Forum

Drivhusnørderier

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2010 kl. 23.25

Denne tråd er for drivhusnørder som mig selv, der synes, at det er vildt spændende at købe udstyr til drivhuset og tale med andre om, hvordan vi griber det hele an. Evt. aftale fællesindkøb fra udlandet af sjove ting, som ikke kan fås her i DK - og dem er der rigtig mange af!

Det kan være lys - varme - formeringskasser med og uden varme - dimser til planteophæng - potter - reoler/hylder - og alt muligt andet.

Findes der andre af min slags her på havenyt.dk? Glæder mig til at høre fra jer!

1 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 5. januar 2010 kl. 12.01

Jeg går også (meget) op i mit drivhus, som jeg fik sat op sidste forår.

I kan se flere billeder af mit drivhus på min "kolonihaveblog":
www.9haven.dk/category/drivhus/

Er der nogle der ved hvor man også kan købe en zink-spirekasse ?
www.froebutikken.dk/product.asp?product=448
Gerne et sted hvor man kan få noget rabat hvis man købere flere? Har spurgt i Frøbutikken, men der var ikke noget rabat at hente.
(Ved ikke om denne efterlysning høre under "drivhusnørderier"? Men skal bruge spirekasserne i mit drivhus....)

2 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. januar 2010 kl. 12.06

Hej Jesper -

jeg ved ikke lige noget om zinkbakker - men helt klart hører det med her!

Flot drivhus du har -

mvh
Anja

3 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 5. januar 2010 kl. 14.27

Jeg ved snart ikke om jeg tør skrive her, men jeg kender et sted der sælger zinkbakker i forskellige str. de kan også laves på bestiling i den str. man ønsker.
I kan se dem ved at gå ind på min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/greenhouse og kikke under salg af frø der finder i dem samt mailadresse

4 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. januar 2010 kl. 18.49

Hej Jesper -

var lige en tur inde omkring dit drivhus - det er godt nok flot!

Kan godt forstå, at du er med på nørdeholdet, for der er plads til mange sjove påfund derinde...

Har du støbt et fundament, eller står det bare ovenpå stenene?

mvh
Anja

5 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 19.50

God ide med »Drivhusnørderier« Anja.
Jesper nydeligt drivhus, men din kat den er for fed !
Du kan da få en blikkenslager til at bukke og lodde zinkbakker i lige den størrelse du har brug for, det behøver altså ikke koste en herregård.
Jeg fik lavet bakker til mine små spirepotter for en beskeden pris. Og med et gammel badehåndklæde i bunden, så er der undervanding der virker. Billedet er ikke helt godt, men jeg tror du kan se meningen.
Jeg syntes det er lidt synd at man altid skal tilpasse sig et eller andet som egentlig ikke er helt som man gerne vil ha det. Derfor blikkenslageren.

6 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 20.07

Vindafstivning.
Mange af vores aluminiumsdrivhuse har en svaghed i gavlen modsat døren. Profilerne er lidt for klejne, og ved lidt kraftig blæst kan gavlen arbejde så meget at glasset opgi'r ævred. Og der er ikke noget så træls som knuste drivhusglas, vel ?
Jeg har skruet hyldeknægte tværs over hele gavlen og så skruet en træhylde ovenpå (det er vist hyldetræ, hi hi ) Nu kan jeg læne mig op ad gavlen uden at den gi'r sig en tomme. Og min nabo har et hus mage til, det kostede 7 ruder da det blæste her lige kort før jul - et trist syn. Mit som ligger mere udsat det holdt bare.
Den revnede rude på billedet, skyldes en uoverensstemmelse med skaftet på min haverive ! Jeg må se at få taget mig sammen til at skifte den. Ruden altså, riven har fået min tilgivelse.

7 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 20.11

Hyldeknægte
I mit lokale havecenter kan jeg købe 2 simple hyldeknægte til drivhuset for noget nær 100 kr. Føj for en ulykke!
Men så fandt jeg i byggemarkedet de fineste og møj pænere hyldeknægte til 19 kr. pr stk.
Se engang, er de ik' nysselige ? Jeg har set dem flere steder i byggemarkeder, de fås også i 2 bredder.

8 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. januar 2010 kl. 20.15

Hej Jesper.
Der er godt med idyl i din kolonihave. Jeg vil anbefale dig at flytte din figen ud i haven til foråret, ellers bliver der ikke meget plads i dit flotte drivhus til efteråret da den vil gro en meter i alle retninger.

9 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 20.17

Plantespiraler.
I stedet for at købe plantespiraler og lign. færdige og alt for dyre dimser til planteophæng har jeg hos "Landmandens Paradis" købt en rulle plastkæde. 80 kr for en rulle med 20 meter. De er smaddergode til opbinding/ophæng af både det ene og det andet. Og mange planter finder endda selv ud af at fæstne sig i kædens led.
Man er vel en smule nærig ?

10 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 20.25

Er jorden varm nok nu ?
Der findes jo mange fine jordtermometre til at stikke i jorden for at se om den er klar til såbed og plantning m.v.
En anden mulighed er at bruge så'n et bette "Inde/ude-termometer" med en føler i et par meter ledning. Altså fra før det tid hvor alt skulle være trådløst.
Føleren er jo beregnet til at hænge f.eks. udenfor et vindue. Men den kan da lige så godt stoppes ned i jorden i drivhuset.
Jeg kan ved et enkelt blik se indetemperaturen i mit drivhus og temperaturen ca 15 cm nede i jorden. Pris ca. 75 kr og et batteri.
Ideen kan også bruges hvis man vil følge varmeudviklingen i en nysat kompost.
Føleren er jo beregnet til udebrug. Min har overlevet i jorden i et par år nu uden problemer.
Værs'go' ideen er til fri afbenyttelse.

11 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. januar 2010 kl. 20.26

Bruger I opsamlet regnvand i jeres drivhuse, eller det dyre hanevand. Det har tidligere været livligt debateret her i Havenyt, bla. med forskellige vandings systemer.

12 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 20.27

Termometer
Jeg glemte at skrive, at termometeret også har hukommelse for minimum og maximumtemperatur - hvad kan man så ønske sig mere ?

13 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 20.35

Mogens
Jeg bruger "Det dyre hanevand" som du kalder det. Og jeg har registreret mit totale vandforbrug måned for måned i de sidste 10 år. Jeg kan ikke engang se på forbruget at jeg vander drivhuset hele sommeren, med drypvanding forstås.
Regnvandet det må godt blive til grundvand for min skyld, det har vi jo også brug for.
For øvrigt lidt sjovt at tænke på, at for hver milimeter regn vi får, så bidrager jeg med ca. 20.000 liter til nedsivningen m.v. Det må i godt tænke på når i lukker op for vandhønen.

14 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. januar 2010 kl. 21.05

Herligt, at der er gang i nørderierne!

Jeg bruger primært regnvand - vi giver næsten 40 kr. for 1 m3 her, og med 20 m2 drivhus går der jo noget til...

Jeg har to palletanke stående og overvejer at anskaffe en eller to mere, så jeg helt kan undlade hanevandet.

Som jeg husker debatten omkring vand, så gik den ud på, at tomaterne kunne komme til at mangle - var det kalium? - og derfor ville få griffelråd. Men da jeg dyrker tomater i "rigtig" jord, så det burde ikke blive et problem.

Gert - er det en værkstedsreol, jeg kan se på dit billede? Købte selv sådan en sidste år, og den er jeg rigtig glad for!

15 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. januar 2010 kl. 23.18

Man kan vel nok deltage selvom man har et mere afslappet forhold til "turbohuset" som jeg kalder det .
Min far var blikkenslager og han lavede zinkbakker til mig både runde og aflange , han fik potter med på arbejde så han havde noget at gå efter, og så blev der fusket.
Det var en god ide med at lægge gamle badehåndklæder ibunden for at give undervanding.
Regnvand går altid før hårdt ledningsvand.
Med regnvandstønder placeret højt og 3/4 tomme vandslange så løber vandet selv ind i drivhuset.
Jeg bruger primært mit drivhus til mine kaktuser 100+ og tomater oliven og figen .
Angående termometer så har jeg et trådløst et så jeg kan sidde inde i huset og følge temperaturen ude i drivhuset pt -0.1 gr C .(75kr lidl)

Mvh. Svend Høst

16 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. januar 2010 kl. 7.04

Jeg har glasbakker lavet af butiksruder i formeringsdrivhus, så kan der stå noget under bakkerne.
Jeg skal se om jeg har et billed af mine glasbakker uden noget i.

17 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. januar 2010 kl. 7.12

Jeg bruger regnvand iblandet økofarmergødning, det er en god blanding, og den bliver brugt til alle planter, både tomat, agurk og så alle mine potteplanter.
Glasbakkerne bliver brugt i alle mine drivhuse.

18 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 6. januar 2010 kl. 17.53

Mange tak for jeres ros af mit drivhus. Er også selv meget glad for det.
Jeg har valgt at bruge den stålsokkel der fulgte med og ikke at lave fundament. Se www.9haven.dk/drivhus-under-opførelse-2/

Jeg har ingen planer om at have varme på derude (selvom jeg godt kunne tænke mig et opvarmet drivhus)

Med hensyn til zinkbakker, så har jeg et par stykker, men kunne godt tænke mig en med zinkpotter i. Ligesom den på www.froebutikken.dk/product.asp?product=448

Dejligt at der er kommet gang i nørderiet

19 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 6. januar 2010 kl. 21.03

Det er et smukt drivhus du har Jesper. Sådan et vil jeg ønske når jeg får en større have.

20 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Lind, 24. januar 2010 kl. 16.18

Hej

Jeg har selv fået lavet zinkbakker i forskellige str. og har extra til at ligge i bl.a. 32*55*5 cm. Jeg kender en Lars som laver zinkbakker. Han kan træffes på 61 61 72 29

mvh

Morten

21 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 25. januar 2010 kl. 18.30

Til Jesper
Jeg har være inde på din side og har set dit fine drivhus.
Jeg kan se at du har en meget nydelig plantetrappe stående lige indefor døren.
Vil du afsløre hvor har du den fra, det er lige sådan en jeg leder efter.

Hilsen Randi

22 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 26. januar 2010 kl. 21.12

Hej Randi
Plantetrappen er købt i min lokale Fakta.
Det er ikke verdens bedste kvalitet, men den var billig :-)

Tak for rosen Wina

Jeg har set at Juliana kommer med en kopi af mit belgiske drivhus:
www.juliana.com/00028/00045/00651/

Juliana skriver godt nok det er dansk design... Det kan da ikke passe når de har lavet en tro kopi af:
www.janssens-alusystems.be/indexbe/serre/en/products/orangerie/junior-orangerie.aspx

Jeg kan kun anbefale et drivhus i den form. Det virker meget støre end et traditionelt drivhus.

23 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 27. januar 2010 kl. 16.19

Flotte glasbakker, Lis.
Jeg bruger også regnvand, beholderen må ikke være klar, for så kommer der alger. Som man kan se kommer der både tomater og agurker, om end ikke så mange.
det er meget let at lade regnvand sive, man skal blot justere hanen af og til hvis det har regnet meget.
Som man kan se kan jeg godt lide det urskovsprægede drivhus, der har den helt rette stemning til en "morfar" en dag hvor det støvregner.

24 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine K., 2. februar 2010 kl. 9.02

Hej Jesper
Hvor ser det godt ud, dit drivhus, og jeg må sige, det er kvalificeret nørderi at få et drivhus hjem fra Belgien.

Jeg har selv planer om at købe drivhus fra Willabgarden i marts, men jeg vil da lige holde det åbent, hvis du kan fortælle lidt mere om dine erfaringer med det belgiske firma:

Hvordan synes du kvaliteten er på dit orangeri?
Hvad koster det?
Hvordan er servicen fra firmaet med levering osv, betalte du for fragt?

Hilsen Kristine

25 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 2. februar 2010 kl. 20.07

Hej Kristine
Jeg købte det ikke i Belgien (men det bliver lavet i Belgien), men benyttede mig af et tilbud på Haven.dk til 22.000 kr. leveret af Pavillon Danmark, som også er dem der forhandler det i Danmark.

Kvaliteten er rigtig god. Kraftige profiler.

For de 22.000 fik jeg det leveret i min kolonihave. Men måtte selv sætte det op, hvilket er et strøre arbejde en man lige skulle tro.

Billeder af opsætningen kan ses på www.9haven.dk/category/drivhus/page/2/

26 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine K., 2. februar 2010 kl. 20.25

Hej Jesper
Jeg har set Pavillondanmark hjemmeside. Det er nogle rigtig flotte drivhuse de har. Desværre også dyre, synes jeg. Så jeg holder nok fast i planen om at købe et Euro Serre fra Willabgarden. Det skulle jo ifølge Anja m.fl. også være rigtig gode drivhuse. En del af prisforskellen går nok på, at man kan få drivhusene ulakerede fra Willabgarden. Det er selvfølgelig smukt med fx. mørkegrønne eller antracitgrå profiler, men det går nok også uden (for mit vedkommende).

Hilsen Kristine :-)

27 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 2. februar 2010 kl. 22.08

Personligt bryder jeg mig ikke så meget om drivhuse der er aluminiumsfarvet.

Det er mig en gåde hvorfor det skal koste mindst 5000 kr at få lakeret et 10 m2 drivhus.

28 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. februar 2010 kl. 22.39

Og jeg kan bedst lide drivhuse, der er alufarvede - heldigvis, for de er jo også de billigste!

Det er vist en ret omfattende proces at lakere delene til et drivhus, så det er nok noget af forklaringen på, at det er så rasende dyrt. Det er noget med, at alle delene skal igennem flere processer, som jeg ikke lige har styr på...

Mht. hvordan det er at handle med Willab Garden, så er der en lang tråd her, hvor jeg fortæller lidt om min oplevelse - som endte godt, men det tog sin tid!

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/5856.html

Og hold da op, hvor må det gerne snart blive forår, så jeg kan få hevet bobleplasten ned og begynde at indrette drivhuset lidt hyggeligt igen.....

29 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. februar 2010 kl. 9.00

Den helt store fordel ved alu drivhuse er, at de er vedligeholdelse frit , før eller senere begynder lakken/malingen at skalle /falde af og det er et kæmpearbejde at male og vedligeholde sådant et drivhus.
Trods alt er et drivhus et værktøj et hjælpemiddel , og ikke et pynteobjekt , de her farvede drivhuse med pyntenips her og der, virker noget parfumeret.
Ok Smag og behag kan ikke diskuteres.

Mvh. Svend Høst

30 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 3. februar 2010 kl. 10.46

Mit drivhus er skam også et "pynteobjekt".
Ligesom mit kolonihavehus også gene må så lidt godt ud :-)

Med hensyn til at malingen skaller af, er det så noget du har kendskab til? Altså drivhuse der er købt færdig lakeret og som så begynder at skalle af? Personligt har jeg aldrig hørt om det.

Håber da ikke at det er et kæmpearbejde med sådan et drivhus. Så kunne jeg ligeså godt have bygget et af træ....

31 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2010 kl. 12.54

Nu er det jo ikke noget, som jeg ved voldsomt meget om - men er der ikke forskellige former for lakering?

Jeg mener, at der er en metode, hvor man går ind og gør et eller andet, så farven nærmest sidder fast i overfladen - og så er der en almindelig lakering, hvor farven bare bliver sprøjtet på. Har jeg ret i det?

Bortset fra det, så har mit drivhus da helt klart flere funktioner - både de rent plantemæssige og de "mindre seriøse" og rent hyggebetonede! Og det er helt klart også en pyntegenstand for mig - se bare, hvordan det ser ud lige nu...

32 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. februar 2010 kl. 14.00

Jesper:
Aluminium er meget bestandig da der sker en kemisk reaktion med luftens ilt så lægges en beskyttende hinde , som gør at alu næsten er uforgængeligt.
Lak og maling på alu bliver nedbrudt af vind og vejr og især solens UV er hård ved en overfladebehandling .
Har du ikke fået en gennemtæringsgaranti på fx. 10 år .
Anja:
Jeg sidder og kigger på dit drivhus , og jeg undre mig over hvorfor du har placeret de 2 udluftningsvinduer så usymetrisk, jer mener at felt 2 og 4 set fra indgangen er bedst , eller er det??

Mvh. Svend Høst

33 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 3. februar 2010 kl. 14.28

Anja,jeg tror og håber du har ret i at der findes flere forskellige måder at lakere på og jeg håber at en af grundene til det koster knaster at få et drivhus farvet er at de laver det ordenligt :-)
Dit drivhus ser smukt ud der i sneen. Havede du ikke lidt varme på? eller har du isoleret det så godt med bobleplast at sneen ikke smelter?

Svend, nej jeg har ingen gennemtæringsgaranti. Men som sagt har jeg aldrig set et færdig lakeret drivhus skalle af.. Har du???
Biler har det jo hellere ikke sådan lige med at skalle af..
Men ja det er fuldstændigt rigtigt at et ulakeret alu divhus ikke har den svaghed.

34 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2010 kl. 17.04

Hej Svend -

på den modsatte side har jeg vinduer i fag 2 og 4, så de sidder forskudt. Af en eller anden årsag skulle et af vinduerne placeres helt ved gavlen, og jeg havde ikke lyst til at have alle vinduerne i den ene ende af drivhuset. Derfor blev det lidt asymmetrisk - men det fungerer fint! Jeg har også et sidevindue i gavlen modsat døren, så der er gode muligheder for grundig udluftning om sommeren.

Og Jesper -

ja, jeg har isoleret det med to lag bobleplast, og ikke helt op i kip, så jeg ikke skulle varme mere op end højst nødvendigt. Sneen er faktisk smeltet en smule i dag, efter jeg tog billedet - men det er fordi solen har sneget sig ind i gavlen mod syd og givet lidt varme.

35 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Borgensgaard, 16. februar 2010 kl. 20.36

Hej med jer!

Spændende tråd - særlig når man, som jeg står overfor at skulle investere
i et drivhus.

Jeg har STORE planer/drømme - og kun lidt erfaring. :0), så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I mener om en pavillion fra Hobbydrivehuse på
10,6 m2 med 4 mm alm. glas.

Er der nogen, der har erfaring med den type ?
- og med hobbydrivhuse.dk ?

Det koster 2.100 kr. mere for hærdet glas - frem for alm. glas.
Kan det betale sig ? - Holder alm. glas ikke ?

Jeg har mange flere spørgsmål, men de kommer senere :0)

Hilsen Karin

36 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. februar 2010 kl. 21.03

Hej Karin -

mht. hvilken slags glas, der er bedst, så synes jeg, at det må komme an på, hvor udsat huset står - og om det vrimler med legende børn omkring det.

Jeg har haft et drivhus med almindeligt glas i 20 år, før jeg købte det, som jeg har nu, og jeg har vel udskiftet 3 glas i den periode. Selvfølgelig er helbaneglas ikke billige at udskifte, men der kan vel fås et par stykker for de 2100 - mon ikke?

Forskellen på de to slags glas er ikke så meget holdbarheden - men det hærdede glas går i tusind stykker som en bilrude, så man ikke kan skære sig på skårene.

Jeg kender desværre ikke noget til Hobbydrivhuse, så der kan jeg ikke hjælpe så meget!

Men jeg kan godt forstå, at du vil have drivhus - det er en fantastisk og stærkt vanedannende hobby - håber, at du finder det rigtige hus!

mvh
Anja

37 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Borgensgaard, 16. februar 2010 kl. 21.33

Hej Anja

Tak for super hurtig tilbagemelding!

Jeg har haft drivhus dengang mine børn var små - jeg elskede det, men havde ikke meget tid, og flyttede siden da. Nu er de store - henholdsvis 15 og 18 - så nu er der tid igen. Tror jeg så vil satse på alm. glas, og spare de 2.100 kr. til andet sjov :0)

Jeg tænker at følge Niels Webers opskrift om punktstøbning, og derefter grave n ca. 50 ca. ned indvendigt med opbygning af legablokke - dels for bedre isolering, dels for større højde.

Kan næsten ikke vente med at gå i gang !!

Hilsen Karin

38 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 17. februar 2010 kl. 14.37

Hej
Jeg har et hobbydrivhus, og jeg har med nogen undtagelser været rimelig tilfreds med det.
det er 6kantet, og jeg har valgt det tykke glas. Hver gang der er storm er jeg glad for valget. Drivhuset har stået nogle år nu, og holdt til det ene og det andet.
jeg kan evt. lægge et foto ind, for du kan ikke se selve drivhuset ovenfor, hvor jeg har lagt et frodigt billede ind.
Jeg er træt af at der ikke er udluftning i taget, men har lært at leve med det. Og så er døren ikke så høj.
Det er alu, og selvom jeg da også finder et orangeri i træ smukkere, så fungerer det godt og ser OK ud.
Drivhusene er kopidrivhuse, så det skal man lige tage med i overvejelserne. Men jeg havde travlt med at komme i gang og havde ikke penge til de dyre huse. fik så 12-13 m2 for 13000 kr med fragt.
du skal regne med at det er et stort arbejde at sætte et hus op. allier dig med en der har hænderne skruet godt på, og lav en hygge-weekend ud af det. derudover skal du beregne tid til at få lavet fundamentet inden.
Jeg fik huset op i marts måned, og nåede derfor hele sæsonen med tidlige radiser i jorden og chilier mv. Det haveår lyste op!
god fornøjelse!

39 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2010 kl. 18.24

god ide at sænke bunden - det har jeg også gjort, som du kan se på billedet herunder.

40 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 17. februar 2010 kl. 19.28

Til Karen
Jeg har præcist det drivhus fra Hobby drivhuse som du er interesseret i. Også med det tykke glas. Har haft det i 2 år, og det står fuldstændig uden skader.

Jeg er glad for det, kunne lige som Anne-Mette godt bruge udluftning i taget, selvom der dog er kuppel på som kan åbne lidt.
Jeg har 3 vinduer, mener at huske at det ene var tilvalg.

Døren kunne måske være højere, men jeg mener ikke den er lavere end på så mange andre modeller, f.eks juliana.

Vedr. samlingen, så bliver det en smule mere besværligt at det er 6 kantet, men ikke mere end lidt ekstra hænder afhjælper det problem. Det kan anbefales at være 4 mens man sætter siderne op.

Handlen med hobbydrivhuse fungerede fint. Varene ankom til det aftalte tidspunkt, jeg fik selv lov til at bestemme dagen.
God fornøjelse med drivhuset.
Hilsen Randi

41 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Borgensgaard, 19. februar 2010 kl. 9.59

Hej Randi og Anne-Mette.

Tak for jeres svar. Jeg er glad for at høre, at I i det store hele er tilfredse med jeres valg - set i forhold til prisen, så jeg tror jeg holder fast i det, og vælger som jer det tykke glas.

Så vil jeg bare vente på, at Hobbydrivhuse kommer fra vinterferie, og at frosten forsvinder, så jeg kan komme i gang.

Jeg har fundet nogle fine opskrifter på fundamenter herinde, og nu kan jeg snart ikke vente med at komme i gang!!

Jeg har været havenørd i mange år - og glæder mig rigtig meget til også at blive drivhusnørd!
:0)

Mange hilsner
Karin

P.S. Tak for billedet Anja. Jeg har allerede luret dine billeder. :0)
Flot drivhus!

42 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. februar 2010 kl. 20.03

Husk nu lige at forsikrings selskaberne kun dækker hvis I overholder deres betingelser for sokler. Spørg eks. skriftligt. håp

43 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 20. februar 2010 kl. 18.48

Åhrr her kan jeg også være med - ingen forstår hvorfor jeg gider have drivhus og går pænt meget op i det ;-) Jeg synes jo det er en helt fantastisk hobby.

Jeg fik mit drivhus sidste år og ser frem til endnu en dejlig drivhus sæson!
Her er lige et billede fra tidlig forår 2009 hvor soklen netop var færdigstøbt.

44 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 20. februar 2010 kl. 20.22

Her ser man hvor mange der skal i sving for at sætte huset op i marts, hvor haven er meget grim

45 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 20. februar 2010 kl. 20.27

Og her er den allerførste afgrøde i det nye hus. Det er et skønt øjeblik i ens haveliv. Man kan så spinat, radiser og salat og det kommer så friskt og lækkert meget tidligt og helt uden skadedyr.
Desuden er det også dejligt at indkøbte forårsblomster står og dufter, og ikke bliver grimme af regn som udenfor.
Man kan lige nå alt dette, hvis huset kommer op i marts.

46 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Borgensgaard, 21. februar 2010 kl. 21.20

Tak for billederne Anne-Mette. Det giver mig lidt ide om, hvad der ligger forude, og hvordan drivhuset ser ud.

Ser lige, at de i Bilka sælger Hera 9000 til nogenlunde samme pris som pavillionen fra Hobbydrivhuse, når sokkel og fragt lægges oveni.
Fordelen er at sidehøjden (herunder døren) er højere - 1,82 cm mod 1,66 cm.

Ulempen er, at tophætten ikke kan åbnes, og at det er 1,6 m3 mindre. Og jeg mener soklen er lavere.

Tror pladsen er vigtigere, og når jeg nu vælger at grave ud, er det kun dørhøjden, der er lavere. Jeg må bare huske at dukke hovedet! :0)

Det er også et rigtig lækkert drivhus, du har fået Lise. Jeg kan også rigtig godt lige farven.

Farven er jeg "nød til" at spare væk - man kan ikke få det hele på én gang. Jeg startede også med at lufte, at jeg gerne ville ha' et lille drivhus - bare sådan et lille billigt et på 4-5 m2 til et par tusind kroner ....
men det nytter jo ikke. Det er jo allerede for småt inden jeg overhovedet er kommet i gang! Så det er en pavillion på ca. 10 m2, jeg har forelsket mig i.

Kan vi så snart få tøvejr tak!

47 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 21. februar 2010 kl. 21.42

Ja, det lyder fornuftigt. Det er vist en gylden drivhus-regel, at de ikke kan blive store nok, og at man helst skal købe mindst 10 m2.
Der skal helst være plads til en lille blomst, en stol (eller to) og så tomater og så'n. Men der går ikke længe, før der også er klematis, roser, figentræer, yndlingspelargonierne, og så vil man jo gerne forkultivere sommerblomster og så sine egne specielle tomat- og chiliplanter. Og så bliver pladsen altså hurtigt trang.

48 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Borgensgaard, 21. februar 2010 kl. 21.55

Klematis har jeg massere af rundt om i haven, så de får ikke lov til at få plads i drivhuset.

Når der nu ikke er mere end 10,6 m2 skal pladsen udnyttes til de planter, der ikke kan gro i haven.

Jeg købte sidste år et figentræ, som står på en beskyttet plads i haven. Jeg har dækket det med grangrene neden omkring og håber det overlever.

Vil gerne have et nektarintræ i drivhuset - bliver det for stort ?

49 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. februar 2010 kl. 7.06

Hej Karin -

Jeg tror, at en almindelig nektarin vil fylde for meget.

Men måske kunne du sætte en dværgnektarin i krukke og sætte den ud om sommeren, når du har brug for pladsen til alt muligt andet?

Jeg har et lille figentræ, som står i krukker, en lime og en citron, og de tilbringer alle sommeren udenfor.

mvh
Anja

50 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 24. februar 2010 kl. 22.17

Bliver det ikke snart forår, så jeg kan få lavet mit drivhus færdigt. Det kribler helt i fingrene når jeg ser jeres fine billeder.

Mit projekt blev noget mere omfattende end først antaget, troede det skulle være færdigt sidste år, men prioterede nyt køkken, men nu må det gerne blive varmt.

Lidt facts: støbt fundament i lecablokke til frostfri dygde, købt som 3 m lange pinde og masser af glas, ca 8 kvadratmeter, 2,5 højt, gang nedgravet ca 40 cm og belagt med brosten.Er symetrisk, hvilket kan være lidt svært at se på billedet, men ligner et + oppefra.

Michael

51 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. februar 2010 kl. 22.49

Hej Michael -

det ser rigtigt hyggeligt ud - kan godt forstå, at du længes efter forår som alle os andre havefolk...

Håber, at tøvejret bider sig fast denne gang!

mvh
Anja

52 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Fredslund, 26. februar 2010 kl. 15.52

michael -dit drivhus ser FANTASTISK ud, det var i virkeligheden sådan et jeg drømte om!
har bare et kedeligt et, men er nu glad for det alligevel!
Lisbeth

53 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Broe, 12. marts 2010 kl. 17.07

Hej med jer..

Der er dejligt at der er kommet et sted hvor man kan snakke om drivhusnørderi.. Samt få gode råd og tips..

Og jeg må sige at alle jeres flotte billeder får mit drivhus til at ligne vand ved siden af..

Brian

54 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Broe, 12. marts 2010 kl. 17.09

hej igen..

Ville lige hører om man kan begynde at forspire i drivhuset nu eller er det for tidligt?? Og hvad kan man så?? Er nybegynder så det basker..hehe

Håber I har nogle tips..

Brian

55 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah E., 14. marts 2010 kl. 12.21

Hej
Har købt hus med lille drivhus (fæstnet på skurvæg, sydvendt)

Er der gode bøger eller lign I kan anbefale til en 100 % nybegynder?

På forhånd mange tak

56 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Broe, 16. marts 2010 kl. 17.27

Hej Sarah E.

Jeg har har købt Politikens store havebog, og den har jeg fundet meget nyttig..;D

57 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Brødsgaard, 23. marts 2010 kl. 17.03

Til Gert O. Johansen

Jeg har læst din geniale ide med plastkæder i drivhuset, og vil gøre det samme.. Men tror du jeg kan opdrive plast kæder på den længde til den pris du omtaler..?
Harald Nyborg (som jeg formoder er landmandens paradis ;o)) har slet ikk plast kæder - ihvertfald ikk i kolding..
Nu ved jeg heller ikk lige hvor du bor, og hvornår du har købt..

mvh mette

58 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Johansen, 3. april 2010 kl. 19.46

www.witre.dk/plastkader-25-meter-sak_25230M.html
Her kan man købe plast kæde Mette.

Erik

59 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Borgensgaard, 3. april 2010 kl. 21.48

Lige en tilbagemelding herfra.

Det endte med et Hera 9000, da Hobbydrivhuse aldrig ringede tilbage til mig?? ... lagde ellers flere beskeder...
men så vil jeg i stedet glæde mig over større dørhøjde! :0)
Kunne bare ikke vente længere - og slap så også for at skulle sende meddelse til kommunen, da det jo kun er 9 kvm.

Der er nu gravet og lagt fundament i 60 cm dybde ... hårdt arbejde!! Alt skal jo være i vatter - på den ene og den anden led ..., så hvem fundablok i bunde måtte jeg sætte om 4-5 gange.

Jeg har valgt at vente med at grave ud indvendig til efter drivhuset er sat, så det bliver nemmere at sætte det op, når der er solidt underlag under stigen.

Kan næsten ikke vente med at komme i gang med at sætte det op !!

Min søster har været så dejlig at frøså for mig, så jeg kan koncentrere mig om det udvendige. Har nu snart alle vindueskarme - syd og vest - fyldt med diverse små planter, der bare venter på at komme i drivhuset.

Hvor er det bare pragtfuldt at kunne være ude hele dagen igen !! - og nyde alt det, der bare vælter op af jorden. :0)

Forårshilsner herfra

60 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. april 2010 kl. 7.44

Hej Karin -

det bliver dejligt at få det op - du vil nyde det!

Jeg tror i øvrigt, at drivhuse har deres helt egen måde at beregne tiden på - for når jeg har været derinde i en time, er der på en eller anden underlig måde gået 3 timer ude i den almindelige verden....

mvh
Anja

61 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 4. april 2010 kl. 7.55

Husk geler for opførelse af drivhus, der er en masse der skal overholdes

www.ebst.dk/br08.dk/br07_00_id39/0/54
MVH LIs

62 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. april 2010 kl. 9.07

Anja !

Der har vi måske forklaringen på , at folk der opholder sig meget i drivhus ser væsenligt yngre ud end andre.
Et drivhus er en tidsmaskine, hvor tiden går hurtigere end udenfor.

Mnh. Svend Høst

63 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Brødsgaard, 4. april 2010 kl. 17.30

Til Erik Johansen,

Jo tak, men det er ikk helt i den prisklasse som ovefor omtalt..
20 m for 80 kr :o))

mvh
mette

64 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Johansen, 4. april 2010 kl. 21.18

Til Mette

Ja , det er rigtigt- jeg har også set jem & fix har nogle spiral lignende fjedre der hænges i loft og trækkes ned til planten og kan bruges år efter år og fylder ikke meget.

Erik

65 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. april 2010 kl. 10.56

Plastkæden er købt hos Harald Nyborg i Århus, hvor jeg også har set dem for ikke ret lang tid siden. Men måske er det ikke en del af deres faste sortiment.
Du må gerne få et stykke af min kæde Mette, du kan evt lægge en besked på Johansen@U9kum.dk så kan jeg da lægge et stykke i en pose til dig.
Og til Erik Johansen; har du også set prisen for de plantespiraler som du nævner ? Man skulle tro de var lavet af guld !
Der er altså forskel på at give 200 kr for at hænge 3 tomatplanter op, og så gøre det lige så elegant for omkring en 20'er.

66 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 6. april 2010 kl. 11.48

Hej Alle

jeg leder efter et vægdrivhus med en bredde på 1,85m da det er hvad der er plads til. Har kigget rundt på nettet, men stort set alle drivhuse er 1,93 eller 1,94. Jeg mener selv at ca 1,30 meter i bredde er for lidt. Hjælp gerne med links eller gode fifs til en løsning.
mvh
Thomas
ps højden 1,85 er fin

67 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Lytkemeyer, 6. april 2010 kl. 23.15

Hej

Jeg er ved at lægge sidste hånd på tegningerne til et trædrivhus og har læst at man skal have vinduesareal i øverst i taget svarende til 10% (erhvershuse = 20%) af gulvarealet i drivhuset.

Huset bliver et smalt hus på 1,8 x 5,5 meter (øst-vest) med en muret sokkel og bagvæg. Min plan er at lave en smalt vindue i hele drivhusets længde, mod nord.

Endvidre har jeg læst at det anbefales at have en vindue nederst i huset for at få naturlig ventillation, men der er ingen som skriver noget om størrelsen af dette vindue(r)..

Har i et bud på størrelsen af vinduet samt placering ?

mvh
Per.

68 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Esben Wolstrup, 14. april 2010 kl. 23.01

Hej Mette
Er ny og glad drivhusejer, ikke så stort, har ikke en stor have,
men glæder mig meget, til at komme igang.
Læser denne fantastiske side, som jeg kan lære meget af, med stor glæde.
Har læst om disse kæder, som du efterlyste, dem har jeg købt
en rulle af i dag, til kr.49.- hos Harald Nyborg.
det var et restparti, men jeg vil gerne købe en rulle til dig, og andre, hvis du/i skulle have lyst, og så sende den.

69 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Brødsgaard, 15. april 2010 kl. 8.44

Hej Esben

Mange tak for tilbuddet, men jeg fik tippet af Gert (længere oppe) og har været på rov i Kolding og købte hele 3 ruller - så sku forsyningen være så rigeligt hjemme ;o)

mvh

Mette

70 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Durup, 6. maj 2010 kl. 22.36

Hej allesammen.

Jeg har ivrigt læst debatten og været på adskillige af jeres hjemmesider. Hvor er det bare flotte drivhuse I har.

Især din hjemmeside Jesper syntes jeg er ret interessant, da det er netop det drivhus som vi har STORE planer om at investerer i næste forår. Vi elsker bare den model, og er helt afklarede med at DET må vi bare eje.

Men vi har forskellige muligheder for placeringen i haven, og vil så gerne spørge jer garvede drivhus ejere, om der er nogen gode råd mht placeringen? Vores have er ikke specielt stor, og derfor vil det komme til at stå lidt tættere på nogle "uvedkommende ting" som fx. et tørrestativ.

Som vi kan se det, vil der komme rigeligt lys på begge placeringer, så det skal nok gå. Men hvordan kan vi "pakke det ind" - evt. lave afskærmninger eller "grønne vægge" imellem drivhus og stativ??? Der vil vel være ca. 3-4 m imellem de to. Det skal vel ikke være for "tungt" - det er jo ikke planen at gemme drivhuset væk, og der skal jo stadig lys ind til planterne.

På bagsiden af drivhuset vil der være en hæk med kaprifolie, og igen bag ved dén - en hæk af syren.

Det skal måske lige fortælles at drivhuset er tænkt som en lille oase med masser af blomster, en divan og bord og stole. Altså ikke til grøntsager - men som en lille udestue.

Håber der er nogen herinde der har gode ideer.....

Hilsen Susan

71 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. maj 2010 kl. 6.33

Hej Susan -

jeg ville helt klart ikke plante noget imellem de to, når der ikke er større afstand...

Jeg kan ikke lige se ud af det, som du skriver, hvorfor I har tænkt på at plante noget der?

Hvis det er fordi, I ikke vil se på tørrestativet, når I sidder i drivhuset, så kunne I jo i stedet plante noget inde i drivhuset, som samtidigt var flot at se på, og der er jo utallige muligheder her - både spiselige og blomstrende.

mvh
Anja

72 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Durup, 7. maj 2010 kl. 11.18

Hej Anja.

Ja det er forde, at vi ikke syntes stativet passer så godt alt for tæt på Junior Orangeriet. Selv om det skam ikke er noget grimt tørrestativ, så er jo lidt en anden stil.

Ja det et bestemt en god ide at bruge planterne som afskærmning inde i drivhuset. Vi har også tænkt nogle af de gamle franske fløjdøre, som vi syntes er super flotte - der kunne divaen jo godt stå foran.

Men vi er jo nok også typerne der godt kan lide små rum i haven, og som også gerne vil have at tingene ikke ser for rodet ud. Fx. med stilforvirring :-)

Men tak for rådet.

Susan

73 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit B., 8. maj 2010 kl. 10.54

Hej Susan

Hvis I gerne vil have noget afskærmning til tørrestativet, kunne et espalieret frugttræ måske være en løsning.

Jeg har selv set dådan en afskærmning, og det var rigtig flot.

De fleste planteskoler har "forespalierede" træer altså træer der allerede har formen, med en stamme og 3-4 sidegrene i hver side.

74 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Durup, 8. maj 2010 kl. 20.02

Hej Berit.

Det var da en rigtig god ide med et trugttræ i espalie.

Vi har også tænkt at vi skal have plads til et frugt træ - pære, et sted. Så det er da oplagt.

Så tak for dén ide..... herligt.

Hilsen Susan

75 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit B., 8. maj 2010 kl. 22.32

Hej Susan

Velbekomme, dejligt at I kan bruge ideen i jeres have, og når I allerede har haft et pæretræ i tankerne er det jo oplagt, så held og lykke med projektet.

Hilsen Berit

76 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene D., 13. juni 2010 kl. 18.13

Kære Anja

Tak for din opstart at denne blog. Som forhåbentlig kommende drivusejer, har jeg læst samtligt bøget på det lokale bibliotek, men det er jo ikke noget som rigtige erfaringer fra Drivhusejere. Jeg læste med stor interesse din tråd om Willab og har derfor besluttet mig for at handle hos Pavillon Danmark, selvom de er markant dyrere. Jeg svinger mellem en skræddersyet vægmodel (DYRT!!!!) eller et fritstående. Min have er kun 800 kvm., så jeg har ikke så meget plads, men omkring de 11 kvm. kan de da blive til. Men mit spørgsmål er: Skal der være fuld sol på det hele dagen eller brænder jeg så planterne af?

Hilsen Lene

77 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine K., 13. juni 2010 kl. 22.52

Hej Lene
Jeg vil lige fortælle at jeg har købt og opsat et Euro Serre Maxi 4 drivhus fra Willabgarden her i foråret, og der har ingen problemer været. Det blev leveret indenfor den udmeldte leveringstid, alle dele var der, og da jeg havde et lille problem med samling af døren, blev jeg guidet gennem telefonen af en venlig svensker.

Jeg er utrolig glad for drivhuset, kvaliteten er i top og prisen absolut konkurrencedygtig. Nu har Willab desuden fået en stor butik på Sjælland, så hvis man kommer i nærheden, kan man se udstillingen, købe tilbehør og ekstra dele der.

Venlig hilsen
Kristine

78 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juni 2010 kl. 8.56

Lene !!

Hvis det er muligt , fuld sol hele dagen , Monter mindst 2 automatiske vinduesåbner , så er du sikker på ikke at "brænde" noget af .

Mvh. Svend Høst

79 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. juni 2010 kl. 10.21

Anja Egeriis, som svar på dit indledningsvist stilte spørgsmål: Ja!

Mvh Eivin (^_^)

80 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone S. Østergaard, 19. juni 2010 kl. 12.40

Anja super godt initiativ ;-)
Det er mit 3. år som drivhusejer. Det første vi købte, blæste ned under den første kraftige storm, da vi bor ret udsat. Det var simpelthen for spinkel til voores område. Det næste købte vi hos Hobbydrivhuse, polycarbonat, 10 mm, og det står endnu. Dejligt at se hvordan I andre indretter jeres drivhus!
Mvh. Lone

81 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. juni 2010 kl. 22.49

Herligt at se liv i tråden igen!

Og Lene - jeg vil lige tilføje, at ganske vist synes jeg, at Willab og Euro-Serre dummede sig rigtig mange gange i min drivhusproces - men jeg er i den grad glad for mit drivhus og tror ikke, at jeg kunne have fundet et, der passede mine behov bedre! Man kan ikke komme uden om, at kvaliteten er i top, og det er et solidt drivhus, som kan stå i rigtig mange år, er jeg sikker på.

Det er alt i alt et superfedt drivhus, så jeg synes ikke, at du skal vælge en dyrere løsning på grundlag af mit bøvl - hvis du har mulighed for det, så tag en tur omkring Greve og se på, hvad Willab kan tilbyde. Det er en rigtig flot udstilling, og man kan få mange gode idéer!

mvh
Anja

82 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene D., 20. juni 2010 kl. 15.35

Hej Anja

Jeg har allerede været i Greve på min søgen :o)) P.t. holder jeg mest ved Junior orangeriet fra Pavillon Danmark, men lad os se hvor jeg ender :o)) Den slags ting tager tid. Men det passer lige ind i haven der hvor jeg vil have det, uden at jeg skal flytte for meget. Jeg er også lidt syg med karnappen :o)) Lige nu snakker vi meget omm gulvbelægning. Jeg skal ikke have bar jord, for alt skal dyrkes i krukker. Min vaklen står p.t. mellem Bradstone eller Travertin. Alternativt chaussé sten eller mursten i en lys tone. Jeg har ikke fundet tegl, som jeg kan lide farven på. Hvad gør i andre?

83 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christensen, 23. juni 2010 kl. 12.39

Kære Alle,

inspireret af jeres lange tråd bestilte jeg den 5. maj et Euro-Serre Maxi i rødt fra Willab. Leveringstiden blev sat til uge 26. Ret hurtigt ændrede jeg farven til Terrabrun og fik snart en ordrebekræftelse på Terrabrun til uge 26.

I dag har de så ringet fra Willab og sagt, at de har modtaget drivhuset i rødt og at de kan male det om og leverede det om 13 uger (!!!)

Nogen ideèr?

Mvh
Den utålmodige drivhus-ejer

84 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juni 2010 kl. 23.44

Jeg ville helt sikkert snuppe det røde...

13 uger er da uhyggelig lang tid - og du må jo synes, at det også er pænt, siden du startede der - ikke?

mvh
Anja

85 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 25. juni 2010 kl. 8.28

Hej anja

Ville gerne høre hvordan indeklimaet er i dit drivhus- nu hvor du har en stor luftvolume - er der meget eller lidt fugt indvendigt om morgen(kondens)

Og hvad er temp. her i disse dage

86 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 25. juni 2010 kl. 8.29

ups det med billedet gik vist lidt galt :

87 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juni 2010 kl. 12.34

Hej Christian -

jo, der er relativt fugtigt om morgenen, så jeg holder to af vinduerne åbne om natten. Og inden længe vil jeg også have sidevinduet helt åbent døgnet rundt - ellers bliver der simpelthen for fugtigt derinde...

Der er lidt kondens på ruderne, men den forsinder, når jeg er på morgenrunde og har døren åben - og omkring kl. 8 begynder automatåbnerne på de sidste to vinduer at åbne...

mvh
Anja

88 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 28. juni 2010 kl. 20.20

Kunne se at temperaturen faldt i næsten samme takt som udenfor om aften i det nyopsat 14 m2 drivhus kl. 23,45 var der 11,2 uden for og inde i drivhus var der 12,5 - der er herregård sten i bunden, men 10 mm kanalplader undtagen i front og dør hvor der er sikkerhedsglas.

Skal jeg til at have vandunke i huset ? og hvor mange liter er så nok, til at kunne holde lidt på temp. om natten ?

troede at jeg ville få en kanon god temp. om natten,.

89 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. juni 2010 kl. 22.40

Christian
Temperaturen i et drivhus om natten kan være meget koldere end udetemperaturen især vinter og forår , faktisk kan der være frost i drivhuset mens der varmegrader udenfor(koldhus).
Temperaturen i mit eget drivhus med glas overalt, ligger i øjeblikket ca 4- 6gr. over udetemperaturen om natten og det er med 2 vinduer stående åbent døgnet rundt , glas holder bedre på varmen end de der kanalplader.
Hvis du malede herregårdsstenene mat sorte så ville de accumulere en masse varme om dagen som de ville afgive om natten .
Men hvad vil du egenligt bruge høje nattemperature til , planterne går i dvale når lyset er væk , det er det planterne er vant til ude i naturen.

Mvh. Svend Høst

90 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 29. juni 2010 kl. 9.50

Hej Svend.
Vil lige sige at rent teoretisk har kanalpladerne en u-værdi på 2,5 og derfor meget bedre end glas - men rent praktisk kan jeg god se at du giver mig baghjul :-(

Nå men det hele startede med at jeg kunne se at de tomat plante/agurk der var i lille potte 4-5 l. ikke voksede, men den beholder med 30 l. gik noget bedre

alså undersøgte jeg emnet om natte Temperatur og fandt meget lidt om det, men det folk skrev herinde var at kom Temp. for langt ned gik væksten i stå (aha)og i bøger anbefaler de 16-18 g. om natten og på de billeder jeg kunne finde af superavler var de i selvandnings kasser eller i jorden, alså måtte det være den større volume der kan holde på Temp. der gør udslaget - det er hvad jeg er kommet frem til :-)

er det noget sludder ?

Forstår dog stadig ikke hvorfor at varmen fiser ud af huset om natten med alle vinduer lukket og du kan holde på den med 2 vinduer åben ?

Nu er jeg rimlig i panik, da jeg er langt bagefter alle andre, de er lige før man må ty til vækshormon :-)

91 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 29. juni 2010 kl. 12.23

Svend.
Vil lige sige at rent teoretisk har kanalplader en u-værdi på 2,5 og derfor meget bedre end glas - men rent praktisk kan jeg god se at du giver mig baghjul :-(

Nå men det hele startede med at jeg kunne se at de tomat plante/agurk der var i lille potte 4-5 l. ikke voksede, men den beholder med 30 l. gik noget bedre

alså undersøgte jeg emnet om natte Temperatur og fandt meget lidt om det, men det folk skrev herinde var at kom Temp. for langt ned gik væksten i stå (aha)og i bøger anbefaler de 16-18 g. om natten og på de billeder jeg kunne finde af superavler var de i selvandnings kasser eller i jorden, alså måtte det være den større volume der kan holde på Temp. der gør udslaget - det er hvad jeg er kommet frem til :-)

er det noget sludder ?

Forstår dog stadig ikke hvorfor at varmen fiser ud af huset om natten med alle vinduer lukket og du kan holde på den med 2 vinduer åben ?

Nu er jeg rimlig i panik, da jeg er langt bagefter alle andre, de er lige før man må ty til vækshormon :-)

92 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. juni 2010 kl. 21.40

Christian!!

Kanalplader isolerer bedre end glas , men glas accumuler og holder bedre på varme end kanalplader.
Nattemperatur er ikke særlig interesant for tomatplanter bare den ikke kommer under 0 gr som giver frostskader.
Mit drivhus (10m2) er fyldt op til bristepunktet ned potter og krukker med planter i stående på planteborde , altsammen noget der sammen med jorden i drivhuset suger varme til sig som bliver afgivet i løbet af natten .

Mvh. Svend Høst

93 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 29. juni 2010 kl. 22.25

svend

oki så er jeg ved at være med, det vil sige at jo mere masse man har til at accumuler varmen jo bedre Temp. kan der holdes om natten. og da du har hele drivhuset fyldt kan du holde temp.
Så hvis jeg sætter 400- 600 liter vandunke derind vil jeg kunne holde en langt bedre natte temp.

Tjekkede stenens temp i dag og neden under de var meget varme samt gruset var osse varmt. men det ser ud til det er massen i selve drivhuset der gør forskellen

mvh. chr.

94 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Ø., 30. juni 2010 kl. 22.43

Som drivhusnørd er denne tråd jo ganske interessant. Jeg vil også flashe mit drivhus, som jeg byggede her i foråret, og nu nyder hver dag.
Først et byggebillede hvor man ser at det er to brugte huse som jeg har fået gratis for at hente dem. De er sat sammen på en pudset sokkel af Lecablokke. På billedet er arbejdet med alu-profilerne ikke helt afsluttet, der mangler profiler omkring skotrenden, lige som der er endnu ikke er skåret af i samlingen mellem de to "rum". Træpinden er en støtte for kompensere for det der skæres væk i samlingen.

95 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 1. juli 2010 kl. 9.56

Var hos Wilab garden i går, nogle fede drivhuse de har, men havde forventet der var lidt mere at se på og et lidt større sortimet i tilbehør, vi kørte der ind kun for det samme.
Fik da brugt lidt penge, bla. på vandingsbakker med måtter, så er det bare lige om plast side af måtterne skal vende op eller ned ? og skal måtterne konstant være fugtige ? (pt. chili).

Mvh. Henrik

96 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. juli 2010 kl. 14.12

Hej Henrik -

den sorte side skal vende opad - det er meningen, at rødderne ikke skal kunne gro fast i den, men det gør de nu alligevel...

Jeg har både de smalle og de brede bakker, som jeg bla. bruger til chili, og chili har godt af næsten at tørre ud mellem vandingerne, så hvis du vander, når måtten er tør, virker det fint!

Du har ret - de måtte gerne have endnu mere spændende tilbehør, men har dog mere end de fleste herhjemme. Vi kan jo bare håbe på, at de efterhånden nærmer sig engelske tilstande - men der er et stykke vej endnu!

mvh
Anja

97 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 1. juli 2010 kl. 15.30

kan i ikke sende lidt flere billeder af jeres drivhuse så man kan se hvordan de ser ud indvendig (indretning) samt hvor store jeres vækster er.

98 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2010 kl. 0.02

99 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 6. juli 2010 kl. 11.09

Lige et billede af opbygningen af mine bede med jord og brosten. De købte tomatplanter er meget større, men her ses de såede/selvsåede tomatplanter
mvh Michael

100 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 6. juli 2010 kl. 11.09

Lige et billede af opbygningen af mine bede med jord og brosten. De købte tomatplanter er meget større, men her ses de såede/selvsåede tomatplanter
mvh Michael

101 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. juli 2010 kl. 17.59

Det ser flot ud! Har du foret indvendigt i kanterne, så jord og vand ikke render den forkerte vej?

102 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 7. juli 2010 kl. 12.39

Hej Anja
Der er ikke foret. Brostenene er lagt i jord. Det er ikke noget problem med jord der drysser ud, ud over det myrerne flytter. Vandet kan godt en gang imellem løbe over kanten, men det kan undgås ved ikke at vande for kraftigt tæt på kanten.
Ud mod haven er der fundament af lecablokke der er pudset.
mvh Michael

103 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juli 2010 kl. 19.08

Vi har tidligere talt om regnvand/hanevand - men jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan I får vandet ud til planterne...

Vander I med kande - drypvanding - siveslange eller noget helt andet?

Jeg har prøvet drypvanding et par gange og synes, at det var noget hø at arbejde med, så lige nu er det håndvanding af alle krukkerne og siveslange i jordbedet. Jeg har nogle planter i bakker med undervanding, men jeg bruger alt for lang tid på at fedte rundt med vandkanden, så gode tips imødeses!!!!

104 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juli 2010 kl. 19.30

hov - forkert billede.... lidt for meget genbrug!

Her er et magen til - bare fra i dag. Der er frodigt derude...

105 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. juli 2010 kl. 22.30

Hej Anja
Hvorfor syn's du at det er noget hø at arbejde med drypvanding ?
Jeg vil da ikke for alt i verden undvære mit drypvandingsanlæg i drivhuset. Det passer både plantesækkene med de traditionelle tomater o.s.v. og adskillige potter og krukker har fået hver sin drypslange. Og endelig har jeg også i perioder haft en drypslange til at holde mine undervandingsmåtter fugtige. De består for øvrigt at mine gamle badehåndklæder klippet til så de passer i zinkbakkerne og så med et stykke ukrudtsdug ovenpå. Det fungerer fint - også når der er tropehedt og jeg ikke er hjemme.
Det eneste som Helge Petersen ike er sluppet særlig godt fra ved drypvandingsanlægget er den lille "termoventil" som skulle regulere vandmæmgden afhængigt at temperaturen. Det er noget slemt juks. I stedet har jeg købt en lille batteridrevet vandingsautomat for mindre end 150 kr. Den kan programmeres til at åbne og lukke som det passer en i løbet af døgnet. Så jeg lukker helt i nattetimerne for ikke at overvande.
Systemet kan også let anvendes til regnvandstønden. Det forudsætter bare at vandstanden har en vis højde 1 - 1½ meter for at drive drypslangerne.

106 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. juli 2010 kl. 10.31

Hej Gert -

jeg har prøvet et par forskellige modeller for nogle år siden og fik dem aldrig til at virke ordentligt - men det er jo selvfølgelig ikke sikkert, at det er vandingsanlæggenes fejl.....

Og da jeg primært vander med regnvand fra mine to palletanke, så vil det ikke være ret tit, at vandstanden er høj nok, så jeg må finde på noget andet!

Jeg har i øvrigt lige købt sådan en pakke med 20 drypsteder:

www.iriso.dk/index2.asp

Det kræver bare en vandbeholder, som bliver sat lidt højt, og jeg har en idé om, at det bliver en 45 l murerbalje inde i drivhuset. Det er jo noget hurtigere at kaste et par spande vand i den et par gange om ugen end at vande 20 krukker hver dag.

Jeg er lidt spændt på at prøve den - hvis den er god, køber jeg nok en til, da jeg jo nok har lige mere end 20 krukker i drivhuset...

107 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. juli 2010 kl. 1.34

Anja, tak for nogle skønne billeder!

Mvh Eivin (^_^)

108 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit H., 5. august 2010 kl. 13.39

hejsa
de kæder i plast som nogle af jeg bruger til opbinding af tomater kan man mon bruge hønseringe istedet?
Tænker det var en genial måde at få ungerne til at hjælpe med i drivhuset hvis de fik lov at sætte en masse sammen og så skulle planterne kravle op af dem. Nogen der har prøvet det?

109 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 9. august 2010 kl. 15.42

har malet mine selvandnings kasser og synes at det giver et mere roligt og behagligt billed. Fik samme farve som drivhuset RAL 6009 plast maling, om det så bliver siddende der på må tiden vise.

Det giver dog ikke flere tomater :-(

110 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Lind, 21. august 2010 kl. 16.17

Jeg kan se at flere efterlyser zinkbakker. Jeg stod selv i samme situation og lavede derfor selv en zinkbakke. Det var meget populært så derfor har jeg lavet en webbutik der hedder www.zinkbakken.dk, hvor man ligeledes kan få lavet zinkbakker efter egne mål.
I øvrigt rigtigt mange spændende indlæg under drivhusnørderi.

111 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. august 2010 kl. 16.26

Ja - der er meget spændende læsestof her!

Men husk, at du ikke må reklamere direkte i trådene, da havenyt.dk lever af annonceindtægter...

mvh
Anja

112 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 22. august 2010 kl. 9.38

Jeg vander på 4. år mit drivhus med et vandingsanlæg indkøbt til nogle hundrede kroner i et meget stort varehus i nærheden. Det fungerer fint. Om efteråret samler jeg det sammen og smider det i en kasse og forestiller mig hvordan jeg vil rense det - men det når jeg aldrig.
Vandet kommer fra en 1000 l tønde der er hævet. jeg giver jorden lidt kalk og håber så at det kompenserer for den kalk det sure regnvand mangler og indtil videre går det fint.
Jeg synes det er virkelig let og tager på ferie med roligt sind. Man skal dog ofte tjekke at dyserne ikke er tilstoppede. Det gør man med en engangssprøjte, man laver undertryk. Men det er også let.
Jeg forudser at anlægget skal udskiftes næste år eller året efter og så har vanding alt i alt kostet 100 kr om året. Med vand.

113 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene D., 14. november 2010 kl. 21.28

Hej allesammen

Så blev der da vist stille. Gætter på at alle jer lykkelige drivhusejere er i hi for nuværende, med plante- og frøkataloger inden for rækkevidde :o)

Jeg er stadig ikke den lykkelige drivhusejer. Planen er til næste år, men efter at have været rundt hos Willab, Pavillon Danmark, Hartley Botanic og gud ved hvor mange engelske hjemmesider og danske gør det selv, aner jeg snart ikke hverken ud eller ind. Troede egentlig jeg skulle have et juniororangeri fra Pavillon som Jespers, men ak.... Hvordan skal man kunne vælge, når der er så mange muligheder! Lige nu er jeg som bare nået til at taget skal være glas, der skal helst være en muret sokkel, helst også en rigtig dør og ikke en skydedør og så skal det være lakeret. Men hvad med træ? Kan se at Michael Muck har sat et rigtig flot billede ind i foråret, men han er vist ikke hørt fra siden. Gad vide om det er gået godt og er færdigt? Jeg ville gerne høre mere om hans erfaringer, men hører også gerne jer alle om, hvordan i navigerede jer frem til det rigtige. Og jeg siger bare med det samme, jeg går ikke af vejen for krummelurer på taget og Bradstone fliser på gulvet. Det er ikke "bare" et drivhus, men også et hyggehus til mig :o)) Så kom bare med pynten :o))

Med venlig hilsen

Lene

114 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 15. november 2010 kl. 8.06

Hej Lene det kan også være svært at finde lige netop det man gerne vil have, men prøv at se det link som jeg har sat ind nederst i indlægget det er til en af mine blomstervenner, der findes 3 drivhuse i haven og i dem alle er der lavet en masse detaljer, med vand osv.
www.eges-have.dk/sider/134
MVh
Lis

115 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. november 2010 kl. 10.59

Hej Lene -

nej, det er slet ikke let! Og du skal bestemt bare pynte alt det, som du har lyst til - der er plads til alle slags drivhuse her i nørderierne!

Måske kan du prøve at markere en grundareal i haven, hvor det skal stå, og prøve at forestille dig det færdige drivhus der?

Du kan jo også designe drivhus inde på Willabs hjemmeside her:

willabgarden.dk/vaxthus.asp?AvdID=1062

Jeg gik jo amok og købte en dyr model med termoglas, så min sæson er ikke helt slut endnu. Jeg har holdt det frostfrit med en varmeblæser på de kolde nætter, så jeg har stadig mange peberfrugter og chilier.

I dag skal jeg i gang med at isolere - de taler jo om, at det snart bliver dagsfrost, og det kan miljøet og min økonomi ikke helt bære...

Jeg afgrænser omkring 7-8 m2 af drivhuset med to lag bobleplast, og så bliver det lidt mere rimeligt. Jeg brugte ca. 2.000 kr. på strøm til drivhuset sidste vinter fra november-midt i april, og det er da noget, men ikke meget mere end jeg tidligere brugte på at få hentet planterne til overvintring ude i byen.

Denne vinter prøver jeg at sætte temperaturen en lille smule ned, så jeg ligger på omkring 4 grader, og så satser jeg på en lidt mindre kold og lidt kortere vinter!

Sådan ser der ud derude lige nu - totalt kaos, så der skal lige ryddes op en gang, så jeg kan komme til med bobleplasten:

116 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 17. november 2010 kl. 20.38

Hej Alle

Ja, mit drivhus er blevet færdigt, efter mange timers arbejde, men dog færdigt til at jeg har haft masser af tomater.
Jeg ombyggede en anden dør, end først planlagt, fik sat messinghåndtag og øverst lås. Fik lavet 8 små vinduer symetrisk i taget, samt to nær jorden, der kan åbnes med håndkraft.
Fik monteret små messingkroge, så jeg havde noget at binde mine tomater og agurk op med. Min vin gror fantastisk, med røderne udenfor hvor vandet løber ned fra taget.
Det at bygge et trædrivhus har været rigtigt spændende, men meget tidsrøvende, da det er svært at undgå at det ikke bliver lidt skævt, så alle glas skulle skæres til, sættes fast med stifter, kittes og males.
Til gengæld har jeg fået et unikt drivhus, med 2,5 m til toppen, hvilket mine tomater har udnyttet.
vh Michael

117 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 17. november 2010 kl. 20.51

Hej
Her er lige et billede fra august.
vh Michael

118 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene D., 17. november 2010 kl. 21.43

Hej med jer

Mine indlæg kommer ikke igennem, Men tak for jeres. Og dette er så en test :o))

Bedste hilsner

Lene

119 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene D., 17. november 2010 kl. 21.50

Hov, det virkede. Altså, så prøver jeg igen. Tak for jeres fine indlæg. Jeg vakler virkelig meget mellem træ og aluminium og dermed hjemmebyg eller køb af færdigt projekt. Træhusene er noget så fine og ligesom dit, Michael, emmer det af romantik og nostalgi. Men er det ikke meget svært at holde på den lange bane?

Bedste hilsner

Lene

120 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 18. november 2010 kl. 0.27

Hej Lene
Prøv at spørge i tråden "drivhus af træ" eller "Byg selv drivhus – træ" der er nogle der har haft deres drivhus lidt længere, så de ved mere om veligeholdelse.
Prøv at google billedsøgning på greenhouse victorian, det er muligt at købe nogle trædrivhuse, men de er dyre.
mvh Michael

121 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. november 2010 kl. 9.34

Lene D !!

Alu drivhus er langt langt det bedste , det er vedligeholdeses frit og lader optimalt meget lys ind , det er billigt , og hvis man bare skal have et godt dyrkningshjælpemiddel uden nuttede dikkedarer, så kan man godt få et godt 10m2 alu drivhus til ca 3-4000 Kr.
Et træ drivhus skal jævnligt have træbeskyttelse og det er et stort arbejde , træ foregår også med tiden og skal fornyes, og så tager det noget brede træskellet meget lys.
Men hvis man går mere op i drivhusets udseende, end om det er funktionelt , så er det da en mulighed.

Mvh. Svend Høst

122 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Sigh Knudsen, 18. november 2010 kl. 15.31

Nu har jeg læst flere steder af folk bruger en palletank til deres drypvandingsanlæg, hvilket jeg også gerne ville. Jeg ved bare ikke lige hvordan man får reduceret fra palletank tud og ned til størrelse haveslange.

Venlig hilsen

Brian

123 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. november 2010 kl. 16.26

Hej Brian -

jeg tager den lette model og bruger hævertprincippet. Man kan sikkert sagtens få et eller andet, der passer til gevindet på den nederste åbning på beholderen, men det har jeg ikke lige brugt tid på at finde ud af endnu.

Jeg bruger en engangsvaskeklud som smudsfilter på den ende af slangen, der går ned i vandbeholderen (bare i hullet ovenpå), og den anden ende er sat til en siveslange, som ligger i drivhuset. Det fungerer fint - og kræver bare, at man åbner for siveslangen, når der skal vandes. Og det er jo let at se på beholderen, hvornår der er vandet nok...

For at holde slangen helt nede i beholderen, så der er vandtryk nok, har jeg bundet en sten fast.

mvh
Anja

124 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene D., 18. november 2010 kl. 20.06

Hej Svend

Tak for dit indlæg. Jeg havde slet ikke tænkt på det med sprossetykkelsen kunne have en betydning. Godt jeg fik spurgt.

Og til Michael, tak igen. Jeg vil læse de andre to blog og se om jeg kan blive lidt mere afklaret omkring mit valg.

Bedste hilsner

Lene

125 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. november 2010 kl. 21.53

Brian !!

Hvad med at gøre det omvendt , at anskaffe en vandslange der passer til palletanktuden, du får meget mere tryk på vandet og en bedre udnyttelse af dit vandingsanlæg , især hvis der er langt til palletanken.

Mvh. Svend Høst

126 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 27. marts 2011 kl. 12.02

Prøver på at holde drivhuset frostfrit om natten - men er det godt nok for planterne at - holde den på 1 + eller skal man op på + 5-6
om natten ?

127 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2011 kl. 14.26

Hej Christian -

havde godt set din mail - men du havde ikke lige fået skrevet en mailadresse, som jeg kunne svare på...

Hvilke planter taler vi om lige nu?

F.eks. peber, chili og tomat kan overleve omkring 8-10 grader, men bliver ikke bedre af det - de vil gerne have minimum 15 grader for at trives.

Jeg har sat et par enkelte tomater ud i dag, men de står i en drivhustunnel med lidt undervarme, så de har omkring 15 grader om natten. De er sat derud først og fremmest fordi jeg mangler plads inde - og så lidt som et eksperiment.

Jeg holder drivhuset på omkring 3-4 grader om natten af hensyn til mine citrus og andet, som har overvintret derude, men det varer i hvert fald et stykke tid, inden tomat og chili for alvor rykker derud.

Nu ved jeg jo ikke, hvor mange planter du har, men de bliver rigtig flotte, hvis de kommer derud om dagen og bliver båret ind igen om natten. Det gider jeg dog ikke lige med mine omkring 150 planter...

Men som sagt - for at kunne få et præcist svar, skal du lige have fortalt, hvilke planter du mener.

mvh
Anja

Mvh
Anja

128 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 27. marts 2011 kl. 14.51

Det er pelargonier og hortensia og lidt blandtet hosta funcia, har slet ikke turde at sætte de små tomat spirer ud.

Wauuu det ser godt nok godt ud med de tomatplanter, nu ved jeg jo hvilket lys de har haft - og mit eget eksperiment med lysstofrør - har været utroligt skuffende - de står total stille. og mange spirer er bare blevet lange og faldet sammen igen.

Næste år tror jeg også jeg vil prøve Led :-)

129 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2011 kl. 21.56

Hej Christian -

jeg er også supertilfreds med mine planter i år - de er meget flottere end sidste år, hvor jeg havde et grundigt luseangreb indendørs...

Og nu har jeg investeret i nye LED-spots med bedre dioder, så nu går det da helt amok!

Men for at komme tilbage til dine planter - jeg ved ikke så pokkers meget om andet end tomater og chili, men jeg har overvintret mine pelargonier ved 3-5 grader, og de ser fine ud nu. De skal snart beskæres ret kraftigt, men de har både friske blade og blomster nu, så de behøver ikke have det så varmt, ser det ud til.

Jeg ved ikke så meget om de andre, men i hvert fald hostaer er jo ret hårdføre, så mon ikke de kan klare 3-4 grader også? Checkede lige vejrudsigten, og det er ikke mange grader, temperaturen skal hæves i den kommende uge...

mvh
Anja

130 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 28. marts 2011 kl. 21.50

hvad hedder de nye LED's og hvad koster så de

Har flyttet det hele ud i drivhuset, - så lige vejrprognosen, wauuu

undtagen mine ynkelige tomater :-)

bruger lige billedet af dine tomater på min blog - de er for vilde :-)

131 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. marts 2011 kl. 22.20

De er fra www.prolys.dk/index.php - har købt en ProPlant3 og en ProPlant6.

Skal jeg opfatte det sidste som et spørgsmål, om du må bruge mit billede på din blog?

For svaret er nej - jeg lægger selv billeder ind en masse steder og vil gerne selv kunne styre, hvor de bruges... Og er selv i gang med at oprette en blog, hvor jeg har brugt et lignende billede.

mvh
Anja

132 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 29. marts 2011 kl. 21.56

nå men det var ærligt - men held og lykke med din blog, glæder mig til at læse den.

hvad er forskellen for dine gl. modeller er det dobbelt så stærkt lys ?

133 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2011 kl. 7.04

Ja - det er bedre og kraftigere dioder, der er i de nye....

134 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene D., 10. april 2011 kl. 23.06

Hej drivhus bloggere

Jeg har bestilt et drivhus magen til Jespers. Vi vil gerne bygge det på en sokkel - ikke noget højt, bare sådan 10 cm. over jorden. Men hvor langt ned ville i anbefale os at grave? Nogen siger en meter ned med klaplag af lecaperler m.m. og andre siger det er helt ude i hampen at gøre så meget ud af det. Hvad er jeres erfaringer, gerne med fordele og ulemper ved de forskellige løsninger?

Med venlig hilsen

Lene

135 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. april 2011 kl. 8.44

Hej Lene -

det kommer an på, om du vil have en isoleret sokkel, så du kan holde drivhuset frostfrit med en smule varme om vinteren.

Hvis du ikke har planer om det, er der ingen grund til at grave ned - så kan I nøjes med at punktstøbe. Det er vist beskrevet lidt længere oppe i tråden her - ellers ved jeg, at der har været skrevet om det her på havenyt, så det er bare at kaste sig over søgefunktionen.

mvh
Anja

136 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene D., 11. april 2011 kl. 21.41

Hej Anja

Tak for hurtigt svar. Jeg skal ikke bruge det til overvintring, men ville gerne kunne bruge det til forspiring omkring nu. Ellers bare til tomater,, krydderurter og sådan. Er der nogen af jer der ved om man kan punktstøbe og så bare lave resten af soklen omkring 50 cm. nede? Altså så punkterne er nede på de 90 cm., men resten kun på 50 cm.?

Med venlig hilsen

Lene

137 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 12. april 2011 kl. 21.53

Hej Lene. Du kan sagtens nøjes med at lave punktfundamenter til at bære drivhuset, og gerne hest ned i dety man regner som frostfri dybde (90 cm).
Grunden til at de skal så dybt ned er, at man så ikke risikerer at jorden når den fryser ned i en vis dybde om vinteren løfter fundamentet og dermed drivhuset. Det vil i værste fald kunne vride det skævt og få glassene til at sprænges. Af samme grund er de betonfundamentspæle man køber i byggemarkedet let koniske. Altså med en lidt bredere i bunden en i toppen. Når jorden så fryser, så trækker den ikke fundamentet med op.
Så kan du sagten lave en ikke så dyb sokkel imellem punktfundamenterne. Nogen graver blot en vandfast plade ned for at lukke for luft og utøj m.v. Hvis du også laver resten af soklen med f.eks. lecablokke, så skal du sørge for at den kan arbejde lidt når det fryser hårdt, uden at trykke drivhuset i stykker.

138 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 12. april 2011 kl. 21.55

Beklager "indianersproget eller -stavningen" i ivennævnte indlæg. Min stavekontrol er på ferie !

139 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene D., 12. april 2011 kl. 22.28

Hej GErt

Ingen problemer, meningen gik fint ind :o)) Tror du det ville være muligt "bare" at lave en sokkel 50 cm. ned hele vejen rundt og så undlade punktstøbninger? Eller er jeg nu derude hvor frosten knækker det hele? Undskyld jeg spørger så meget, men vi er virkelig i tvivl og vil bare gerne gøre det rigtigt første gang.

Med venlig hilsen

Lene

140 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Palmquist, 13. april 2011 kl. 13.50

Hej

Vi planlægger at bygge et drivhus, og der er jo masser af praktiske ting, der skal falde på plads.

Vi har brug for gode råd i forbindelse med at støbe fundament. Hvordan fik I støbemassen frem til byggepladsen?

Blandede I selv eller fik I leveret færdigblandet cement?

Hilsen
Gitte

141 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. april 2011 kl. 14.59

Jeg valgte den dovne løsning (og ville heller ikke have været i stand til andet, da det var et ret stort projekt...) - og fik hele fundamentet gravet og støbt af et professionelt firma, så der kan jeg desværre ikke lige hjælpe!

142 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Palmquist, 13. april 2011 kl. 15.22

Johhh, Anja, det gjorde du :-)

Vi har jo ikke valgt løsning endnu og vil hjertens gerne have alle slags input.

143 af 143 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia T., 2. maj 2011 kl. 23.07

Christian, hosta kan klare ned til minus 30 minus grader, når de er visnet ned og plantet i jorden, med lidt jord over, Hortensie er ofte en haveplante, selv hvis den er købt i blomst sent på vinteren- vand er vigtigt, og efter en stue periode, tåler den ikke lige frost i år. Pelargonier kan kun klare et par enkelte frostgrader.
Ang lys kan du enten bruge et Grolux lystofrør eller bedre en dobbeltkasse med et koldt og et varmt rør i.

Nyt svar til emnet »Drivhusnørderier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhusnørderier

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider