætte din plante på vinterhvile – hvordan du gør det, kan du finde hjælp til i "Politikkens bog om stueplanter".

Det er en ganske udemærket grundbog om stueplanter – deres pasning og pleje for ikke at forglemme afsnittet om skadedyr og sygdomme.

Til den erfaring, du hen ad vejen vil bygge op mht. planters tvivsel vil jeg give dig det råd, at hvis ikke din pleje efter alle teoretiske vejledninger holder, så gør det stik modsatte eller noget helt tredje – men bliv ikke i samme spor – når der er noget som mistrives.

Det vil måske koste dig nogle planter undervejs, men hellere det end at bøvle med planter der ikke trives.

Mange hilsner

Lone Precht

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 13. februar 2008 kl. 12.54

Mon nogen kan hjælpe mig og forklare, hvad "nye brydninger" er. Jeg har fået det råd at knibe dem af. Min hibiscus fik mange, små, smukke blade, da jeg klippede den ned 15 cm over jorden i potten i november. Hvad er blade og hvad er "nye brydninger".

Venlig hilsen Lotte

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leon Lindholm, 5. marts 2008 kl. 13.18

Hibiscus Syriacus er meget nem i en have og NEJ de kræver ikke den store kundskab.

Jeg har nu 42 forskellige og ca. 4–500 buske hvoraf de største er 30 år gamle. Jeg har lavet hæk med dem og i alle årene har jeg haft nogle i potter der gik til og kun to plantede der gik ud. Det var p.g.a vand ved rødderne efter tøvejr og så en frostperiode. Det fåes ikke smukkere eller lettere og det kræver kun beskæring når man ikke har plads.

se min hjemmeside www.leonlindholm.dk – det er nok Danmarks største samling med 5–6 stk egen avl. og jeg er ikke supergartner nærmere havemand når jeg har tid og lyst.

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. marts 2008 kl. 8.53

Hej Leon!

Jeg har med stor interrese læst dit indlæg og også besøgt din hjemmeside, jeg har nogle spørgsmål angående H.S.

1: Hvor langt sætter du stiklingene ned i jorden
2:Hvor tæt sætter du dem når du bruger H.S. som hæk
3:Kan man ikke bruge nedkrogning som formeringsmetode?

Jeg har med nogen held klippet stiklinge 8–12cm og sat dem i vand og efter 3–6 uger har ca 50% udviklet rødder.

Skal frøene have frost før de kan spire, og hvor lang er spireperioden?

Har du nogen erfaring med Newbiscus? Det er den med megastore blomster.

Mvh. Svend Høst

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leon Lindholm, 6. marts 2008 kl. 9.46

Hej Svend

En flamingokasse med (NYT – KØBT) pottemuld ikke spare. Vand jorden, skær stiklingerne i maj/juni fra sidste års tilvækst (eller senere med nyt årsvækst – det grønne uden bark) skær stiklingen over nederste knop så du får et langt lige stykke. Dyp snittet i vand. Ryst vandet af og dyp evt. i svampe/hormonmidlet Floramon B.

Lav et hul i den våde jord. Sæt stiklingen ned og tryk jorden indtil stiklingen. IKKE bare stikke stiklingen i jorden så går dit floramon B af.

Vil du IKKE bruge floramon, så lad være, der er så bare lidt færre der slår rødder.

Sæt det hele i et drivhus – ikke for meget sol – gerne afskærmet. Du kan også bare sætte det i en klar affaldssæk og lukke den – i eller uden for drivhus) ude temp ca 20 grader nat ned til 10.

Det er så let, og du kan gøre sådan med næste nalle buske (floramon B er til buske).

Jo billigere en busk kan købe, desto lettere er de at formere –
Lad det stå – vand kun når det er nødvendigt. Kan det stå ude nogle uger når det er rigtig varmt om sommeren så gør det. og igen sidst på sommeren et par dage en gang imellem for at hærde planterne. Kan de så blive i bakken vinteren over i drivhuset så sæt dem ud igen året efter i maj juni – og når du kan se de lever, så grav dem op skil dem og plant dem om.

Husk de gør alt for at overleve og du skal bare hjælpe dem – se på dem hver dag -og de fortæller hvordan de har det.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 23. maj 2008 kl. 21.37

Om foråret når Hibiscus springer i løv igen, får den ofte gulrandede blade...giv den noget gødning straks og det forsvinder...næringsmangel... gule blade= K-mangel (NpK)(bladrand-nekrose)
–Så lad dog være med at toppes om det...

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif, 7. juli 2008 kl. 23.56

Kan man vente med at klippe den ned til omkring 5 Maj, da jeg vil lave en ekstra hæk.

Da jeg har en avnbøg der mister blade til vinter.

Hillsen Leif

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Henriksen, 23. juli 2008 kl. 10.48

Hej jeg har købt fire Syrisk rose.Skal den stå i alm jord.Eller i sur jord.På forhånd tak.

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Brix, 23. juli 2008 kl. 11.01

Kære Leon.

Du har før været så venlig at give mig brugbare svar, og jeg har været mange gange på din hjemmeside og beundret dine utroligt smukke planter. Jeg har jo kun en enkelt hibiscus, som nu blomstrer igen – og jeg er helt stille af beundring. Men, men men... et af bladene fik gullige pletter, og da jeg rørte ved bladet, var det "klistret". Den blomstrer frejdigt videre, men jeg er jo bange for, at hele platen inficeres. Vil du hjælpe igen? Venlig hilsen Lotte

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juli 2008 kl. 14.00

Hisbicus trives bedst i alm. havejord, et halvtørt sted med masser af sol.

Mvh. Svend Høst

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Henriksen, 23. juli 2008 kl. 20.42

Hej svend Høst
Hvad med gødning?.På forhånd tak

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juli 2008 kl. 21.53

Hej Niels! Ganske alm. npk gødning

Mvh. Svend Høst

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Henriksen, 23. juli 2008 kl. 23.03

Tak for hjælpen Svend Høst

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leon Lindholm, 22. oktober 2008 kl. 19.33

Gule blade på en hibiscus er tegn på at det er død. Årsagen kan være mange – for meget vand kan det være, men så er det mange blade. Og naturens gang gør også at i sept. og frem falder bladene af, og inden bliver de oftest gule fordi næringen trækkes ud, når vækstsæsonnen er færdig. Planten går i vinterhvile.

Ved Hibiscus skal man ikke være så nænsom. Er der noget der visner eller dør, så klip det af, hvis I presser jeres planter kæmper de hårdere for at overleve sådan er naturen. Jeg har Danmarks største samling som du kan se på hjemmeside. Og vil planterne ikke overleve uden for meget pasning, så er de ikke egnet til vores klima.

Lav nogle nye selv – det er så let og når du har nok så kommer det med at presse dem der er lidt svage så de kommer i gang.

www.leonlindholm.dk

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis B: Laursen. Stautrupvej 257 8260 Viby J., 2. marts 2009 kl. 11.01

Jeg har to store Havaieblomster -Hibiskus- i mit vindue. Jeg plejer at skære dem tilbage her i foråret, men jeg er i tvivl om hvornår det er det bedste tidspunkt. tidligere er de blevet al for ranglede og sætter kun få blomster. Jeg sætter dem på teressen når vejret er til det. Sidste år havde jeg uheld med tidspunktet for udsætningen, Bladene blev sveden og faldt af. Hvornår er det bedst for udsætning og hvornår er det bedst for tilbageklipning. På forhånd tak for svaret.

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leon Lindholm, 2. marts 2009 kl. 12.50

Sæt dem ud og tag dem ind – sådan lidt af gangen.

MEN VENT til sidst i april.

Du kan jo også investere i udendørs hibiscus i stedet for. Hibiscus Syriacus se min hjemmeside: www.leonlindholm.dk
Hibiscus Rosasinensis – de indendørs må godt blive presset lidt i foråret og jo de taber bladene og så kommer der nye til.

Læs mere om dem på nettet

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 8. september 2009 kl. 22.49

Kan man lade en hibiscus stå på altanen hele året?

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. september 2009 kl. 7.35

Hej Hanne

Hvis du kigger på indlægget (nr 26) før dit så har du svaret på dit spørgsmål.

Men det kan jo være svært at finde ud af, om din hibiscus er en, som tåler at stå ude. For at afgøre det, skal man jo enten være erfaren og selv kunne bestemme sorten – eller også er man afhængig af, at andre har sat det rigtige sortsnavn på planteskiltet.

Af og til kan man være heldig og hos sin plantehandler få hjælp til at få sortsbestemt sine planter ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leon Lindholm, 10. september 2009 kl. 9.46

Send mig et foto af din hibiscus, så skal jeg sige om det er en Hibiscus Syriacus eller en Hibiscus Rosasinensis (indendørs i vort klima).

De undendørs sælges herhjemme som små buske hvor de indendørs ofte er som potteplanter og ofte er de indendørs med blanke glatte mørkegrønne blade og støvdragerne i midten "rækker" ligesom ud af blomsterne.

I indendørs findes også farverne gul og orange de findes ikke i udendørs. se foto på www.leonlindolm.dk

Nyt svar til emnet »Hibiscus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hibiscus

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider