Forum

Tomat planter bliver gule?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 13. april 2010 kl. 12.49

Hejsa. mine tomat planter er begyndt at blive lidt gule/visne på nogle af bladene. De står i en sydvendt vindus karm. Kan de få for meget sol der og simpelthend blive brændte? det bedste er vel at have dem i drivhuset om dagen (kalket) med 28 grader, og så tage dem ind om aftenen? eller er de bare ved at være syge?
Mvh Jens

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. april 2010 kl. 20.35

Hej Jens Ledet

Det kunne tyde på næringsmangel kombineret med for høj temperatur, for lidt lys, for lidt / for meget vand og måske for snæver plads til rodsystemet.

Kig først på rødderne - fylder de den nuværende potte helt ud, så pot om i større potte med lidt god muldjord iblandet kompost.
Er der fortsat plads til mere rodudvikling i nuværende potter kan du tilføre næring ved at lægge kompost ud på jordoverfladen i potterne og vande med bruser, så næringsstofferne transporteres ned til rødderne.
Det gør ikke noget, at en del af stænglen bliver dækket af kompost - det tåler tomatplanter godt.

Vandforsyningen skal være sparsom - planternes blade må gerne hænge en smule en halvdagstid før du vander. For rigelig vandforsyning presser luften ud af jorden og skaber dårlige forhold for rodsystemets funktion.

Hvis du har mulighed for at flytte dine tomater ud i drivhuset om dagen er det vigtigt at sørge for luftskifte, så temperaturen ikke kommer helt op på 28 grader.
Nattemperaturen må helst ikke komme under 10 - 12 grader - men må meget gerne være lavere end stuetemperatur.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 14. april 2010 kl. 7.09

jeg har gået og tænkt på er det bedst med alm drivhus gødning eller er alm npk fint nok til dem

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 14. april 2010 kl. 11.41

Hej igen mange tak for svar.
Jeg i går sat mine planter i drivhus for første gang. Jeg havde en temperatut på ca 28 grader. nok mere plus end minus. Men de så nu ud til at have været glade for det i aftes.
Jeg har et drivhus som er ca 60-70 m langt og 3 m bredt. Der har jeg åbnet et vindue i taget i begge ender for at få genemtræk. Det kan være jeg skal åbne et til for at komme under 28 grader.

Jeg tror du har ret i at vandingen kan have været et problem. jeg har nemlig vandet lidt rigligt da jorden så ud til at tørre hurtigt ud i vindueskarmen, og de har ikke fået lov at hænge.
Jeg har gødet med alm flydende drivhus gødning, da jeg ikke har en kompost. De er plantet i beriget jord fra plantesække.

Jeg har ikke kunne få planterne op af krukkerne da jeg lige har vandet i går, men du har sikkert ret i at de mangler plads. der er 2 planter i hver krukke, og den krukke der er størst har også de største planter. Men jeg må vente med at potte om til jorden er tørret lidt mere ud.
Jeg har i nat haft et thermometer med hukommelse i huset, så nu må jeg over og se hvad der har været af temperatur i nat :-)

Mvh Jens

Nyt svar til emnet »Tomat planter bliver gule?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomat planter bliver gule?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider