Forum

Drivhus uden tætningslister?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, 22. april 2024 kl. 22.07

Vi overvejer at købe et vægdrivhus af typen Vitavia Ida 3300 (eller en lignende model fra et andet firma), men undrer os over, at der ikke er tætningslister mellem glas/polycarbonat og profiler. Kan se, at der er en del omtale af bøvl med tætningslister i andre drivhusmodeller herinde, så det lader til at være normen, at der er tætningslister(?) Er det mon dumt at købe ét uden?

På forhånd tak for input!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. april 2024 kl. 12.46

Hej Signe.

Jeg ville mene at det ville være dumt at købe et drivhus hvis der ikke er tætningslister med, da de er med til at tætne og stabilisere drivhuset, men det kan godt være at pga størrelsen, at så er de ikke med. I skal under ingen omstændigheder erstatte listerne med silikone, da i vil fortryde det senere.
Jeg har selv haft et vægdrivhus, uden tætningslister, men det holdt hellere ikke mange storme. Drivhuset var ikke nyt, men et brugt jeg fik foræret.

Ellers skriv til firmaet, der forhandler det og spørg om modellen er ude lister.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2024 kl. 18.28

Min erfaring med et nyt drivhus stammer fra 1981, så erfaringerne er måske grånede, eller kan komme frem i lyset igen.
Vi hæftede ruderne med silikone som foreskrevet, og der er flækket et par vinduer, men vi har ikke udskiftet nogen, for en revnet rude er stadig god.
Men i døren har vi måttet udskifte, fordi døren blafrede i vinden og revnede, når vi havde sat en spærre for, så den ikke skulle blafre. Vi udskiftede til isolerende plade (eller hvad sådan en isolerende plastplade med isolerende kanaler kan hedde).

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, 24. april 2024 kl. 14.39

Hej Lars og Søren,

Tak for jeres begges svar på mit spørgsmål. Mht. tætningslister eller ej, så tænker jeg ikke mindst på afkøling af luften i drivhuset pga. træk, hvis der ikke er tætningslister.
Men jeg ringer til Vitavia og hører dem om sagen.

De bedste hilsener,
Signe

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe Vesterdorf, 24. april 2024 kl. 14.39

Hej Lars og Søren,

Tak for jeres begges svar på mit spørgsmål. Mht. tætningslister eller ej, så tænker jeg ikke mindst på afkøling af luften i drivhuset pga. træk, hvis der ikke er tætningslister.
Men jeg ringer til Vitavia og hører dem om sagen.

De bedste hilsener,
Signe

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2024 kl. 19.25

Et drivhus skal ikke nødvendigvis være helt tæt - det giver for meget fugt og senere råd.
I vores gamle drivhus (ikke det fra 1981) havde vi en sprække på 10 cm mellem sokkel og glas. Vi havde så selv lavet nogle klapper, vi slog op, når det var rigtig koldt, men de var ikke tætte.

Nyt svar til emnet »Drivhus uden tætningslister?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhus uden tætningslister?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider