Forum

Hvad har I i jeres drivhus nu?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 1. maj 2010 kl. 19.40

Hej alle,

Jeg er bare dødnysgerrig for at høre om I har plantet noget i drivhuset - og hvad det er som I har ude i drivhuset nu ?

Fortæl fortæl ...

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 1. maj 2010 kl. 20.09

Jeg høster spinat, rucola, vinterportulak, persille og radiser, desværre blev salaten ikke rigtig til noget i denne omgang.
Desuden står der nogle store dahlia i potter og venter på at blive plantet ud om 3 uger, samt forspirede sommerblomster. Og så er der nogle flotte pelargonier og stedmoderblomster til at live op, samt selvsåede honningurt.
Tomater og chilier står stadig inde i huset, samt salabasilikum og agurker, der stadig er spirer. Det er stadig for koldt om natten i et kolddrivhus. Hvorfor? Skal du til at dyrke i eget hus?

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 1. maj 2010 kl. 20.38

Jeg har netop afsluttet opførelsen af et nyt drivhus, så nu kan jeg endelig fokusere på hvad der skal derind, hvornår og hvordan osv.

Se mit indlæg som jeg lige har lavet, som hedder "Så er drivhuset endelig færdigt!", der er billede af det færdige resultat *ss*

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 1. maj 2010 kl. 21.43

her er der vin lige nu den står der hele året. ellers er der for tiden diverse krydderutter. og senere chilli. tomater . agurker og hvis jeg for plads melon . har forresten agapantus ind til de kan komme uden for. burde have din str tro jeg snart.

hilsen hans

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 1. maj 2010 kl. 21.43

hov glemte peberfrugter

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. maj 2010 kl. 22.02

Jeg snyder jo og har haft varme på hele vinteren og kommer ikke under 7 grader om natten nu...

Så jeg har plantet alle mine tomater ud for nogle dage siden - og de vokser fint! Ellers har jeg.

Kumquat
lime
citron
2 slags vin
forårsløg
vårsalat
oregano
basilikum (lidt et sats, for det er ikke helt varmt nok)
dild
rucola
gulerødder - ikke så store endnu
alm. løg

og stadig i potter:

en uhyggelig mængde peber, chili, auberginer, hvid pragtsnerle, rosenslynger, passionsfrugt og lidt blomster...

En ting, der vist er generelt for drivhuse er, at de simpelthen ikke kan blive for store! Det er svært at modstå fristelsen, når der lige er en spændende ting, som man ikke har!

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. maj 2010 kl. 22.20

Tomater der snart rødmer, figen, oliventræ 22 syrisk rose, 15 solsikker til udplanting , dvs newbiscus , 20 tomatplanter der venter på at nattefrosten er ovre , Vinstokstiklinger , 15 vinterhårdføre kaktus, diverse stiklinger , kaktuser osv.
Ja der er godt fyldt op.

Mvh. Svend Høst

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 2. maj 2010 kl. 0.17

Svend, har du også varme i dit drivhus eller ?

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 2. maj 2010 kl. 0.29

Svend:
Skal de 20 tomater ud på friland, eller hvad mener du med at de venter på at nattefrosten er ovre?

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. maj 2010 kl. 9.22

Jeg holder mit drivhus frostfrit fra ca 10-15 marts ved hjælp af 700 liter vand som står i sorte beholdere og som solen opvarmer om dagen , denne varme bliver afgivet om natten og holder drivhuset frostfrit og lunt , drivhustemperateren bliver udjævnet da vandet akkumulerer en del varme om dagen , vandets temp. er efter en god solrig dag pt 25-27gr. om aftenen.
Jeg dyrker hovedsagligt tomater på friland så ja , det er tomatplanter som venter på at blive sat på friland , jeg synes det er overflødig at bruge drivhuset til tomatdyrkning , untagen et par tidlige som giver de første røde her i Maj.

Mvh. Svend Høst

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 2. maj 2010 kl. 10.05

Det var smart, Svend *ss*

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 2. maj 2010 kl. 10.14

Jeg har sat 150 bladkaktus, 200 pelargonier, samt jeg har salat, tomater og chilli, plus en masse frøsåede sommerblomster og stauder i mine drivhuse nu, jeg har også flyttet 30 potter med forskellige oxalis i drivhuset.
MVH
Lis

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 2. maj 2010 kl. 12.21

I mit drivhus har jeg min vin som står derude hele året, jeg troede den var gået til men den er netop begyndt at skyde fra bunden nu...

For et par dage siden flyttede de forspirede ting fra vindues karmen derud - dild, basilikum, persille, rosmarin og timian. Samt citrontræet er kommet derud efter at have stået flot o stuen hele vinteren..

Ser frem til agurk og tomat kan komme derud. Jeg køber planterne ca. midt maj.

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit B., 2. maj 2010 kl. 19.09

Mit drivhus er først lige blevet færdigt, så indtil videre er der kun blevet plantet en Vanessa drue, men jeg har også planer om enten en dværgnektarin eller dværgabrikos, og så selvfølgelig masser af krydderurter.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony G., 2. maj 2010 kl. 20.52

Kan alle forspirede planter tåle at være i drivhuset nu?

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 2. maj 2010 kl. 21.28

Svend:
Må jeg spørge hvilken/hvilke tomater du har på friland? Jeg forsøger mig med tomater på friland for første gang i år. Jeg har sået godt 30 forskellige sorter, så jeg er spændt på at se hvilke der klarer sig godt, og hvilke der ikke vil lykkedes.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. maj 2010 kl. 9.21

Jens !

De fleste tomatsorter klarer sig fint på friland , Men Dansk export er en god og tidlig sort , Sun gold cherry/blommetomat er også god og Bloody butcher en busktomat giver godt på friland. Det er de 3 sorter som jeg bruger i år på friland + min egen sort som jeg kalder citrontomat fordi frugterne ligner citroner.
Elin , Barbara og San Marzano 2 som er typisk drivhussorter
+diverse krydsninger er lykkedes fint på friland.

Mvh. Svend Høst

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 3. maj 2010 kl. 17.30

Jeg har lige i dag flyttet alle mine planter i drivhuset. Jeg har 8.5-8.9 grader om natten og har haft det i en uge ca.
Jeg har:
4 slags tomater men fordelt på 11 planter
4x peberfrugt planter
4x chilli planter
11x vanmellon planter
2x agurk planter (plantede 8 men resten kom ikke)
1x vin som er der hele året
1x citron plante
en hel spand med lavendel planter (frø endnu)
basillikum
persille krus og dansk
purløg
citron mellisse
oregano
2 forskellige dild, kender ikke forskellen men de er ikke ens
det var vist det hele :-)

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 3. maj 2010 kl. 17.35

Nåe ja og en masse maj planter der skal plantes ud, men de er nu allerede 30-40 cm de fleste

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 4. maj 2010 kl. 8.21

majs planter skulle der stå..

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 4. maj 2010 kl. 15.49

Svend Høst.
Det kunne interessere mig hvor du bor henne?
Jeg har de sidste 20 år forsøgt mig mig med et par planter udendørs uden at det er lykkedes for mig at få mere end et par små kedelige tomater ud af det.
Det har altid været Gemeni da det har været de eneste der har været til at købe.
I år har jeg så selv sået en del frø af mere kuldetolerante sorter som også skal prøves udendørs.
Jeg skal lige sige at jeg bor omkring Vejle, det er lerjord og haven er også lidt senere med alting end mange andre haver jeg ser, f.eks springer vores tulipaner først ud i disse dage.

Mvh, Steen.

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. maj 2010 kl. 20.38

Jeg har også lige sat mit drivhus op og jeg regner med at sætte tomater, agurker, auberginer og okra, samt nogle blomster.
Jeg tror, at det lige koldt nok, at sætte tomater og agurker ud endnu, det er et koldt forår!
Jeg har dog svært ved at finde nogle gode planter,de agurkepanterne jeg har købt er syge og det er svært at finde nogle flotte tomatplanter.

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. maj 2010 kl. 22.40

Steen
Jeg bor i Ejby Glostrup , vi har ikke noget specielt varm klima her , det er et kuldecenter med sen nattefrost .
Nu er Gemini nok ikke den letteste tomatsort på friland , men på et godt solrigt sted med læ for vestenvinden burde det ikke gå helt galt .
Men prøv sorten Dansk Eksport den er tidlig og en typisk frilandstomat .

Mvh. Svend Høst

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 12. maj 2010 kl. 21.28

På fredag bliver mit drivhus færdigt, og i næste uge vil jeg begynde at flytte chili og tomater i drivhuset. Så vil jeg holde nøje øje med temperaturen. Agurkerne venter jeg lidt med endnu.
Mange af de blomster, jeg har drevet frem i mit kældersyd-vindue vil jeg sætte i drivhuset i dagtimerne, men jeg tror, jeg bærer dem ind om aftenen lidt endnu.
Endelig vil jeg fylde op med drivhusjordbær og kartoffel-spande, så selvom vejret driller os lidt, vil der blive fyldt godt op i huset.

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 14. maj 2010 kl. 11.28

Mit drivhus er ikke færdigt endnu, men nu sker der da noget, har lige idag fået støbt bundet så weekenden må bruges på opsætningen :O)

Jeg har imidlertid en dejlig stald som lige nu ligner en jungle - tomater, chilli, peber, agurker, og meget andet spændende som bare venter på at komme derud ;)

Jeg ville egentlig bare lige nævne en tomat som er super velegnet til friland, jeg har selv haft den i flere år, og den giver helt fantastisk.

Sub-arctic Plenty - Tomat

Determinate busk tomat. Sorten er fremavlet starten af 1940'erne for a kunne give amerikanske soldater udstationeret på Thulebasen adgang til friske tomater. Sorten har en unik evne til at sætte frugter under ekstreme omstændigheder. Den sætter mange små røde meget velsmagende tomater fra tidligt på sæsonen (1 plante kan let give over 4 kg tomater). Planten er meget hårdfør og kan tåle kulde (ikke frost).

Når mit drivhus er kommet op skal jeg også nok bidrage med billeder :)

God weekend til alle ;)

Hilsen
Bjarne

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 17. maj 2010 kl. 0.01

Er det varmeslanger du har i gulvet?

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 17. maj 2010 kl. 8.37

Jeps det er - og i fredags blev bunden støbt :)
Næste step er så at se om jeg kan få huset rejst - der er godt nok mange lister, skruer og andre dimser til sådan et :)

Hilsen
Bjarne

Nyt svar til emnet »Hvad har I i jeres drivhus nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad har I i jeres drivhus nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider