Forum

Nye planter af sideskud

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren, 20. maj 2008 kl. 16.06

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg får mine sideskud til at blive til nye planter. Hvornår skal de fjernes fra moderplanten, og hvad skal de derefter placeres i?

Jeg har læst forskellige steder at nogen putter dem i vand, og andre i fugtig jord.

Nogen forslag til hvordan jeg skal gøre?

Søren

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 20. maj 2008 kl. 19.21

Det kommer vel an på, hvad det er for en plante?

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 20. maj 2008 kl. 20.14

Det er klart... Sorry. Jeg mente tomatplanter, men det er jo ikke til at vide når det ikke står der. Håber nogen har et godt svar.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. maj 2008 kl. 20.35

Hej Søren
Når du skal sætte rod på "stiklinge" – er det vigtigt ikke at sætte dem i vand først. Det er ikke samme slags rødder, planterne kan sætte i vand og jord/spagnum. Derfor får du et problem, når de skal flyttes fra vand til jord/spagnum. Du stikker dem direkte i jorden – og gerne sæt hvid plast over – og er det på det rigtige tidspunkt og temperaturen og fugtigheden perfekt, får du en ny plante.

www.de-gamle-sorter.dk

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. maj 2008 kl. 21.51

Jeg har de sidste 30+ år lavet tomatplanter ved at tage sideskud som jeg sætter i vand, efter 10–14 dage er der masser af hvide rødder på stiklingen som jeg sætter i våd spagnum i potter i 10- 14 dage,så er den nye tomatplante klar til udplantning. Den samme metode bruger jeg til alt lige fra auguker til syrisk rose og vinstokke osv.

Mvh. Svend Høst

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 20. maj 2008 kl. 21.58

Hej Svend Høst

Det overrasker mig, at du skriver du sætter syrisk rose i vand. Kan man også gøre det med hibiscus, altså stueplanten og ikke haveplanten?

Vi har nemlig sat en stikling i vand for mange uger siden, og den har åbenbart suget vand til sig og groet, og nu er der så en knop, der er ved at springe ud.

Kan man altid gøre det?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Andreasen, 21. maj 2008 kl. 7.26

Hej

Jeg plejer når sideskuddet er ca.10 cm langt, bare at sætte det i fugtig jord. Feks. Plantesæk hvis du dyrker dine tomater i sådan nogle. Det giver gevinst hver gang.

MVH

Steen

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. maj 2008 kl. 8.37

Hej Martin p

Du mener vel hawaiiblomst, den ville jeg stikke i fugtigt spagnum.

Til steen, Vi har vel alle vores foretrukne metoder, den med at sætte tomatsiddeskud i vand er en 100% metode, og en let og hurtigt måde at lave tomatplanter på.

Mvh. Svend Høst

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 30. maj 2008 kl. 20.02

Jeg har for første gang plantet grøn pebber i mit drivhus så vil jeg gerne høre om der er nogen der ved hvordan man behandler dem skal de nappes eller skal de bare have lov at gro

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 31. maj 2008 kl. 9.41

Fjern de første 5–10 blomster. Det får planten til at blive kraftigere og give mere udbytte.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels, 9. maj 2009 kl. 14.30

Jeg er nok lidt ny her. Men kan nogen give mig den nøjagtige betegnelse for et "sideskud" – er det tomatplantens sidegrene op ad stængelen?

Troels

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 9. maj 2009 kl. 16.02

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ove, 11. maj 2009 kl. 0.05

Til Troels. sideskud er de små skud som kommer mellem hovedstammen og sidegren,altså et skud som skyder skråt. Og med hensyn til at plante sideskud er det spild af tid at sætte dem i vand først,bare de er få cm kan man plante dem direkte i jord,og de får fat i løbet af få dage,så bare plant dem direkte i en plantesæk,så er de jo klar,slår aldrig fejl,har aldrig oplevet et skud der er gået ud endnu.

Nyt svar til emnet »Nye planter af sideskud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nye planter af sideskud

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider