Forum

Bøf tomat

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elise Warner, 11. juli 2006 kl. 10.44

Hejsa

mine bøf tomater i drivhuset ser ud som om de rådner fra bunden (brunt) og planten vokser ikke særlig hurtigt. Hvad kan der være galt? De står i plantesække ved siden af cherry tomater som vokser fint og ikke fejler noget. Kan nogen hjælpe?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 11. juli 2006 kl. 16.51

Hej...

Måske er det kartoffelskimmel, prøv at læse nedenstående link fra havenyt, der er billede af angrebet tomatplante:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/58.html

Venlig hilsen
Jeanet

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 11. juli 2006 kl. 22.01

Jeg har det samme problem, lige bortset fra at mine tomater, der er angrebet, ikke er bøftomater, men almindelige tomater (Potentat). Jeg har flere andre tomater, der vokser helt fint uden problemer. Jeg har også en anden Potentat plante i drivhuset, den er ikke angrebet (?).

Jeg synes ikke at det ligner kartoffelskimmel, jeg har ingen mærker på hverken blde eller stængler, kun det brune i bunden af tomaterne.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 12. juli 2006 kl. 10.20

Det kunne tænkes at være griffelråd, der plager jeres tomater. Brug søgefunktionen og læs mere.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 13. juli 2006 kl. 9.32

Det tror jeg du har ret i. Jeg har i hvert fald givet mine tomet et skud kalk, håber det hjælper.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 20. juli 2006 kl. 23.11

Jeg har opløst lidt kalk i en liter vand, og har spayet alle planterne, blade og tomater, så de blev dækket af kalkvand så godt som over det hele. Herefter kom jeg en lille håndfuld kalk ved hver tomatplante. Til sidst kom jeg en lille håndfuld kalk i kapilærkassen, som så er blevet opløst i vandet. Jeg fylde kasserne helt med vand efterfølgende.

Efter den behandling har jeg ikke kunne se at angrebet af griffelråd er fortsat, men den kan jo være at kernerne er sorte når de engang modner, men det voldsomme angreb, hvor hele bunden af tomaterne var sort, ser ud til at være overstået.

Det lader ikke til at planterne har fået andre problemer i stedet. Der er masser af nye blomster og masser af nye tomater stadig.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane, 29. juni 2008 kl. 19.51

Hej.

Jeg bor i Mexico. For 1 md. siden, lagde jeg 20 skiver tomater i jorden. Der er kommet 15 kaempe tomat planter op. Jeg ved ikke hvilken sort tomater det er, da jeg tog dem i mit koelskab. Jeg ved dog, at der er 2 sorter.

Der er nu ca.20 smaa groenne tomater ialt. Paa den ene af planterne, er de smaa groenne tomater, brune i enden.

Jeg har laest svaret om emnet.

Men vil dog lige sikre mig, at det er mangel paa kalk, inden jeg foretager mig noget. Maaske er der i mellemtiden kommet andre svar.

Paa forhaand tak for hjaelpen.

Venlig hilsen
Jane i Mexico.

Nyt svar til emnet »Bøf tomat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Bøf tomat

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider