Forum

Hjemmelavet gødning?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Paulsen, 27. juni 2009 kl. 23.26

Hej. Jeg har på et tidspunkt hørt at man selv kan lave gødning ved hjælp af gamle haverester der bliver lagt i blød. Er her nogen der kender noget til det, eller ved om der er andre måder at lave organisk gødning til mine planter? Jeg har nemlig ikke lige en hest til at stå i baghaven:D

Mvh morten

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 28. juni 2009 kl. 2.24

En af metoderne er brændenælde-vand, som bliver til meget stærk gødning.

Se forklaring på hvordan du laver det her:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/57.html

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette G., 28. juni 2009 kl. 9.45

Pas lige på hvor du stiller "suppen" for du skal ikke forvente naboerne synes om dit ønske om at bruge hjemmelavet gødning.

Lægekulsukker kan iøvrigt også anbefales, gødningsvandet fremstilles på samme måde som brændenældevand.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. juni 2009 kl. 10.04

Er der nogen, der har fået lavet, eller kender til analyser af brændenældevand. Hvor stort er indholdet af plantenæringsstoffer? Hvor får man fat i nælderne, og hvor mange skal der til for at det batter noget?

HP

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juni 2009 kl. 22.41

Prøv at finde denne rapport på nettet :

www.lr.dk/planteavl/informationsserier/graesrod/Projekt95.pdf

Denne rapport er udarbejdet af nogle elever, som skulle finde frem til en organisk gødning til brug i væksthus, hvor der blev dyrket brøndkarse.

Her viste det sig at ren brændenældevand ikke indeholdte nok kvælstof som mange tror men derimod et stof kaldet auxin og som godt nok får planterne til at gro noget hurtigere men kun hvis der er kvælstof til rådighed i gødningsvandet.

Derimod fand de ud at at kløvergrøs kombineret med brændenælder og tilsætning at Terra biosa gav det næsten perfekte resultat. Du kan også udtrække gødning af dyrgødninger og som tommelfingerregel må det ikke indeholde mere end 0,5% kvælstof pr. liter.

Dvs at en tørrede hønsegødning, der indholder 5% totalkvælstof skal der her benyttes 10 gram til en liter vand.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2009 kl. 23.15

Hej Søren.

Det er et meget interessant link, du lagde ud der.

Det, jeg særlig lagde mærke til, var, at nældevandet havde en forgrønnende virkning. Ved du, hvad det er for stoffer, der giver den virkning? For ca. 20 år siden kom der en helt ny generation svampemidler på markedet, som netop havde en forgrønnende virkning. Den er nu aftagende, så hvis der her er tale om et helt andet stof, kunne det måske have ret så stor betydning.

Mvh. Hans

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Falk, 8. maj 2013 kl. 11.10

Nu ved jeg godt at dette inlæg ikke er blandt de nyeste. men jeg har dog et tip. hvis man ønsker bedre roddannelse kan man evt. benytte sig af pileudtræk. Dette laves ved at tage nye pileskud, klippe dem i 3 cm stykker og halvere dem. Der skal ca. bruges 2 literskud. forresten med blade. til 10 l. vqnd. Detdet hele smides i en spand, og trækker i 2-3 døgn, og plantematerialet sies fra.
Produktet er nu klar til brug.

Måder at bruge på.

Stiklinger sættes i udtrækket til der dannes rødder. Dette skulle gerne gå hurtigere end med alm vand.

Frø kan med stor fordel lægges i blød i 24 timer.

Forspirrede planter (altså rødderne) der skal omplantes/udplantes dyppes i/spøjtes med udtrækket.

Sidst men ikke mindst kan planter, der skal etableres i have eller bed også vandes med udtrækket.

Til alle andre metoder en vanding skal udtrækket bruges ufortyndet. Til vanding fortyndes der 1:10.

Hvorfor virker dette? I pilegrene og skud findes der store mængder auxin og et andet plantevæksthormon jeg ikke kan huske hvad hedder. Plus gode mængder vitamin B12. Denne sammensætning giver gode betingelser for store, stærke og sunde rødder.

mvh J.F.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 8. maj 2013 kl. 11.36

Jeg har lige læst en bog: Alle tiders haveråd af Charlie Ryrie. Den er ret god, synes jeg, og læst på et par aftener.

Der er forskellige forslag til ekstrakter, der både afskrækker utøj og gøder, bl.a. padderok-te: Der står:

"Padderokker (Equisetum spp.) er mineralrigt ukrudt, som kan hjælpe andre planter på mange forskellige måder, i kompost, som gødning og som generel opstrammer og universalmiddel. Enten kan man regelmæssigt give planterne padderok-te, som laves af padderokker lagt i vandbad i flere uger, eller man kan bruge en hurtigt lavet og mere koncentreret form: Hak flere håndfulde padderok fint, kom dem i en liter vand, bring det i kog og lad det simre i to eller tre timer. Køl det af, sigt det og brug det som sprøjtemiddel mod meldug og sortplet på roser."

Elsebeth

Nyt svar til emnet »Hjemmelavet gødning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hjemmelavet gødning?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider