Forum

Opsætning af drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Ringbo, 10. april 2006 kl. 11.46

Hej,

Jeg går i stærke overvejelser om at anskaffe mig et lidt større drivhus. Sidste år dyrkede jeg i et lille væg-drivhus, men det er tydeligt, at pladsen alt sor hurtigt bliver alt for trang.

Men jeg er meget i tvivl om, hvordan man laver bunden af sådan et drivhus, og vil derfor gerne have nogle gode råd, eller en henvisning til, hvor jeg kan hente information.

Skal der graves ned i jorden?

Og i så fald hvor langt?

Hvad skal der fyldes i "udgravningen"?

Jeg synes, jeg kan forstå på nogle af de øvrige indlæg, at fundamentet fastgøres med jordspyd. Kan det virkelig holde til en god gang blæst?

/Michael

1 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 12. april 2006 kl. 10.26

Mit drivhus er sat op nogenlunde sådan her:
Der er gravet ud i ca. en halv meters dybde, hvorefter der er lagt grus og fliser i bunden. Rund i kandten er stillet fundeblokke på højkant som laver en fundament. På dette fundament er stålsoklen til drivhus sat fast i.

Fordelene ved dette er at fundamentet er af beton, og ikke, som de selv skriver, bare er et spyd i jorden. Der ud over giver det en ekstra højde i drivhuset, det er en god ide, specielt hvis du skal dyrke tomater.

I mit drivhus passet det med at hvis jeg lægger en plantesæk på en kapilærkasse, så er flugter det sådan cirka med jordniveau udenfor drivhuset. Skulle jeg have nyt drivhus (eller et ekstra) ville jeg montere det på præcist samme måde igen. Det har overlevet både i hvert fald de sidste 6–7 år på denne måde.

Håber at du kan gennemskue min forklaring, ellers skriv din mail-adresse, så skal jeg sende dig et par billeder.

2 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poula, 19. maj 2006 kl. 23.31

Efter at have ligget hen i 2 år har jeg omsider ved fremmed hjælp fået mit drivhus på 5 m2 op at stå. Fundamentet tænkte jeg meget over og anskaffede først et antal fundablokke af beton,som jeg ville grave ned og anbringe på et lag grus nederst. De var tun ge som et ondt år og svære at få i vater. Jeg brugte derfor i stedet lecablokke hele vejen rundt og funderede yderligere med mørtel (1 del cement + 6 dele grus) op ad siderne, både udvendigt og indvendigt, før jorden blev skubbet på plads. Murpap blev lagt mellem lecablokkene og metalsoklen, der blev skruet på til sidst. Jeg var absolut ikke tryg ved at spyddene skulle kunne holde drivhuset på plads ved en orkan.held og lykke med arbejdet. hilsen Poula.

3 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 4. maj 2008 kl. 9.43

Vi har tænkt os, at anskaffe os et drivhus på 27 m2.

Er der nogle specielle krav til opsætning af så stort et drivhus. Vi har underrettet kommunen om projektet.

Vi tænker mest på fundamentet og selve gulvet i drivhuset.

MVH Susanne

4 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob, 4. maj 2008 kl. 12.28

Hej Susanne.

Blot for ikke at komme i knibe, så skal du tænke på at det kræver tilladelse at sætte et så stort drivhus op, plus din ejendomsskat også bliver forhøjet.

mvh.

Jakob

5 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 7. maj 2008 kl. 13.21

Hej Michael,

prøv at læse på den tråd, der hedder "Plast eller glas", se indlæg 66, hvor jeg har skrevet noget om, hvordan du kan gøre det.

Mvh
Niels

6 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. september 2008 kl. 11.33

Det kræver ikke byggetilladelse at sætte et drivhus på indtil 50 m2 op, men det skal anmeldes til kommunen, som så skal komme med evt. indsigelser inden 14 dage fra modtagelse af anmeldelsen. Det har heller ingen indflydelse på ejendomsskatterne at sætte et drivhus op.

Men jeg vil da også gerne bede om gode råd til fundament og gulv, da jeg skal i gang med et drivhus på 20,7 m2 inden længe...

Mvh
Anja

7 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. september 2008 kl. 11.35

Læs her og bliv forvirret – eller spørg kommunen, som jeg gjorde: www.ebst.dk/br08.dk/BR07/0/54/0

mvh
Anja

8 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 14. december 2008 kl. 20.50

Jeg står lige nu med et drivhus på 27 m2 og vil gøre følgende:
– Sokkel af leca sten, som isoleres med 50 mm styropor på ydersiden (under jordniveau).

– Ovenpå soklen lægges 3–4 skifte mursten, magen til dem vores hus er bygget af (har ikke besluttet mig endnu).

– Gulvet graves af i 80 cm dybde og isoleres med lecanødder (og måske styropor). Herover en belægning af teglsten i sildebens mønster.

MEN.

Når jeg hæver soklen så meget, er døren (i mit standard alu-drivhus) for kort. Er der nogen, som har en ide til at forlænge denne?

Kan jeg hængsle dørene og er der nogen, som har prøvet det med succes?

9 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. december 2008 kl. 21.35

Hej Lars -

jeg kan ikke læse ud af det ovenstående, hvordan du vil isolere der, hvor du lægger et par rækker mursten oven på soklen?

Der er i hvert fald vigtigt at sørge for, at der ikke skabes en kuldebro, når du nu ellers isolerer så grundigt...

Har dog intet godt forslag til døren – har selv lidt det samme problem, men har tænkt mig at klare det med en flise eller to på ydersiden og så noget mere "trappeagtigt" inde i drivhuset. Har dog ikke endeligt besluttet endnu, hvordan – men det kommer!

Mvh
Anja

10 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 14. december 2008 kl. 21.55

Hej Anja

Lad mig endelig vide, hvis du kommer på en god ide mht døren. Jeg holder fast i min ide indtil det er bevist det ikke kan lade sig gøre.

Har haft et drivhus med trin, det er ikke hensigtsmæssigt, da trillbbør, møbler og andet kram, der skal derind, er meget bøvlet eller umuligt.

isoleringen af murstensrækkerne, bliver med hulmur/dobbeltmur med isolering. Har ikke aftalt det endelige resultat med min murer.

11 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 15. december 2008 kl. 8.29

Den løsning, I efterspørger m.h.t. døren, minder meget om det, engelske drivhusproducenter kalder dwarf wall. Prøv f.eks. at se www.barretts-leisure.co.uk/Elite-DwarfWall.htm. Det lyder som om, at du drivhus, som Lars har købt, er Julianas model Gartner 2700. Måske kan du være heldig at Juliana har nogle dørstolper og dørprofiler i hele længder. Prøv at ringe til dem. Elolers er du nødt til at lave en trappe eller en slags slidske både udvendigt og invendigt.

Mvh
Niels

12 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 15. december 2008 kl. 17.11

Hej Niels

Det er nemlig "Dwarf" princippet jeg vil bygge, omend muren ikke helt bliver lige så høj.

Jeg prøver at ringe til juliana i morgen. Skal nok melde til bage her om der er gevinst.

Du har ret, jeg har en gartner og jeg har 3 gavle, således er rummet delt i en 18 m2 og en 9 m2 sekton med dør. Derfor er jeg ikke specielt interesseret i en trappe/slidske/bakke eller lignende. Det vil ødelægge lidt af ideen.

Men er der nogen, som har erfaringer med at ombygge en skydedør til hængslet dør og gerne med billeder/tegninger.

13 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. december 2008 kl. 10.40

Hej Lars

Hvis ikke du får et svar herfra, så prøv også at stille dit spørgsmål via "Lav det selv"-gruppen, der er mange som har ligget og rodet med indlagt varme, til rep/opførsel af diverse drivhuse. Jeg er sikker på at der er en eller flere,der kan hjælpe dig.

Mit bud er at drivhusene som regel er "født" med enten skydedør eller en/flere hængslet døre, som der ikke kan ændres meget ved, da hele konstruktionen er bygget sammen. Ellers lyder det til at være en opgave for en smed.

14 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. januar 2009 kl. 18.58

Jeg kan se at mange gør sig forskellige tanker om fundamenter, døre m.v. – Så her mit bidrag til de som skal igang med at lave drivhus.

Til I der laver lidt større drivhuse er fundamentet jo ikke kun et spørgsmål om at huset ikke blæser af fundamentet. Det er også et spørgsmål om at fundamentet sikrer at frosthævninger af jorden ikke får drivhuset til at bevæge sig så meget at glassene revner. Så lav et godt dybt fundament, helst ned i 90 cm som regnes for at være frostfri dybde.

Jeg har selv lavet fundament med fundablokke nederst som er udstøbt med beton, herpå er muret et altal skifter med Leca-blokke som er berappet med en cementmørtel. Det er ik'' så svært, det akn alle lære. Så har jeg isoleret udvendigt med 100 mm polustyrenplader (gulvisoleringsplader) som er afdækket. Det er et godt lunt fundament.

Så kommer det der med højden. Vær opmærksom på at mange drivhuse er alt for lave. Ofte kun med fuld ståhøjde midt i drivhuset. Det er noget l... Så lav gerne et fundament 30–40 cm over terræn, det gi'r meget bedre luft og plads til både planter og hobbygartneren. Og så det der med døren.

Jeg har, efter at drivhuset er stillet op, skåret alurammen væk under døren og lavet så den tages af hvis jeg skal ha'' trillebøren ind i drivhuset, og ellers klarer jeg at træde over det høje trin. Og jeg har lavet en udsparing i fundamentet, som er afdækket med en plade som også kan fjernes. Det virker helt fint.

De timer og det knofedt man bruger til at lve det godt fra starten, bli'r man rigtig glad for bagefter. Så pøj pøj.

15 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 11. januar 2009 kl. 21.20

Hej Gert O.

Kan du "krydre med et par inspirerende fotos?

16 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. januar 2009 kl. 22.25

Da jeg satte mit drivhus op for 30 år siden satte jeg det ovenpå 25 gange 50 fliser lagt i let grus, drivhuset står løst oven på fliserne så det kan bevæge sig i stærk storm /orkan hvilket viste sig at være en enorm fordel da 1999 orkanen ramte os 2 december, ikke et glas gik i stykker men drivhuset var blevet flyttet 40cm og drejet30 grader.

Hvis drivhuset havde været gjort fast til fundamentet og ikke kunne give efter for de enorme vindstød så var det gået grueligt galt, ligesom naboernes drivhuse som fik smadret rigtigt mange glas.

Det var selvfølgeligt svært at flytte drivhuset tilbage men det gik, jeg har aldrig mistet glas i stormvejr kun ved klodset uheld.

Mvh. Svend Høst

17 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 12. januar 2009 kl. 22.05

God debat – jeg har forelsket mig i et hera hexagobal drivhus på kun 4,5 m2 – en lille fix 6 kantet sag :)

Jeg er meget i tvivl mht. belægning og om jeg kan vælge kapilærkasser eller plante direkte i jorden?! Hvordan det skal fæstnes har jeg en kyndig "have"mand til at hjælpe mig med, han mente at jordspyd var nok når huset ikke er større.

Planen er stabilgrus, herefter et lag sand og så belægges bunden med gule mursten, beregnet til belægning vel og mærke.

Men er fortsat meget i tvivl om jeg skal belægge hele bunden eller lade siderne stå med den bare jord og plante direkte deri.

Har lige et mindre projekt først med nogle højbede og 3 ton jord der skal flyttes med håndkraft!

18 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 12. januar 2009 kl. 23.01

Hej Lise D

MHT 3 tons jord: Pas på ryggen, jeg har en prolaps af samme årsag...

Om du skal have fast bund eller kanter med jord:

Det er vel i bund og grund et spørgsmål om temperement. Mit tidligere drivhus var direkte på jorden uden belægning, men med kapillærkasser. Ikke særligt hensigtsmæssigt, da der altid var kondens på indersiden af huset.

Belægningssten har den fordel, at de er lette at renholde. Dette kan på sigt blive et godt argument. Men de relativt er dyre at anskaffe.

Kapillærkasser er bekvemme, da du kan forlade drivhuset nogle dage, uden at tænke på vanding. Hvis du skifter plantesække på kapillærkasserne hvert år, minimerer du risikoen for at sprede sygdomme (du kan bruge indholdet i haven under rhododendron eller lign. bare ikke plantesække fra tomater i kartoffelbedet). Men kapillærkasser er ikke kønne – slet ikke i et nydeligt 6-kantet drivhus, så du må alliere dig med en kyndig der kan skjule dem (send mig billeder hvis du kommer op med nget godt og pænt). Har set noget i Claus Dalbys bog: Drivhusdrømme, hvor der var lavet en bænk ude langs kanten.

OBS! hvis du planter vin, skal dette gøres i jorden, den kan ikke vokse i en kapillærkasse.

Jeg stemmer for kapillærkasser.

Husk at købe automatiske vinduesåbnere (ca. 150,–).

19 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. januar 2009 kl. 7.25

Hej Lise -

jeg ville vælge at have et jordbed i en del af drivhuset til tomater, f.eks. halvdelen rundt i ½ m bredde – og belægning på resten. Så kan man dyrke en del af planterne i krukker, som kan flyttes ud om sommeren – det er især godt, hvis man dyrker peber og chili.

Jeg har dyrket tomater i den samme jord 1 20 år uden sygdomsproblemer – har blot fjernet det allerøverste lag hvert år. så den med udskiftning af jord behøver ikke være en stor og tung opgave, og slet ikke i et så lille drivhus som dit...

Jeg er ikke vild med kapillærkasser – dels er de ikke kønne, og dels synes jeg, at planter trives bedre i en god jord fremfor i plantesække.

Mvh
Anja

20 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. januar 2009 kl. 8.14

Puuhh det gjorde ikke mig valg nemmere ;-) Egentlig er jeg nok mest til kapilærkasser – min far har lavet en utrolig flot kapilæg skjuler til den ene kapilær kasse jeg har – jeg plejer at dyrke tomater i "på friland"
Lærk/klink beklædning hvorefter kassen er malet sort.

Jeg skal have lavet mig en hjemmeside men forløbet – så kan jeg lige linke og du Lars kan se kassen.

Mht, peber så tror jeg den skal i en plantesæk, men er ikke sikker. Måske en krukke.

Vinen ved jeg skal i jorden, og roden skal vist nok placeres udenfor drivhuset og så føres igennem på en eller anden måde...

21 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. januar 2009 kl. 9.28

Selvføgelig skal man dyrke sine vin, tomater, oliven, figen osv. direkte i jorden det har jeg gjordt i 30+ år uden problemer.

Hvert efterår samler jeg alle de nedfaldne blade, især mit store valnøddetræ giver mange store blade, og lægger dem i et tykt lag i drivhuset, det har givet mig en dejlig krummehumus let at dyrke i.

Vin, oliven, figen skal plantes tæt på sokkelen så rødderne søger udenfor efter vand, så er man fri for at vande, man kan gøre det samme med tomaterne hvis der er plads.

En tomat plantet tæt på sokkelen kan have en rod udenfor drivhuset på 2–3m. eller mere alt efter hvor våd sommeren er.

Mvh. Svend Høst

22 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. januar 2009 kl. 18.58

Til Svend Høst.

Det lyder som om dine tomatplanter ikke får nok vand
inde i drivhuset, siden rødderne løber så langt væk. Mine tomat planter
(Kirsebærtomat) på friland har altid kun et rodnet omkring 30 cm. i diameter.

Til gengæld bliver de op til 3 m. høje. Hvis underjorden er
meget hård vil rødderne selvfølgelig løbe i overfladen. Eller kan det tænkes
at de forskellige tomatarter har uens udbredelse af rodsystemet.

23 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 13. januar 2009 kl. 19.49

Hej Lise

Jeg ser frem til god inspiration mht. skjulere. Det undrer mig, at der ikke findes noget i handelen.

Som du ser (og jeg vidste på forhånd at der ville være divergens) er der stor forskel på hvordan planterne dyrkes. Jeg har "konkureret" med min bror, som avler i jorden (han bor 300 m fra mig), og der er ikke forskel på udbyttet af hans tomater eller mine – bortset fra at mine visnede da jeg glemte at fylde kapillærkassen... ("fejl 40").

Der er endnu ikke nogen, der har overbevist mig om forskelle i kvaliteten eller udbyttet om man har valgt at avle i jord eller i kapillærkasser. Det meste er "religion" baseret på mange års erfaringer eller overleveringer fra familien.

Jeg syntes du skal følge din fornemmelse og vælge kasser eller jord som det behager.

Vinen skal dog i jorden som du selv skriver. Jeg har set en løsning, hvor der var fjernet et par belægningssten, gravet ned i dybden og fyldt efter med muld. kanten rundt om hullet var pyntet med en anden type sten – meget dekorativt.

Ser frem til din hjemmeside adresse offentliggøres i dette forum.

24 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. januar 2009 kl. 22.15

Til Mogens

Det er netop fidusen, hvis man vander sine tomater sparsom så søger de efter vand og danner et stort rodnet både i dybde og omfang, men hvis man vander i tide og utide danner de ingen vandsøgende rødder, og vil hvis de ikke bliver vandet næsten hver dag vil de hænge med bladene.

Mvh. Svend Høst

25 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. januar 2009 kl. 23.52

Jeg prøvede noget nyt sidste sommer, som fungerede helt fint. Jeg gennemvandede drivhuset en gang i juni måned med rigtig mange l vand (heldigvis ikke betalingsvand...) og dækkede med 15 cm halm.

Herefter kunne jeg nøjes med at vande en gang om ugen resten af sommeren – ganske vist skulle det have en ordentlig omgang hver gang, men noget federe end at skulle have fat i kanden hver dag!

Jeg har forsøgt mig med flere forskellige automatiske vandingsanlæg, men er endnu ikke stødt på det helt perfekte...

Tomaterne blev slet ikke vandet mere fra en gang sidst i august måned og modnede fint – og jeg har aldrig før set så lange rødder som i år, så de har virkelig hentet vand langt nede.

Jeg var nødt til at rydde drivhuset midt i oktober, selv om der stadig var gang i planterne, da det gamle drivhus på 8 m2 skulle give plads for 21 m2 med termoglas – men det er en helt anden historie!

Vi er vist ved at være langt fra udgangspunktet i denne tråd...

26 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 14. januar 2009 kl. 7.29

Hmm... jeg er stadig forvirret og i tvivl men tror jeg tyr til kapilærkasserne... Eller vælger halv "friland" og halv kapilærkasse.

Jeg går ikke så meget op i agurker og tomater (kun mine elskede kirsebærtomater som jeg har fået af Mogens) og en enkelt agurk. Ellers står den på peber, chili, figener og andet sjovt – og de ting skla typisk placeres i krukker. Så tror jeg lader halvdelen være bar jord... måske ;-)

Mit hus bliver også meget beskedent men dets 4,5 m2. Overvejer meget om det på 9m er bedre men synes det er mange penge og meget stort :-/

I weekenden går vi (min far og jeg) igang med at lave mit 3. højbed som gør at jeg kan få flyttet de to andre der selvfølgelig er placeret der hvor drivhuset skal stå.

Så vil hjemmesiden ryge i luften – det bliver et projekt over flere måneder jo ;-)

27 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. januar 2009 kl. 7.44

Bare en kort bemærkning – hvis du har mulighed for det, så snup det store!

En ting er, at det er bedre for planterne med masser af luft omkring – en anden ting er, at der på en eller måde altid får sneget sig en masse planter ind, som man også liiiiige kunne tænke sig at prøve!

Og hvis du skal have både vin og figen, som begge er ret pladskrævende, så er du allerede ved at vokse ud af 4,5 m2.

Jeg taler af erfaring – og ved, at jeg ikke er alene – køb endelig ikke for småt...

28 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 14. januar 2009 kl. 8.15

HØRT!

Tag det største du har råd og mulighed for.

Jeg er gået fra 7,5 m2 til 27 m2 – det kan ikke blive for stort (medmindre kommunen siger nej)

29 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 14. januar 2009 kl. 8.49

Hej Anja,

Lur mig, om der ikke skulle komme et skarpt tilbud på den store Hera 9000, når forårssæsonen starter. Hvis du vælger den, så er der også plads til, at du selv kan sidde i huset og beundre dine vækster.

Jo større volumen, jo lettere er det også at holde en konstant temperatur i huset.

Mvh
Niels

30 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. januar 2009 kl. 8.54

Hej Niels -

jeg har allerede valgt!

21m2 med termoglas, som bliver sat op, så snart vejret tillader det. Fundamentet er støbt (90 cm) og isoleret udvendigt, og soklen er skruet fast – så jeg håber på en kort og mild vinter...

mvh
Anja

31 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. januar 2009 kl. 9.58

Lise D
Du vil hurtigt fortryde at du ikke tog det store drivhus.

Mvh. Svend Høst

32 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 14. januar 2009 kl. 12.38

Hmm... jeg havde ikke lige regnet med at bruge 11.000 på et drivhus på sølle 9 m2! Men ting koster når man ikke vil nøjes med et almindeligt... *tænke tænke* I har helt sikkert ret... men jeg ved sørme ikke... bum bum...

33 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. januar 2009 kl. 15.14

Drivhuse på 9.9m2 med glas i mener jeg koster omkring 5–6000kr. Bilka har et med glas i på 11.5m2 til 5.500kr

Mvh. Svend Høst

34 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. januar 2009 kl. 16.39

Kære Lise.

Hvis det er muligt så invester i et større drivhus end det
planlagte 6 kantede, det vil du aldrig fortryde. Min nabo har et yndigt
6 kantet og hvert år kan jeg høre over hækken, hvordan hun bander
over for lidt plads. Som også andre skriver her, skal man lige have plads
til lidt mere. Især hvis du vil have vin eller figen i et lille d.hus får du ikke
plads til andet, og så letter taget hurtigt.

35 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 14. januar 2009 kl. 19.31

Svend H: Jeg er kræsen – vil ikke have et af de almindelige... Nej et seks kantet er som Mogens skriver yndigt! Men sikkert ikke praktisk!

Ang. min figen så står den uge op af en sydvest vendt mur og den stortrives, tror jeg vil revurdere om jeg vil have en vin... Har forelsket mig lidt i Don Asti'en... men nu må vi se... Jeg skal ud og se drivhuset i weekenden for at kunne bedømme om det er alt alt for lille... eller jeg må op med læderet og købe det på 9 m2!

Det kunne jo også være hyggeligt med en drishus med plads til en stol og et bord ;-)
Håber virkelig mit Hera hexagonal kommer på tilbud!

36 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 14. januar 2009 kl. 19.38

Hej
Det der med at det ikke kan blive stort nok er rigtig nok. Vi købte i foråret et sekskantet drivhus fra hobbydrivhuse.dk. Det er på ca., 10m2 og vi er super glade for det. Der er bare lige det, at det faktisk godt måtte have været lidt større...

Vi har valgt ikke at sætte fersken og vin i huset, selvom det var den oprindelige plan, nu går vi efter frilands egnede sorter af begge i stedet. Vi kan nemlig ikke undvære pladsen i drivhuset. Der skal nemlig være plads til tomater, agurk, tomater, auberginer, tomater, tomater, basilikum, tomater, chili, tomater, tomater og nåeh ja – ikke at glemme – Cherry tomater og blomme tomater og flere tomater :-O

Hvad du end vælger, så god fornøjelse.

Hilsen Randi

37 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 14. januar 2009 kl. 19.49

Randi:
Jeg har selv kigget på den hjemmeside, må jeg lige høre dig om der er polycarbonat i ''toppen'' – på alle deres billeder ser det nemlig ud som om de sekskantede huse har policarbonat i toppen...

38 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 14. januar 2009 kl. 19.49

Og hvor bor du – vil I sælge *SSS* Så kan I købe et større, hehe.

39 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 14. januar 2009 kl. 20.36

Hej Lise
Ja der er polycarbonat i toppen.

Ved faktisk ikke om man kan få dem med glas, men det kunne man spørge dem om, de var meget hurtige til at svare på spørgsmål i forbindelse med at vi købte vores.

Vi tænkte meget over det før vi købte, men nu det står der, synes vi det ser helt rigtigt ud. Det er lidt mere som om der er tag på, så huset er lidt mere "bygningsagtigt" hvis du forstår.

Nej vi står ikke lige og skal flytte – men alt er jo til salg til den rigtige pris Gnæk gnæk.

Hilsen Randi

40 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 14. januar 2009 kl. 20.40

Randi: Hehe du ved nogle sælger jo et brugt drivhus... så hvis i nu overvejede et større på et tidspunkt vil jeg godt købe det I har nu ;-)

Jeg holder øje med mit hera hexagonal, det e rjo en videnskab! 3 firmaer, men samme drivhus... altså producenten må være den samme men Viteria (?) og Halls har det med samme navn... prisen er sådan ca. det samme. Alle steder kører de tilbud til ca 4.750,00 men mon ikke det kunne blive lidt billigere ;-)

Jeg afventer... skal lige flytte 3 ton jord først!

41 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 14. januar 2009 kl. 20.49

Hej Lisa
Vi beholder det vi har. Vi er glade for det og det er jo også et spørgsmål om hvor meget plads vi har at stille det på.

og så er det ikke er år gammel endnu, så det er nok lige tidligt nok at skille sig af med det :-)
Held og lykke med jagten

42 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 14. januar 2009 kl. 21.14

Til Randi:
I Claus Dalby's bog: "Drivhusdrømme" finder du flere fine løsninger på, hvordan man udvider til større drivhus, med det eksisterende som udgangspunkt.

Men pas på med at læse denne bog – den er meget inspirerende!

Til Lisa:
Der er ikke noget i vejen for selv at pille et drivhus ned og montere det igen. Det har jeg gjort et par gange nu, med rigtigt godt resultat.

Og et brugt drivhus er ikke lige så dyrt som et nyt, især ikke hvis man gider lægge lidt arbejde i (din far lyder som en gæv gut). Sidste efterår så jeg to hexagonale drivhuse (de var bygget sammen) i "Den Blå Avis". Så det kan være du skal surfe lidt der.

I Byggecentrum (Middelfart & Sjælland?) er der en permanent drivhusudstilling, hvor du kan se størrelserne (6 m2 er ikke meget).

se evt. www.byggecentrum.dk/

43 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 16. januar 2009 kl. 13.14

Hos OPJ Handel A/S, der bor Volderslevvej 36A, 5260 Odense S, er der en stor udendørs udstilling med næsten hele udvalget af Vitavia drivhuse.

I indlæg 40 skrevet af Lisa D. står der noget om Hera og hexagonal.

Ordet hexagonal er græsk er betyder simpelthen sekskant eller "sekskantet". (Ligesom CIA's hovedkontor hedder Pentagon, fordi det er en femkantet bygning).

I modsætning til Julianas modeller og drivhuse af mærkerne Halls og AGL, så er alle profiler hos Vitavia anodiserede. Det vil sige, at de har fået en speciel overfladebehandling, der sikrer, at de holder sig glatte og pæne meget længere end drivhuse, der er fremstille af ubehandlet aluminium.

Desuden har Vitavia-modellerne (de firkantede) kraftige 3-punkts-samlinger i hjørnerne (vigtigt i områder, hvor det blæser) og kraftige afstivere under tagryggen. Endelig har serierne Merkur og Uranus ca. 15 cm større sidehøjde end tilsvatrende huse af andre fabrikater – og vel og mærke uden at være dyrere.

44 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 16. januar 2009 kl. 13.14

Hos OPJ Handel A/S, der bor Volderslevvej 36A, 5260 Odense S, er der en stor udendørs udstilling med næsten hele udvalget af Vitavia drivhuse.

I indlæg 40 skrevet af Lisa D. står der noget om Hera og hexagonal.

Ordet hexagonal er græsk er betyder simpelthen sekskant eller "sekskantet". (Ligesom CIA's hovedkontor hedder Pentagon, fordi det er en femkantet bygning).

I modsætning til Julianas modeller og drivhuse af mærkerne Halls og AGL, så er alle profiler hos Vitavia anodiserede. Det vil sige, at de har fået en speciel overfladebehandling, der sikrer, at de holder sig glatte og pæne meget længere end drivhuse, der er fremstille af ubehandlet aluminium.

Desuden har Vitavia-modellerne (de firkantede) kraftige 3-punkts-samlinger i hjørnerne (vigtigt i områder, hvor det blæser) og kraftige afstivere under tagryggen. Endelig har serierne Merkur og Uranus ca. 15 cm større sidehøjde end tilsvatrende huse af andre fabrikater – og vel og mærke uden at være dyrere.

45 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. januar 2009 kl. 13.59

Hej Niels

Det er USA"s forsvarsministerium der bor i Pentagon.

CIA holder til i Langley Virginia.

Mvh. Svend Høst

46 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. januar 2009 kl. 14.14

Niels W: Aha var ikke lige klar over det med hexagonal. Noget undrer mig dog.

Halls, Vitavia og et firma mere har ALLE hexagonal modellen og den er helt ens, 100% så om Vitavia har givet det en yderligere behandling ved jeg ikke... husene ser meget ens us.

Kun det via hobbydrivhus er ikke idet denne model har poly i toppen...

Jeg har været meget i tvivl mht. modellerne, men har besluttet mig at holde fast i et 4,5 m2 6 kantet, dette kan købes via COOP's nettorvet og det er det sted det er billigst!

Jeg har forsøgt at finde er srivhus i sorte profiler, kun pavillion danmark har dem og jeg har ikke lige i sinde at ofre over 20.000 selvom det er super flotte!

Har hørt min far om han vil lave et til mig, er vild med de hjemmelavede men det mente han ikke lige han orkede ;)

47 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 16. januar 2009 kl. 14.25

Hej Svend,

du har selvfølgelig ret. Jeg ved nok mere om det græske sprog end om CIA og USA's forsvarsministerium – tak for korrektionen. :-)

48 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 16. januar 2009 kl. 14.25

Hej Svend,

du har selvfølgelig ret. Jeg ved nok mere om det græske sprog end om CIA og USA's forsvarsministerium – tak for korrektionen. :-)

49 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 16. januar 2009 kl. 14.35

Til Lise D. (og andre):

Den Hexagonal, der tidligere blev markedsført under navnet Halls Hexagonal var identisk med den, der blev markedsført som AGL Hexagonal Luksus.

OPJ Handel A/S har en model, som virksomheden selv producerer på sin egen fabrik, der hedder Hera. Den minder meget om de to ovennævnte, men der er dog nogle forskelle, bl.a. det med de anodiserede profiler.

I Hera 9000 kan du vælge mellem 6 mm polycarbonat ellr 4 mm glas i taget.

Alle modellerne (Hexagonal og Hera) har den store fordel, at de er sekskantede. Dette er absolut et plus, når man skal sætte huset op, for så er det nemlig ret nemt at tage de tre såkaldte krydsmål, der skal være identiske. Altså de tre diagonalmål, der kan tages skal være helt ens, der med sikrer man sig en langt mere problemfri samling af huset. Hvis du forestiller dig et femkantet eller syvkantet hus, så er det ikke muligt at tage at krydsmål, og så bliver det straks meget vanslkeligere at ramme de korrekte vinkler på hjørnerne.

Et sort hus bliver hjemmemaling. Hvis du gerne vil have huset sort, kan du enten selv spraymale det – husk at rense profilerne meget grundigt først. Eller prøv at kontakte en industrilakerer, men det er sikkert ikke billigt.

Det har ret, Pavillon Danmark har nogle flotte (men ikke helt billige) huse.

God wekend
Niels

50 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. januar 2009 kl. 17.56

Niels: Aha måske jeg burde vælge modellen fra OPJ Handel så... har har været meget delte meninger omkring det seks kantede og paldsen. 4,5 m2 er jo ikke meget... men tror det er ok for mig. Har målt op i haven til det på 9 m2 eller et af de alm. firkantede og er ikke vild med ideen om så stort et hus – bare et lille et ;-)

51 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 16. januar 2009 kl. 21.18

Dejligt at høre du er kommet til et endeligt resultat.

52 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. januar 2009 kl. 0.40

Til Lars vedr. indlæg 23.

Så Lars – så fik jeg bikset en lille hjemmeside sammen... www.123hjemmeside.dk/havealf

Indtil videre kun en prøveside – skulle gerne tage mig sammen og få mig et domain. Kig under kapilærskjuler byg... der er lidt fif og ideer.

Har knoklet hele dagen fra 9–17.30 med 3 kapilærskjulere, 3 "rullende kasser" og et højbed... dejligt med en far der er tømrermester ;-)

53 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annett, 28. januar 2009 kl. 15.38

Hej Svend
Det var befriende at læse dit indlæg om drivhus i "fri dressur",dvs. uden at være fastgjort. Vil det så sige, at jeg bare kan montere mit fremtidige drivhus direkte på min nyanlagte terasse,som er i jordhøjde? Jeg er ny mht. at tænke i drivhus som en mulighed, og har ikke de store håndværksmæssige færdigheder til noget meget ambitiøst vedr. funda menter osv. (Er dog rigtig god til at samle Ikeamøbler)

54 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine K., 8. marts 2009 kl. 12.18

Hej Lise
Jeg har set et 6-kantet drivhus på 13m2 hos hobbydrivhuse.dk til ca. 12.000 kr.

55 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. marts 2009 kl. 14.30

Hej Annett!

Du kan sagtens sætte dit drivhus direkte oven på dine terrasefliser, men får du så lofthøjde nok?

Mvh. Svend Høst

56 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annett, 8. marts 2009 kl. 17.38

Hej Svend
Jeg er heldigvis en lille dame på knapt 1.60,så det er måske ok.

Hilsen
Annett

57 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 8. marts 2009 kl. 17.55

Tidligere i denne tråd spørges om fundament, og om hvad man gør hvis en dør skal forhøjes. I samme forbindelse efterlyses også billeder.

Jeg har måske svar på begge dele: Behøver døren være af aluminium? Jeg var heldig at finde en gammel dobbelt terrassedør, som jeg selv har forkortet – den var simpelthen for høj. Den er blevet rigtig flot og klæder mit drivhus ganske godt.

Jeg har nogle billeder af mit dør-arbejde samt hvordan jeg selv har lavet mit ganske holdbare fundament. Det kan ses på min private blog: www.blogpro.dk/?p=45

– Kenn

58 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. marts 2009 kl. 18.22

Hej Kristina,

Tak for tippet – jeg har virkelig sonderet markedet totalt... og endte op med et ''almindeligt'' drivhus (sadeltag)... fra Pavilion Danmark. Jeg fik det samlet igår – det er så fint ;-)

Mht. soklen så er der støbt sokkel af alm. sokkelsten... der er ekstra højde på ca 10 cm – så total sidehøjden er 1,75.

59 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. marts 2009 kl. 18.26

Kenn: Hold op hvor er det flot, virkelig yndigt, charmerende og romantisk stil ;-) Er vild med tingel tangelen på tagryggen... mit har samme detaljer, så fint!

Ja, hvor svært kan det lige være ;-)))

60 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Weber, 9. marts 2009 kl. 8.28

RESPEKT!

Det er virkelig flot, godt gået.

Mvh

Niels W.

61 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2009 kl. 9.19

Rigtig go' fornøjelse med det – jeg er misundelig, for mit er ikke samlet endnu...

mvh
Anja

62 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Matthiesen, 7. april 2009 kl. 10.35

Hej

Jeg har købt et Uranus drivhus, 11,5m2. Vi har fået soklen lavet, men er i tvivl om vi skal lægge gulvet inden vi sætter huset på. Og, ikke mindst, skal stenene lægges fri af soklen eller skal de gå ind over den nederste inderste kant.? Soklen er af stål og støbt ned i 90cm dybde. Så, når man ikke har prøvet det før, hvordan dælen gør man?

Mvh Susan

63 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Weber, 7. april 2009 kl. 10.42

Hej Susan,

jeg går ud fra, at du mener, at selve betondelen af fundamentet/punktstøbningen er støbt ned i 90 cm's dybde, således at stålsoklen ligger ovenpå jordoverfladen?

Jeg læser det også sådan, at du vil lægge fliser inde i hele? drivhuset? Du skal kun lade fliserne gå ud til stålsoklen – ikke indover den nederste kant. Stålsoklen er jo nivelleret ud, så den præcis er i vater, dette risikerer du at ødelægge ved at lægge fliser på soklen, dels via flisernes egenvægt, men også dels via vægten af de personer, der går rundt inde i drivhuset.

Du vil have størst bevægelsesfrihed, hvis du lægger fliserne inden du monterer resten af huset, men det er ikke strengt nødvendigt, du kan sagtens lægge fliserne bagefter.

God arbejdslyst.

Mvh
Niels

64 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Matthiesen, 7. april 2009 kl. 12.19

Hej

Ja, stålsoklen ligger ovenpå jorden.

I hvilken højde indenfor soklen er det så bedst at lægge stenene, jeg forestiller mig at det er bedst at den øverste kant af stenen flugter med den nederste inderste kant på soklen.?

Det er sørme svært at spørge om det rigtige:) Så jeg forstår det du skriver sådan:

At stenene lægges "inde" i "sokkelhullet", men så skal der jo en sten på højkant hele vejen rundt for at der ikke kommer udskridning over på soklen?

mvh Susan

65 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 7. april 2009 kl. 12.25

Hej Susan,
jeg kender en dygtig (og meget flink) drivhusmontør, hvis du giver mit dit tlf.-nr., så skal jeg få ham til at ringe til dig, så behøver vi ikke skrive romaner til hinanden.

Mvh
Niels

66 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Matthiesen, 7. april 2009 kl. 13.59

Ja, det er en god ide. Mit nr. er 75869280
God påske og tusind tak for hjælpen

mvh Susan

67 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marpag Pagh, 18. maj 2009 kl. 8.50

Hej du der "bare har dit drivhus stående på fliser uden forankring, hvor stort er dit drivhus, og hvor tykke/tunge er dine ruder?

Jeg har købt et drivhus med 3 mm glas og plastik hvor ryggen buer (Vitavia Diana 5 m2). Vil gerne undgå at skulle grave forankringshuller og støbe, men er bange for om mit drivhus er for let til at være fritstående. Og hvad vil forsikringsselskabet mon sige hvis det flyver?

68 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 26. december 2009 kl. 18.25

Hej Randi

Jeg kigger på drivhuspavillioner fra hobbydrivhuse i øjeblkket - så jeg vil lige høre om du fortsat er glad for dit.
Jeg planlægger dog at købe et på 13 kvm - hvis altså kommunen giver ok til det ;o))))))

Det kunne være rart at høre, om levering mv. er ok fra dette firma.

Med venlig hilsen
Ulla

69 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 28. december 2009 kl. 16.05

Hej Ulla
Ja vi er glade for det.
Det er solidt og der har ingen problemer været.
Levering, på den aftalte dag. Ved montering var der 2 profiler der var skæve, vi skrev til dem, og havde nogle nye med posten en uge senere.
jeg ville også gerne have haft det på 13m2 men man skal jo også kunne komme forbi det :-)

Samle vejledningen er ikke god, men det kan lade sig gøre med lidt tålmodighed, vi fik samlet døren forkert, hvilket gjorde at den gik meget trægt, man skal være meget opmærksom på at man skal vende den profil som døren ruller på rigtigt, da vi fik vendt den om, gik den som en drøm, skal bare smøres en gang hvert forår.

Vedr. samlingen, så er der lidt mere der skal holdes fast i på én gang med et 6 kantet drivhus, end med en normalt 4 kantet.
Det er en stor fordel at være mindst 3 personer, specielt når siderne skal sættes på soklen.

Det eneste jeg fortryder, er at jeg ikke tog mig tid til at lave en ordentlig sokkel. Jeg har brugt den Jernokkel der passer til, og den fungerer sådan set fint. Det havde bare været fedt med en sokkel der gik til frostfri dybde, men det er et temperaments spørgsmål, og har ikke noget med drivhus modellen at gøre.

God fornøjelse
Hilsen Randi

70 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 28. december 2009 kl. 17.19

Hej Randi

Tak for at du besvarede mit spørgsmål - du har simpelthen været med til at jeg endelig kan tage min beslutning - nemlig, den 13 kvm pavillion fra hobbydrivhuse ;o)

Prisen er jo rigtig fornuftig når man bl.a. ser i forhold til Pavillion Danmark og flere andre - og de penge kan man jo sagtens bruge til noget andet når nu der endelig kommer et drivhus / ekstra rum i haven.
Umiddelbart når jeg ser nærbilleder af pavillionen ser den også rigtig god ud - men det er jo dejligt høre det fra en der har personlig erfaring med det.

Med hensyn til soklen - der havde jeg også tænkt mig at få støbt en sokkel. Vi skal have professionelle entreprenører til at grave hele vores hus ud her i det tidlige forår - huset er fejlfunderet og dette skal der nu rettes op på. Og her tænkte jeg - at man sikkert kan få lavet et fint fundament til min nye pavillon til en rigtig fornuftig pris uden at jeg får ondt i ryggen af det.

Tak for hjælpen - og nu vil jeg fordybe mig i spændende internet sider om frø - jeg skal jo have det hele i orden til foråret ;o)))))

Herlig hilsen
Ulla

71 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. december 2009 kl. 17.24

Hej Ulla -

jeg har også fået gravet og støbt fundament i frostfri dybde til mit drivhus og har simpelthen sænket hele gulvet, så jeg har fået 35 cm ekstra højde i drivhuset.

Det fungerer rigtig godt, og man kan lave meget høje tomater på den måde...

mvh
Anja

72 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 28. december 2009 kl. 21.15

Hej Ulla.
Jeg er glad for at du kunne bruge mit svar.

Pavillionerne fra hobbydrivhuse har en god højde. Jeg mener de er 160 ved den yderste kant, og 250 i midten. Der er altså masser af plads til tomaterne.
Anja har valgt at sænke gulvet i sit drivhus, og det er da også en rigtig godt idé selv ved et hus der i forvejen har højt til loftet. Mit flise areal er sænket ca 10 cm, og selvom det ikke er meget,. så kan der alligevel stå blankt vand hvis der kommer meget regn. Husk derfor at overveje nøje hvor på grunden du placerer drivhuset, før du laver det forsænket.
God fornøjelse med huset og frøindkøbene, dem er jeg også gået i gang med :-)

Hilsen Randi

73 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 2. januar 2010 kl. 19.25

Er der nogen, som har en god, billig og miljøvenlig måde, at opvarme drivhus på?
Jeg tænker på eks. husvindmølle, jordvarme eller andet.
Den med varmeblæseren og brændeovnen kender jeg - vil gerne "låne" erfaringer om andre gode forslag.

74 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Jensen, 16. april 2011 kl. 10.37

hejsa angående indlægget d 12-4 2006 ja det er længe siden men håber du ser dette vi vil prøve at sætte vores drivhus op efter din metode (håber det står endnu) :-) vil du sende et par billeder af det til os ? mail er denbette@email.dk håber at høre fra dig mvh jette

75 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. april 2011 kl. 7.06

Til Lars - indlæg 73

Hvis jeg havde et rigtig stort drivhus - 30-40 m2, som var isoleret (polyplader eller termoglas) - så ville jeg helt sikkert installere en luft-til-luftvarmepumpe.

Så kunne man også styre fugten derinde...

Der er også god gang i udvikling af solceller, der kan producere strøm til f.eks. en varmeblæser, men de koster også en del endnu. Jeg ved ikke, hvordan de fungerer i overskyet vejr.

Men det kunne helt sikkert være spændende at høre en masse forslag - med de lange vintre er det jo herligt at kunne forlænge sæsonen i begge ender og måske endda kunne dyrke nogle hårdføre ting i drivhuset lidt udenfor sæson.

76 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 24. april 2011 kl. 23.23

Lidt " bump" på vejen har gjort jeg først er (næsten) færdig nu.
Men her er et lille billede.

77 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Palmquist, 19. marts 2012 kl. 16.12

Kære Lars

Vil du løfte sløret for, hvordan du har fæstet huset til soklen?

Hilsen Gitte

78 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 20. marts 2012 kl. 14.10

Jeg har sokkel i frostfri dybde, heri har jeg sat 6 stormbånd, der er boltet i selve drivhuset.

Derudover har jeg i siderne skruet en 110 mm karmskrue gennem drivhusets nederste profil og ned i soklen. For at denne karmskrue skal holde har jeg købt 20x3 mm alu fladprofil og savet dem op i ca 150 mm længder - disse aluprofiler fungerer som "kæmpe spændeskiver". Disse har jeg monteret for hvert andet vindue.

Er billedet for dårligt, må du skrive igen :-)

PS: grundet mine manglende håndværksmæssige evner ;-( anvender jeg kun 5 af de 6 stormbånd. Det var helt sikkert tommestokkens skyld.

79 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. marts 2012 kl. 20.29

Dine karmskruer i bundprofilerne skal jo stort set kun tage forskydningsspændinger, og altså ikke trækspændinger. Så de store "Kæmpe spændeskiver" kunne du sagtens undvære.

Nyt svar til emnet »Opsætning af drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Opsætning af drivhus

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider