Forum

Drivhus i Træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Baagdan, 21. oktober 2003 kl. 21.02

Vi har lige købt et hus fran 1954, og vil gerne hvae et drivhus der passer til årgangen. Derfor er vi på udkik efter om der stadig produceres drivhuse i træ

1 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 21. oktober 2003 kl. 21.14

Jeg kender ingen der laver drivhuse af træ, men jeg kan forestille mig at det fugtige miljø i drivhuset giver træet en dårlig holdbarhed. Med mindre det er fx teak (dyrt) eller trykimprægneret (giftigt).

2 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Møller Jensen, 23. oktober 2003 kl. 10.27

Jeg har lavet en lille søgning for dig og fandt frem til et firma:
Djurs Glas, Bostedet 1, Ørup, 8444 Balle tlf. 86 337560.

De reklamere med at lave mindre trædrivhuse i trykimprægneret træ. Det er da et forsøg værd.

3 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Baagdan, 23. oktober 2003 kl. 11.59

Tak Grete, jo de laver drivhuse af træ, efter dit eget hoved – så er der jo mulighed for at præge det selv.

4 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lund, 28. oktober 2003 kl. 3.10

Jeg har tidligere bedt Juliana Drivhuse om at tage tanken op, men de mener på baggrund af markedsanalyser, at der ikke er salg i drivhuse af træ. Jeg har selv tidligere stået for forhandlingen af et meget lækkert svensk hus, men prisen gør, at interessen er så godt som på nulpunktet. Det forstår jeg godt for et hus på 10 kvm i lærketræ koster 50.000 kr.

Der findes et andet svensk firma som startede en produktion sidste år, men de er ikke pt. interesseret i at sælge til Danmark. Dels fordi de ikke har en storproduktion og dels, fordi de mener at forsendelsesomkostningerne er for høje, så huset bliver for dyrt. Du kan se huset på www.florum.nu
Huset fra Balle kendte jeg ikke. Det lyder umiddelbart mest lovende. Også i England sælges trædrivhuse, men heller ikke her er de billige. (og de billige er meget grimme og af dårlig kvalitet)
mvh
Lars Lund
Forfatter til Det Økologiske drivhus
mail: l@rslund.dk

5 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 29. oktober 2003 kl. 8.57

Jeg har også en stor drøm om et drivhus i træ, for kønne er aluminiums modellerne ikke. Men jeg har nu også en ide om selv at bygge det, så det bliver nøjagtig den størrelse og facon jeg vil have.

Er det et håbløst projekt? Er der nogen der har erfaring med at bygge drivhus selv og evt. hvilke materialer der er bedst. Jeg havde egentlig tænkt mig at det skulle være hvid-malet, men ideen med teak-træ er nu heller ikke så tosset. Jeg håber nogen har gode råd og ideer.

6 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans G. Jensen, 4. november 2003 kl. 10.45

Hej.

Undertegnede er i gang med projekt "drivhus i lærk". Står færdigt i løbet af november. Længden er 4,2m bredde er 3,15 og højden er 2,5m.Kan selvfølgelig bygges i alle mål.

Skærer alt træet selv med mobilt savværk.

Billeder vil blive lagt på min kommende hjemmeside.Er man interesseret i at se det in natura, bor jeg i Herfølge.

7 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Baagdan, 4. november 2003 kl. 10.56

Hej Hans,
Det lyder som et spændende projekt. Jeg synes du skal lægge en link her til din hjemmeside når den kommer.

MVH Martin

8 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Aabo, 22. november 2003 kl. 20.17

Hej Hans Gerhard Jensen. Jeg er meget interesseret i at se dit drivhus, som du er ved at bygge i lærk, jeg vil også gerne bygge mit drivhus i træ, men mangler en model at bygge det efter. Jeg bor i Karise

9 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans G. Jensen, 23. november 2003 kl. 16.10

Hej John
Du er velkommen til at se drivhuset når du har tid.

Aftal evt. tid på tlf. 56650016
Hans.

10 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans G. Jensen, 2. december 2003 kl. 21.51

Link til hjemmeside med drivhus i lærk:
hgj.subnet.dk
Kommentarer modtages med glæde.

Hans.

11 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Vium, 3. januar 2004 kl. 11.44

Jeg har i 2003 bygget et drivhus af træ på knap 10 kvm. Hos et nedbrydningsfirma fandt jeg nogle gamle dannebrogsvinduer af godt og sundt harpiksmættet fyr, som jeg tror kan holde i mange år endnu.

De står på en muret sokkel og danner sidevægge og gavl. Spærene er af egetræ, som er købt som affaldstræ (som jeg ellers fyrer med).

Det var et stort arbejde at bygge huset, men jeg er godt tilfreds med resultatet.

Lige nu er jeg på udkig efter nogle gode vinduesåbnere, men det skriver jeg om under en anden overskrift.

12 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann-Merete Jensen, 18. januar 2004 kl. 19.40

Jeg har set et nyt drivhus i træ i Midtfyens Plantecenter i Ringe, prøv og forhør dig der

13 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Berner, 2. februar 2004 kl. 21.35

Hej Hans Gerhard Jensen. Jeg har med interesse læst debatten og set din hjemmeside med drivhuset.Det ser spændende ud. Hvad er udgifterne til henholdsvis træ og glas? Kan jeg eventuelt købe træ af dig?

Med venlig hilsen
Henning

14 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans G. Jensen, 3. februar 2004 kl. 14.46

Hej Henning.

Tak for henvendelsen. Der er for ca. 2.000kr lærketræ i den størrelse jeg har lavet.Længde 4,2m, bredde 3.15m. Jeg har selv høvlet og skåret fals i mit træ.

Fundamentet koster fra savværket i Småland ca. 2.500kr, dertil kommer transport. Jeg hentede selv til 2 drivhuse på autotrailer.

Genbrugsglas koster fra 600kr til 1500kr afhængig af hvor i landet og hvilken forhandler. Jeg har købt i Køge til 1500kr.

Jeg bliver så nødt til selv at skære til.

Hvis du bestiller alt udskåret hos glarmesteren bliver det fra 7000kr til 8.500kr. Igen afhængig af bla. bla.

Med genbrugsglas synes jeg det er en rigtig fornuftig pris på et sådant drivhus.

Med venlig hilsen

Hans.

15 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Volf, 13. april 2004 kl. 21.48

Hej...

Kan nogen fortælle mig hvad minimum størrelsen er på et drivhus og er der overhovet nogen?

Med venlig hilsen

Henrik

16 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 13. april 2004 kl. 23.20

Hej jeg vil gerne spørge om der er nogen der ved om der er drivhuse til salg og om der nogen der kender en god hjemmeside hvor jeg selv kan søge efter...

17 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lund, 14. april 2004 kl. 3.14

Hej henrik og jens
Henrik du spørger om minimum på et hus. Nej der er ikke et minimum. Alt afhænger af hvad man vil med sit hus. Men en klassisk regel er ti kvadratmeter. Det er tilpas stort til at dyrke tomater, agurker og hvad man ellers har lyst til. jeg foretræker 14 kvadratmeter eller deromkring fordi der så også er plads til et hyggehjørne med et par stole.

Jens Hvad mener du med dit spørgsmål? Mener du et brugt drivhus, eller nye drivhuse?

mvh
Lars

18 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ib Jensen, 21. juni 2004 kl. 10.39

Til alle drivhusentusiasterne.

10 m2 er et magisk tal, kommunalt set, er drivhuset lige på 10 m2 eller derover kræves der tilladelse fra kommunens tekniske forvaltning. Det er derfor der fremstilles drivhuse på 9,9 m2, de kan stilles op i enhver have uden nogen som helst form for anmeldelse/godkendelse.

Mvh.

Ib Jensen

19 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Søndergard, 21. juni 2004 kl. 11.41

Hej – jeg købte i foråret et trædrivhus fra Sverige. Det er af nordsvensk gran og behandlet med linolie.

Det er 10 m2 og 3 meter i rejsningen. Det var nemt at samle og jeg kan varmt anbefale at checke det ud:
www.florum.nu

20 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 26. juli 2004 kl. 22.16

Jeg har lige været på besøg i Weibulls have i Sverige. Der udstillede et andet svensk firma 2 drivhuse, som var helt fantastisk flotte, med flotte udskæringer etc. Prøv at se på www.rexton.se/
De er selvfølgelig også dyre, men de svenske kroner er jo lidt mindre værd end de danske.

21 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Baagdan, 27. juli 2004 kl. 0.19

Ja, de ser dyre ud... men ligner til gengæld kvalitet

22 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Lise Ø. Jensen, 28. juli 2004 kl. 19.20

Prøv Lundhede, de har et mget smukt trædrivhus.

www.lundhede.dk

23 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne R., 3. september 2004 kl. 1.20

Hej
Er der nogen som har ideer til hvordan jeg finder et stort 200–300 m2 drivhus? Brugt, fx fra nedlagt gartneri. Så kan man jo bygge et hus og en tropisk have indeni...

VH Marianne

24 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ea Reimers, 23. oktober 2004 kl. 20.49

Hjælp til.at finde genbrugs vinduer til et drivhus i træ, og erfaringer m.m. hvor køder jeg.venl.hilsen Ea

25 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Frølund, 16. januar 2005 kl. 8.55

Så var der orkan igen, og vores drivhus gik helt omkuld. Nu vil jeg gerne have et af træ – og med plexiglasvinduer. Er der nogen, der har erfaring med plexiglas?

Det vil være omsonst at bygge et nyt med glas.

V.h. Else

26 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans G. Jensen, 16. januar 2005 kl. 14.56

Hej Else.

Gør som jeg. Byg det i lærketræ og sæt 5mm glas i. Det holder.Rokkede sig ikke en millimeter under stormen. Ring gerne!

56650016

Hans Jensen

27 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Vestergaard, 19. januar 2005 kl. 13.29

Ja, vi står samme kedelige situation – vort helt nye drivhus – lavet i efteråret så det var klart til foråret – er nu en bunke ubrugeligt skrot -det med træ virker lidt mere stabilt – er det fakta? og er der nogen, der kender et sted hvor man kan få nogle selvbyggertips.

28 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lund, 19. januar 2005 kl. 13.33

Træ er smukkere, men det er jo som med alu, at det handler om kvalitet. Jeg har også set træhuse blæse omkuld. Når først vinden kan komme ind vælter det. De billige aludrivhuse er ikke meget værd i en storm, men jeg har selv et af god kvalitet der ikke har en skramme, endskønt naboens og mange af mine træer væltede. Hvis du går tilbage i historikken af spørgsmål og svar, vil du kunne finde selvbyggertips.

mvh
Lars

29 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Kirk, 24. januar 2005 kl. 12.17

For to år siden fandt jeg et brugt drivhus med træskelet (4,5 X 3,6 m.) i "gul og gratis" Dette drivhus har jeg skilt ad restaureret: slebet træskelet; givet grundings-linolie; og hvid linoliemaling med fungicid: isat vinduer igen med linolie kit;lavet murstens-gulv o.s.v.

Manglende glas har jeg købt billigt brugt hos www.skave-nedbrydning.dk som ligger ved Holstebro.

30 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Blackwell, 28. januar 2005 kl. 18.02

Der findes et engelsk firma, som saelger drivhuse i trae baade 4-kantede og 8-kantede: htt:///www.greenhousespply.co.uk

31 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Blackwell, 28. januar 2005 kl. 18.25

KORREKTION
Der findes et engelsk firma, som saelger drivhuse i trae baade 4-kantede og 8-kantede:
htt:///www.greenhooousesupply.co.uk/alton.html

32 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Frølund, 9. februar 2005 kl. 9.50

Kære HGJ

Jeg har været på din hjemmeside. Flot arbejde, men kunne du ikke lægge et billede ind af det færdige drivhus?

V.h. Else

33 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christensen, 16. marts 2005 kl. 14.08

Hej drivhusfolk.

Jeg er selv igang med at lave et større drivhus på muret sokkel på ca 25 m2. Jeg bruger trykimpræneret træ og 4 mm glas. Jeg regner med at blive færdig til sommer. Her er et par sider med inspiration:

www.englishgreenhouses.com/
www.griffinglasshouses.com/htdocs/prodlist.html
www.glasshouses-greenhouses.com/traditional-victorian-greenhouses.html

34 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thor, 11. april 2005 kl. 16.00

Hej

Er der nogen der har erfaring med muret nordvendt væg i drivhus? Har hørt det giver en længere vækstsæson, da en sådan væg vil afgive varme om natten og dermed beskytte mod mild nattefrost.

35 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lund, 1. maj 2005 kl. 8.25

Nu er der også kommet et dansk drivhus i lærketræ på markedet.

www.sofiesdrivhus.dk
Det koster 19.000 kr.

Lars

36 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling B., 5. maj 2005 kl. 13.42

Hej Drivhusfolk.

Prøv at se www.dome.webbyen.dk

Hilsen

Erling

37 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Tarbensen, 6. maj 2005 kl. 19.46

Super spændende :-D

Tina

38 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 12. maj 2005 kl. 14.45

Hvor finder man dekorationer til fx tagryggen af sit drivhus. Jeg har fået en snak med en laserfræser der kan skære i 2 mm aluminium, så nu er jeg på jagt efter nogle skabeloner og mønstre, så toppen på mit lærketræsdrivhus kan ligne en million.

Er der nogen der ved hvor man finder inspiration?

39 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine, 15. januar 2007 kl. 18.46

I sommeren 2006 fik jeg kontakt med en nordjysk håndværker. Han byggede et rigtig smukt og holdbart drivhus til mig. Lærketræ og glas. Og det holder. Jeg synes huset er helt perfekt og vil så gerne anbefale et stabilt trædrivhus i stedet for det juks af billigt metal og tyndt glas, der ikke holder til den blæst vi har her i landet.

www.skajaa.dk/index_files/Page811.htm

40 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 16. januar 2007 kl. 22.39

Ja, det ser flot ud, men hvad koster sådan noget?

41 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. januar 2007 kl. 9.24

Til Wulff!

Jeg synes du er uretfærdig over for alu.drivhuse, jeg har haft et 10m2 alu.drivhus i mere end 30 år og det har overlevet mange storme og orkaner og 30–40cm snetryk uden nogen skrammer,den store fordel ved alu.drivhuse er det tynde men stærke alu.skelet som lukker 30–35% mere lys ind end et træskelet gør.

Træ skal vedligeholdes, men alu. passer sig selv.

Et trædrivhus er absolut kønt og smukt.

Mvh Svend Høst

42 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 17. januar 2007 kl. 10.13

Det lykkedes mig ellers at finde en dekoration til toppen af mit lærketræsdrivhus. Nu er det både malet hvidt og har fået en fin viktoriansk ornament på toppen, og er blevet ret hyggeligt at se på.

Om der kommer 30–35% mindre lys ind, end hvis drivhuset havde været af aluminium, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men der er absolut rigelig med lys i mit trædrivhus til at jeg kan dyrke et stort udvalg af sommerblomster, grøntsager, eksotiske planter og stauder.

Og som du skriver er et trædrivhus både kønt og smukt. Er et drivhus af aluminium det.?

43 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. januar 2007 kl. 11.29

Jeg betragter et drivhus som en god nyttegenstand ikke en pyntegenstand,med hensyn til lysindfald i drivhuse,så brugte man en computer til at beregne alu.profilerne så de blev så smalle så muligt men alligevel stærke så de kunne modstå snetryk osv.

Mvh.Svend Høst

44 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. januar 2007 kl. 14.06

Lysindfaldet er jo især vigtigt i vinterhalvåret og de tidlige forårsmåneder, når man forkultiverer planter. Hvor megen vægt man skal lægge på lysindfaldet afhænger i høj grad af brugen.

Vil man forkultivere og dyrke i vinterhalvåret, så må det anbefales at bruge et aluminimumsdrivhus med maksimalt lysindfald.

Planter man først drivhuset til i maj for at dyrke tomater, agurker m.m. hen over sommeren, er det knap så vigtigt, og man kan lade æstetikken vinde.

Det samme gælder ved forkultivering indenfor. Jeg har fået store problemer med lys nok til forkultivering i vindueskarmen, efter at jeg endelig fik forskønnet huset med de dannebrogsvinduer, som hører til husets stil. De stor glughuller uden sprosser gav meget mere lys og bedre planter.

45 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine, 20. januar 2007 kl. 10.54

Når jeg vil anbefale et trædrivhus frem for alu er det for at gøre opmærksom på at der er noget at vælge imellem nu. Jeg ledte i et år på nettet efter et stabilt trædrivhus og fandt kun et. Det var dyrt og jeg skulle desuden selv stå for opsætningen. Og da jeg tænkte at flere end jeg søgte et trædrivhus, ville jeg glæde dem med at der altså findes mere end en type. Hurra for det...

46 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 20. januar 2007 kl. 13.52

Ja drivhus-samlesæt i træ er ret dyre. Men det er nu slet ikke så svært at fremstille det selv. Det handler jo blot om nogle principper – så det ikke flyver væk i blæsevejret, og så det ikke vrider sig eller braser sammen ved stort snetryk.

Jeg er ihvertfald ret glad for at vi selv fik bakset et drivhus i lærketræ sammen. På den måde fik vi det som vi ville have: Kvadratisk, samme taghældning som på vores hus (30°) og så med en grav til opbevaring af diverse.

Men det kræver selvfølgelig at man har hænderne skruet ''rigtigt'' sammen ;o)

47 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe, 20. januar 2007 kl. 16.03

Jeg har selv et ganske flot stort grønt holdbart aluhus, men kan sagtens forstå, at nogen heller vil have træ, som jeg i øvrigt også synes er meget, ja særdeles smukt. Om det er det er den ene elller anden type, træ eller alu er dog for mig rav ruskende ligegyldigt, bare man er glad for sit hus. Beregninger om lysindfald er helt givet rigtige, men alligevel ret så teoretiske. Et træ drivhus giver alt andet lige rigeligt med lys og meget mere, end du får i en vinduskarm, hvis vi snakker småplanter. Man kan også få plastplader i stedet for glas. Det bruger man meget i Norge fordi de isolerer bedre, men de stjæler jo også lidt lys. Igen dog ikke mere end at diskussionen bliver ren teori. Disse plastplader synes jeg så gør drivhuset grimt og ubrugeligt som opholdsrum, når man nu vil sidde i sit hus og nyde kaffen og udsigten ud af huset. Ja sådan er der jo fordele og ulemper ved alt.

48 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan, 25. februar 2007 kl. 23.08

Det lyder spændende, men hvad er prisen på sådan et hus.

Var inde på hjemmesiden, men der var ikke meget at se.

49 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan, 25. februar 2007 kl. 23.10

Til Wulff ang. trædrivhus.

Det lyder spændende, men hvad er prisen på sådan et hus.

Var inde på hjemmesiden, men der var ikke meget at se

50 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans G. Jensen, 26. februar 2007 kl. 18.51

Har selv opført et drivhus i lærketræ. Ingen problemer med fugtighed. Sender gerne et par billeder hvis det har interesse.

Hans.

51 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wulff, 26. februar 2007 kl. 22.02

Svar til Dan vedr. trædrivhus fra Jan Skajaa. Sidste sommer gav jeg 12.000 + moms for ca. 10 kvm. Lærketræ og 3 eller 4 mm glas. Leveret og opført af Jan selv. Fundamentet var der tildels. Ellers koster det jo også lidt.

MVH Wulff

52 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 8. april 2007 kl. 15.35

Sofiesdrivhus.dk leverer drivhuse i lærketræ for 20.000,–

53 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 24. juni 2008 kl. 17.26

Hej.

Vi vil meget gerne bygge et drivhus i træ,er derfor interesseret i billeder af nogle af jeres drivhuse.

54 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 24. juni 2008 kl. 17.30

Hermed e-mail adr.

benteogkurt@dlgmail.dk
Venlig hilsen Bente

55 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Tranum, 3. februar 2009 kl. 21.33

Hej Bente og Kurt

Ville lige høre om I havde fået bygget jeres drivhus i træ. Min mand byggede et til mig i sommer. Skønne 21 m2. Nu glæder jeg mig til min første spændende sæsson med fejl og forhåbentlige flest succeser. Jeg vil meget gerne sende billeder hvis I er intesserede. Vi gav den en ekstra finesse ved at lave en halv mur inde i (ide vi fik fra bogen "drivhusdrømme" af Claus Dalby) Forrygende bog. Lad mig vide om det har interesse.

Rengøring af trædrivhus?

Er der nogle der ved hvordan man laver en grundig Forårs rengøring af et trædrivhus?

Med venlig hilsen

Carina Tranum

56 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 5. februar 2009 kl. 19.04

Hej Carina. Vi har endnu ikke fået bygget drivhus men arbejder på sagen.Vi vil meget gerne se billeder af jeres drivhus.Vi har bogen Drivhusdrømme.Den er rigtig fin.glæder os til billederne.Tak.venlig hilsen Kurt og Bente.

57 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. februar 2009 kl. 19.24

Hej Carina. Til et drivhus af træ er det efektivt at bruge en spand vand
med en god sjat klorin (med citronduft – ikke så slem lugt) og så en
hård børste. De steder hvor der er rævner i træværket arbejder svampene,
og der trænger klorinen ned. Lad det virke et par timer og skyl efter med
vandslangen. Glasne skal også have en omgang, og hvis du skyller glasne
med rent regnvand, behøver du ikke at tørre efter. God arbejdslyst.

58 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 5. februar 2009 kl. 21.50

Til Bente
og andre der er vilde med trædrivhuse / selvdyg
www.traedrivhuset.dk

59 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 11. februar 2009 kl. 18.38

Hej Carina.Ved ikke om vi har misforstået noget, men vi vil gerne se billeder af jeres trædrivhus,så hvis du får tid en dag.Venlig hilsen Bente.

60 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 27. februar 2009 kl. 12.29

Hej Carina. Vi er stadig meget interesseret i billeder af jeres trædrivhus.venlig hilsen Kurt og Bente.

61 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 5. marts 2009 kl. 12.54

Jeg har lige været en tur i Bilka, og der så jeg et ganske flot trrædrivhus på 8,3 m2 til kr. 17.995,–
Det har glas i hele baner, hvilket gør, at huset bliver rigtig pænt. Desuden er der en hængslet dør.

Mvh
Niels

62 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads A, 6. marts 2009 kl. 10.47

Hej

Ved at man i Englang gør rigtig meget i trædrivhuse.

En idé kunne være at købe en derfra og få sendt det til danmark. Et bud kunne være www.hallsgreenhouses.co.uk/Halls_Cotswold_Timber_Greenhouses/

63 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 8. marts 2009 kl. 19.04

Nu er det længe siden jeg sidst har kommenteret denne tråd. Den er jo ganske hyggelig at følge ...

Blot vil jeg igen påpege at det faktisk slet ikke er så svært at bygge selv. Da vi byggede vores, havde vi ingen håndværksmæssig baggrund, ej heller ingeniør- eller glarmesteruddannelse. Vi brugte såmænd vores egen intuition – og holdt os til simple principper. I øvrigt er vores drivhus bygget af genbrugsmaterialer. Det eneste der kostede menneskepenge, var træet og soklen – nå ja, og naturligvis glarmesteren til de trekantede hjørner, og endelig vores unikke cresting (som i øvrigt også er hjemmelavet).

Er nogen interesseret, kan drivhuset ses i bogen "Drivhusdrømme" af claus Dalby, og nu også på min blog: www.blogpro.dk/?p=56

– Kenn

64 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. marts 2009 kl. 20.31

Hej Kenn.

Det er dæleme flot. Respekt.

65 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Tranum, 27. marts 2009 kl. 20.43

Hej Bente

Undskyld at jeg ikke har besvaret din mail. Havde fået den opfattelse at der kom en meddelse på min mail når der var nogle der svarede på mit indlæg. Vil du ikke være sød at sende en E-mail til mig på Carina@kdselskaberne.dk, så kan jeg sende dig billederne direkte.

Sender så snart jeg modtager en mail fra dig.

God weekend

Carina

66 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Tranum, 27. marts 2009 kl. 20.47

Tusinde tak for tippet Mogens. Min tak kommer lidt sent – men nu er det i hvert tilfælde blevet tid til at gøre rent.

Ønsker dig en dejlig sæsson i haven.

God weekend

Carina Tranum

67 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Hage, 17. april 2009 kl. 10.49

Hej Carina.

Måske er dette for sent – men jeg vil ikke anbefale, at du vasker dit drivhus med klorin. Klor er et giftstof i naturen når det er koncentreret som det er i rengøringsprodukter. Det bliver ikke nedbrudt i jorden, men kan lave farlige og for naturen uhensigtsmessige forbindelser med andre stoffer, der er i jorden. Brug i stedet brun sæbe i en mild opløsning, smør det på og lad det sidde en times tid, før det skylles af med lunkent vand. Sidder der genstridigt snavs eller alger, kan man også bruge en højtryksrenser, den bruger bare vand.

VH Tine

68 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Buch Mortensen, 3. maj 2009 kl. 17.36

Sjovt at følge snakken om drivhus-selvbyg.

Jeg er meget begejstret for Sofies drivhus.

Se www.sofies drivhus.dk
vh Merete

69 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 6. maj 2009 kl. 13.21

Til dem, der ikke har mulighed for selv at bygge et trædrivhus, er der en mulighed her:

opj.dk/vitaviatrae.asp

Mvh
Niels

70 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 22. maj 2009 kl. 15.57

Hej
Jeg skal igang med projekt drivhus/udestue i lærketræ bygget på en sokkel. Det skal laves så man går direkte fra vores hus og ud i det.

Send gerne billeder da jeg stadig samler inspiration.

71 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 22. maj 2009 kl. 16.03

Det vil vi glæde os til at se da vi stadig ikke har fundet den rette løsning.Vores Kommende drivhus skal også bygges, så man går ud i det fra huset.Vh Bente.

72 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Jacobsen, 26. maj 2009 kl. 18.28

Hej Hans G. Jensen.

Jeg har forsøgt at gå ind på din hjemmeside for at se dit drivhus, men jeg finder ingen side med den link du har opgivet...? (hgj.subnet.dk)

Er hjemmesiden nedlagt...?

Ville ellers godt have set drivhuset...

Claus

73 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans G. Jensen, 27. maj 2009 kl. 13.31

Hej Claus.

Hjemmesiden er nedlagt, men oplys din emailadr. så skal jeg sende dig nogle billeder.

Hans

74 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 27. maj 2009 kl. 14.02

Hej Hans
Du må også gerne sende billeder til mig.

Hilsen Torben

th@bunzl.dk

75 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Jacobsen, 27. maj 2009 kl. 21.22

Hej Hans.

Min mail adresse er.

cjholter@gmail.com

Ser frem til at se/høre fra dig.

Claus

76 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Hoxer, 9. juni 2009 kl. 13.23

Hej Hans.

Jeg ville også hjertens gerne modtage en mail med dine billeder osv.

andershoxer@gmail.com

Tak.

77 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 11. juni 2009 kl. 17.23

Hej Hans. Jeg vil også meget gerne hvis du vil sende billeder af dit drivhus til mig.Tak Vh Bente

78 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 11. juni 2009 kl. 17.23

Hej Hans. Jeg vil også meget gerne hvis du vil sende billeder af dit drivhus til mig.Tak Vh Bente

79 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan, 20. juni 2009 kl. 19.49

Jeg har selv forsøgt mig med et drivhus i træ. Det var faktisk ikke særligt svært for det er jo en ganske banal konstruktion. Se evt. mere her:

www.selvbyggerdrivhus.dk

80 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Nielsen, 21. juni 2009 kl. 14.27

Har tænkt mig at opføre et drivhus på 20 kv.meter med en karnap til dør er der nogen der har billeder /links. stilen er gl.engelsk med udsmykning på rygning opføres i træ mv.h.søren

p-s hvor køber man f.eks billigst

81 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 12. juli 2009 kl. 21.43

Hej

Har også bygget mig et drivhus i træ med meget godt resultat, har længe kikket på alm. drivhuse men har ikke rigtig fundet noget der passede os, har bygget et på knap 3 x 3 meter med valmet tag og stort tagvindue med automatisk åbning, har rigtig god thermostat styring via tagvinduet og har ikke haft over 32 grader derinde endnu.

82 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Hansen, 13. september 2009 kl. 19.21

Hej

Kig ind på www.SHpavilloner.dk. Rigtig flotte drivhuse/pavilloner i træ, et rigtig godt og solid produkt

83 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Brixen, 16. oktober 2009 kl. 22.16

Spændene side, skønt at læse om alle jere ider og foreslag.

jeg har en kolonihave på 400 m2, det er en andels have...

jeg vil meget gerne bygge mit eget træ drivhus, men er støt på flere problemer...

spørsmålet er: vores bestyrelse siger at 10 m2 er det største man må bygge et drivhus, men jeg vil jo gerne have et på 15–20m2. er der en der kender reglerne for kolonihaver. kan jeg bare anmelde byggeriet og vente de to uger eller...

hilsen martin brixen gladsaxe.

84 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 20. oktober 2009 kl. 12.26

Hej Martin!

Det er forskelligt fra haveforeningen til haveforening.

I må have et byggereglement eller nogle vedtægter/ordensregler hvor det står hvor stort det må være.

At kommunen så ikke har noget imod at du bygger et drivhus på 15 m2 er ligegyldigt

85 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. oktober 2009 kl. 14.52

Hvis drivhuset er mere end 10 m2 bliver det regnet for en bygning, så dit hus bliver tilsvarende mindre da der er et max. hvor mange m2 haveloddet må bebygges.

Mvh. Svend Høst

86 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Brixen, 23. oktober 2009 kl. 21.11

Hej jesper, tak for dit svar. jeg prøver at tale med min bestyrelse.

87 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Brixen, 23. oktober 2009 kl. 21.13

Tak for dit svar svend.

måske er løsningen bare to drivhuse på hver især 10m2...

88 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Nielsen, 24. oktober 2009 kl. 7.58

Har lige opført 20 kvm. drivhus se billeder på www.drivhus.mono.net havde ingen problemer med diverse tilladelser drivhuset er opført af brugte materialer fra et erhvervshus fra holland det er kram mv. h. faurskovblomster.dk p.s. har lavet det om til gl. stil

89 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Nielsen, 24. oktober 2009 kl. 7.59

Har lige opført 20 kvm. drivhus se billeder på www.drivhus.mono.net havde ingen problemer med diverse tilladelser drivhuset er opført af brugte materialer fra et erhvervshus fra holland det er kram mv. h. faurskovblomster.dk p.s. har lavet det om til gl. stil

90 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Hansen, 24. oktober 2009 kl. 8.33

Hej

Er der ikke nogle der har nogle flotte træ drivhus, som man måske selv har lavet, hvor man kan se nogle billeder.

Mvh Sofus Hansen
www.shpavilloner.dk

91 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 13.15

Hvis ikke der findes nogle i Politikens forlags bøger, findes der lidt i Gyldendals bog "Det økologiske drivhus, året rundt af Lars Lund. Han gør meget i at guide læseren rundt i de forskellige muligheder, som er i de forskellige huse. Fordele og ulemper. Han nævner bl.a. at et træhus koster ca 10 gange så meget som aluminiums drivhus.

Ellers skal du nok Google dem på nogle engelske hjemmesider.

92 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Hage, 24. oktober 2009 kl. 14.17

Hej Sofus.

Jeg har tidligere skrevet på dette forum efter gode råd og tips. Her i det tidlige forår gik jeg så i gang med mit eget projekt, og har bygget et drivhus af gamle vinduer. Hele processen og div. overvejelser har jeg skrevet om på havelyst. dk. Her ligger også en masse billeder af processen i min havedagbog. Nogle af de sidste billeder, hvor man kan se drivhuset næsten færdigt kan ses her:
havelyst.dk/haver/tines_have/dagbog/det_begynder_at_ligne_noget.html
Hvis du vil følge hele processen fra de første overvejelser og til tomaterne blev sat ud, så se under tidligere havedagbogsinlæg. De første ligger under vinter 2009. Derefter er der en del indlæg i forår 2009 og de sidste i sommer 2009.

Håber du kan finde lidt inspiration.

Venligst Tine

93 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 14.42

Det er godt nok et flot drivhus du har, men jeg ville syntes at en støbt gangsti hør sig til, det ville være synd. Hvorfor ikke pik-sten eller fladesten fra stranden?. jeg ved godt at de ikke er så behageligt at arbejde med, men beton, nej...

Jeg var også lige forbi for at læse om familien Swane, vi har tit kørt forbi, uden at kigge ind. Men det må vi se at få klaret til sommer, når vi kommer til Rørvig. Mit mellem navn er også svane, bare uden w ét

94 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Nielsen, 24. oktober 2009 kl. 15.00

95 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. oktober 2009 kl. 20.37

Hej Tine.

For dælen hvor er det orangeri flot. Respekt – for et flot arbejde hvem som så har lavet det.

Havde selv engang et trædrivhus, det var kun funktionelt.

96 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Hage, 24. oktober 2009 kl. 21.45

Hej Søren.

Jeg er endt med en gangsti af – ja, jord. Og bedafgrænsninger af betonfliser. Det var en hurtig løsning, for jeg var bagud tidsmæssigt. Men jeg er faktisk glad for det som det er, og skulle jeg få lyst engang, tror jeg at jeg vil lægge gamle mursten som gulv på midtergangen.

Hej Mogens.

Tak for ros – det er min mand og mig selv, der har lavet det i fællesskab – og vi er stadig gift ;o) – Det har været et sjovt projekt, lige fra at lede efter de gamle vinduer, kigge efter inspiration i gamle drivhuse, og selve byggearbejdet har også været sjovt. Det med malingen slog dog lidt benene væk under os – vi valgte den klassiske løsning med linolje, og i kombination med brugte sprossevinduer gav det MANGE flere timer der end forventet. Men alt i alt har det været det hele værd, og nu har vi et smukt væksthus at se på hele året rundt. Og dejlige, tørrede tomater på glas til vinteren.

Venligst Tine

97 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 21.56

Gule mursten vil også passe fint, bare ikke den grå og kedelige beton.

Det er en god ide at sætte fliser op på højkant, så du kan lave nogle dybe muldrige bede.

Held og lykke med det.

98 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. oktober 2009 kl. 22.14

I mit gamle drivhus havde jeg gule muresten som gangsti, med tiden blev de lidt grønne af mos, det var flot patina. Det kunne holdes nede med klorinvand. Årsagen var nok at jeg havde et smart sprinkleranlæg i loftet så fugtigheden var høj, men planterne groede enormt og ungerne var vilde med vandtågen. Et vandrør var monteret på langs i loftet med T stykker hvorpå der var påskruet oliefyrsdysser og så en vandslange til nærmeste vandhane.

99 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Kepny, 27. oktober 2009 kl. 13.09

Jeg er igang med et drivhus i træ på 25 m2 med 16 mm polycarbonat i taget. Er der nogen, som kan hjælpe med oplysninger om, hvorledes jeg kan lave tagvinduerne, som jeg have automatiske vinduesåbnere på. De drivhusvinduer, som man kan finde på nettet, kan jeg ikke bruge.

Morten Nielsen, indlæg af 12–07–09, har du måske en løsning?

Tak for alle løsningsforslag

stor hilsen
Jan

100 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Hage, 27. oktober 2009 kl. 13.59

Hej Mogens.

Jeg holder også meget af patina. Hvis mine – muligvis – kommende gamle gule mursten skulle få grønne bevoksninger vil jeg nok ikke fjerne dem – og ISÆR ikke med klorvand. Klor i jorden vil være med til at fratage planterne mange af de næringsstoffer de har brug for, så de kan blive sunde fødevarer for os mennesker. Klor dræber jo bakterier, og planterne lever i symbiose med bakterier, der gør det muligt for dem at optage primær næring og sekundære sporstoffer. Hvis der bruges meget klor i og omkring jord, der bruges til fødevarer kan den danne giftige forbindelser og virke som gift. Klor nedbrydes ikke, det udvaskes til vandmiljøet og er med til at gøre skade der. Iøvrigt er klor ikke godkendt som algemiddel til havebrug... Derfor skal man heller ikke vaske sit drivhus med klorvand, men med en mild opløsning af brun sæbevand, der er biologisk sammensat så det ikke gør skade i jorden.

– Men den sammentrampede jord i mit drivhus har nu også fået den del fine og dekorative grønne vækster, og fordelen med jord er, at det ikke bliver glat som fliser og mursten vil blive. Så jeg ser lige tiden an.

Gode sensommerhilsner Tine

101 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Grim, 7. april 2010 kl. 8.48

Hej allesammen!

Jeg har med stor interesse læst alle indlæggene, da vi også gerne vil have et trædrivhus. Vores grund er ikke ret stor, så det skal drivhuset heller ikke være. Vi vil også gerne kunne sidde i drivhuset, så der bliver nok mere pavillon end drivhus over projektet.

Jeg har imidlertid fundet et spændende 8-kantet drivhus på en del tyske hjemmesider. Det kan lige nu købes for 1.022,07 euro (leveret i Tyskland). Det svarer med dagens kurs til 7.608,39 kr. Så er der selvfølgelig lige transporten hjem til Danmark oveni, men det er da en pris, der duer.

Se det selv på: www.mesem24.de/product/11394/8-Eck_Gewaechshaus_Capri_2.html

:-) Per

102 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Lundin, 7. april 2010 kl. 20.54

Joooh, men er det smukt? Så kan jeg trods alt bedre lide Julianas Nye model i træ. Je kender dog ikke prisen.
mvh
Lasse

103 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Weber, 8. april 2010 kl. 9.35

Du kunne også kigge på et danskproduceret trædrivhus her:

opj.dk/vitaviatrae.asp

Det koster godt nok lidt mere, til gengæld er det kraftigt, og det kan ofte fås på tilbud hos Bilka eller forskellige netbutikker.

Mvh
Niels

104 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Weber, 8. april 2010 kl. 9.37

Glemte lige, at man nu kan indsætte et foto.

Det kommer her.

Mvh
Niels

105 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Hansen, 8. april 2010 kl. 13.24

Her er en endnu kratigere model, og flottere

106 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 27. april 2010 kl. 9.09

Hej Per

Det er også en mulighed at være lidt kreativ selv :-)

Har selv bygget dette med stor succes det store tagvindue giver god ventilation og som du kan se så er der fuld knald på planterne derinde allerede nu, det er 3 uger siden jeg plantede og en lille gasvarmer giver tillægsvarme om natten så temp ikke kommer under 12 grader om dagen med bare lidt sol er der 25 grader så de har det godt :-)

Mvh

Morten Nielsen

107 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. april 2010 kl. 9.48

Morten !

Det er da meget kønt , men det har da ikke noget med et drivhus at gøre , et tag med tagpap og ikke glas eller lign. som lader lyset komme igennem vil give ranglede planter på grund af lysmangel.

Mvh. Svend Høst

108 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Nielsen, 27. april 2010 kl. 10.02

Hej Svend

Huset er bygget efter de forhold som solen kommer fra på vores grund og ranglede planter er ikke noget der har været tilfældet, har haft rigtigt godt udbytte og ingen svedne planter, hvad er meningen med glastag når man så tvære kalk eller skygge film ud over det hele aligevel.

Mvh

Morten Nielsen

109 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. april 2010 kl. 10.29

Morten !

OK nu skal vi ikke trække langhalm ,men jeg har aldrig brugt kalkning eller skyggenet , da de planter jeg dyrker i drivhus er meget lys og varmekrævende og da 60-70 % af lyset i et drivhus kommer ind gennem taget, vil kalkning eller net , selvom det lader 50% af lyset slippe igennem hæmme planternes vækst.

Mvh. Svend Høst

110 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Nielsen, 28. april 2010 kl. 6.30

her er lige et billede af et brugt drivhus. bygget om til gl. stil for få penge, huset er på 20 kvm.bygget ind i en skråning.med støttemur i bindingsværk murede felter og murstengulv.stenene modtager varme om og afgiver om aftenen dagen.indv.hj.2.40til 3.4o.

111 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christensen, 2. maj 2010 kl. 20.11

Jeg har opdateret hjemmesiden med nye billeder, og flere vil komme til i løbet af året. Så klik ind på www.traedrivhuset.dk og bliv opdateret.

Mvh Peter

112 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vraa, 1. oktober 2010 kl. 14.16

jeg er ved at bygge et Engelsk væksthus, i ædeltræ 12,5 M2. med høj tag, jeg har nogle billeder du kan se, jeg bygger det med salg for øje.

113 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vraa, 1. oktober 2010 kl. 14.19

væksthus 21716186

114 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vraa, 1. oktober 2010 kl. 14.22

væksthus mangler tag, det kommer

115 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. oktober 2010 kl. 14.28

Det er da meget nuttet, men det kan da ikke bruges som drivhus , der kommer jo ikke meget lys ind i det .

Mvh Svend Høst

116 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vraa, 2. oktober 2010 kl. 0.07

Her skal man tænke på at der er vinduer til gulv i den ene ende af huset, samt den ene gavl ligeledes går ned til gulv, der hvor der er træ på er der hvor der skal være plantebord, samt bord til spirekasser, hej

117 af 130 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Morten Lind, 31. oktober 2010 kl. 7.27

Slettet af administrator 1. november 2010 kl. 10.40.

118 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 12. april 2011 kl. 23.22

Hej alle.
Skøn tråd denne her :)
Skal igang med at bygge et trædrivhus med sider af gamle sunde vinduer og med tag af glas fra et gammelt drivhus jeg har revet ned. Det skal stå på en terrasse af gamle fortovsfliser. Har tænkt mig det nederste af drivhuset skal være træ (Da vi bor i et træhus og drivhuset skal passe til) med vinduerne oven på. men hvor højt kan man lave siderne? skal jo også tænke på lysindfald. Men da planterne skal stå i kasser kommer de jo noget op over gulvet. Havde også tænkt på at lave hele nordgavlen af træ malet hvidt, er det en dårlig ide ? Og hvor får man pyntedimser til toppen af taget ?
Håber i kan hjælpe mig og skal not tage nogle billeder af projektet som det skrider frem :)

Mvh. Peter

119 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. april 2011 kl. 7.37

Hej Peter -

generelt skal du tænke i, at der skal så meget lys som muligt ind, så en hel trævæg er ikke optimal... Du kan sagtens gøre det, men det vil begrænse den mængde lys, der kommer ind i huset, og det er ikke det bedste for planterne.

Jeg ville nok også vægte drivhusets funktion højere, end om det passer til huset, så jeg ville kun lave en meget lav kant nederst - måske 30-40 cm.

Men hvis du så maler det træværk, der nu er på drivhuset, i samme farve som husets træværk, vil det da også blive ret pænt, vil jeg tro!

mvh
Anja

120 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 13. april 2011 kl. 8.48

@Anja. Tak for hurtigt svar. Den side jeg tænker på som skal være af træ vender ikke kun mod nord men står også op af naboens hæk så lyset er i forvejen begrænset, Og jeg sparer jo vinduer som så kunne bruges til et lidt større og kvadratisk hus :)
Mvh Peter

121 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 13. april 2011 kl. 8.53

Hej Peter - det lyder herligt med et hjemmebygget drivhus, og skulle jeg gøre noget om på mit eget, ville jeg lave en højere sokkel hele vejen rundt, og især på nordsiden (hvor der i forvejen ikke kommer så meget lys fra).

Vedr. 'pyntedimser' (cresting), så kan du hente en tegning af en jeg selv har lavet: www.blogpro.dk/drivhuset/cresting/

Så kan du få en skiltemaler til at lave den for dig efterfølgende …

- Kenn

122 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 13. april 2011 kl. 9.27

@Kenn. Tak for link til den flotte "cresting" (WoW, så lærte jeg også et nyt ord) Ser jo simpelt ud, så nu laver jeg nok min egen,ell. prøver ;)
Og regner med at lave 50cm høje sider (sokkel + træ) og da mine ruder er 110cm høje bliver højden på siderne 160cm som jeg skulle mene er højt nok ?
Mvh. Peter

123 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Vium, 13. april 2011 kl. 12.46

Hej Peter
Jeg har i 2003 bygget et herligt drivhus efter samme princip. Jeg vil anbefale en god sidehøjde. Mine vinduer er 150 cm høje, så sammen med en indvendig sokkel på 20 cm giver det en indvendig sidehøjde på 170 cm. Så kan man bevæge sig frit i hele huset og der er god højde til planterne.
Når din vindueshøjde er givet på forhånd, mister du jo heller ikke lys ved at løfte huset lidt op.
mvh Flemming

124 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 13. april 2011 kl. 21.23

Hej
Et billede fra sidste forår hvor mit trædrivhus stod færdigt.
Er glad for at jeg valgte at lave det så højt som muligt, er 1.40 i siderne og 2.50 til toppen. Tomaterne og agurken nåede sagtens op til taget og mere til :-) Gangen er gravet lidt ned.
Er bygget af gammelt drivhus og står på fundament
Mvh Michael

125 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Eckhoff, 18. juli 2016 kl. 20.50

Hei Michael...
Sikke et fint lille drivhus du har fået bygget dig.
Selv er jeg også -næsten- gået igang med at bygge et med vinkel, og har dertil brugt en hel del timer i SketchUp på at tegne det, hvilket nu næsten er lykkedes mig. Desværre er jeg stadig lidt i tvivl om hvorvidt det er den korrekte løsning jeg har lavet til skotrenden. Så, hvordan har du lavet din ? Har du evt. mere detaljerede billeder, eller nogen af jer andre der kan linke nogle billeder af jeres skotrender ?
pft.
--Thomas

126 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HG Rasmussen, 16. oktober 2017 kl. 23.53

Hej Thomas
jeg står selv overfor at skulle bygge et trædrivhus på sokkel.

har du nogle gode ideer til hvor man kan hente lidt mere inspiration til konstruktioner, løsninger, dimensionering af træ osv?

PFT
VH
HG

127 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip Riis F., 4. november 2017 kl. 21.25

Hej, jeg er i gang med at bygge et drivhus i trykimprægneret træ på 12 m2. Jeg har lavet et 70cm nedgravet isoleret fundament af lecablokke, hvorpå jeg har muret en lille mur som drivhuset er bygget på. Jeg har faktisk lukket projektet ned for i år, men starter op igen i april hvor der skal glas i taget, som er det sidste som mangler. Jeg har ikke lavet nogen egentlig detaljeret bygge-tegning, jeg kan sende dig, men jeg svarer gerne på spørgsmål og deler ud af mine erfaringer, og du er velkommen til at komme forbi og se det her i Hillerød for at få inspiration.

128 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. november 2017 kl. 10.20

Meget nuttet , men der kommer ikke meget lys ind , ca 30% mindre end et tilsvarende aluminium drivhus , som også har den fordel at det er vedligeholdesefrit , det er et stort arbejde at male de der trælægter årligt.................

129 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Vium, 5. november 2017 kl. 12.03

Hej Philip. Til lykke med dit flotte hus. Jeg byggede et lignende i 2013 - dog med sider af brugte dannebrogsvinduer - og er superglad for det. Glæd dig til din første sæson!
Mvh Flemming

130 af 130 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Vium, 5. november 2017 kl. 12.05

Hov, ikke i 2013 men i 2003. Mvh Flemming

Nyt svar til emnet »Drivhus i Træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhus i Træ

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider