Forum

Forkultivering med kunstig belysning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 27. januar 2011 kl. 23.37

Hej, nu kan jeg snart ikke vente på foråret mere og går derfor og overvejer at forsøge mig med at starte diverse planter indendørs under kunstig belysning. Hvor tidligt plejer i at så tomater og chili? Hører gerne fra både dem som bruger kunstig lys og dem som dyrker uden.

Min plan er at starte dem indendørs under kunstig lys, derefter ud i en lys og frostfri udestue, for til sidst at sætte dem i drivhus eller på friland.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. januar 2011 kl. 7.44

Jeg såede de første chilier i september og har sået i oktober, november og december og de sidste for 14 dage siden.

Mht. tomater, så har jeg sået et par tidligere for 14 dage siden og sår de sidste i løbet af de første 14 dage i februar.

Som du kan læse andetsteds her på havenyt, bruger jeg LED til mine planter og kan derfor starte så tidligt.

Men man behøver jo ikke gå amok, som jeg gør... Hvis man har adgang til kunstigt lys, så ville jeg så chili og peber nu og tomaterne om 3-4 uger.

Når de er spiret, vil de stå fint i temperaturer, der ikke kommer under 15-16 grader om natten - står de koldere, kan det gå ud over væksten. Hvis du ikke skal have voldsomt mange planter, vil det bedste nok være at sætte dem i udestuen om dagen og lige flytte dem ind i stuen om natten - med mindre du har varme på udestuen?

Mvh
Anja

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. januar 2011 kl. 10.27

Anja.
Når du starter så tidligt med at så tomat, hvornår kan du så høste de første spisemodne frugter. Jeg så lige en TV udsendelse fra USA om tomatdyrkning i kæmpe drivhuse. Planterne bliver op til 20m. lange og de gror vandret, bundet op på ståltråd i 2m. højde. Stammerne er ca. en håndsbredde tykke og fyldt med hængende jordsøgende rødder, og så var der ellers tomater overalt. Det så ud som om at det er Rockwool de gror i og så får de nok en hulens masse gødning.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 28. januar 2011 kl. 12.16

Mange tak for svar Anja. Så kan jeg jo roligt gå igang. Ja jeg har læst LED tråden løbende med stor interesse mens den har kørt, da jeg selv har gået og ventet på at man fik udviklet nogen gode og ikke mindst billigere alternativer til HPS lamperne. Har selv dyrket tidligere under en 400w HPS lampe, og de producere utrolig flotte planter, men desværre også rigtig meget varme.

Nej der er ikke varme i udestuen så regner også med at rykke dem frem og tilbage den første tid. så må vi se om jeg kan bergænse mig og ikke spire alt for mange nye planter.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. januar 2011 kl. 14.02

Jeg er amatør men opfødt til jordbrug og glæder mig til jordens høst og arbejdet med det, jeg har godt nok kun kolddrivhus, det som "vi" egentlig altid drømte om "dengang". Jeg elsker Drivertilværelsen dermed. Egentligt er der problemer nok med det og at få forventet tilønsket udbytte af det. Efterhånden giver det godt, især da jeg har erfaret udluftning også om natten for ikke at få for varmt derinde, og ikke mindst de vidunderlige skoleagurker som er nemmere at få glæder af. Kunstlys - og kunstgødning ser jeg helt bort fra. Det her er jo økologisk det giver os begge et pift, selv om dagspressen nu har sat er stort "?" ved det. Det ville jeg meget gerne at dette forum udredte dette for mig.

Med hensyn til tomatplanter, selv op fostret, har jeg kun dårlige erfaringer, de bliver for ranglede - eller det modsatte, så dér gør jeg som Kamma anbefalede: Køb dem plantebare. Det kan nemt være ligeså billigt - og bedre, så dem taber jeg ikke strøm på! Men det kan jo også være en Interesse og spænding. Det er ret sjovt at læse om. håp

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. januar 2011 kl. 15.26

Mogens - sidste år havde jeg de første modne frugter i sidste halvdel af maj, men bare nogle få. Jeg havde rigtig mange i juni, og det er noget før, end jeg plejer...

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 28. januar 2011 kl. 23.22

Hans - Jeg mener nu ikke det er u-økologisk dyrkning når man bruger kunstlys. Jeg bruger ikke kunstgødning og den smule strøm jeg bruger på min lampe nu, bruger jeg så tilgengæld ikke ved at have tv/computer kørende.

At dagspressen skulle sætte ? ved økologi, har jeg ikke oplevet.

Jeg synes det er sjovt man kan få egne modne frugter så tidligt som Anja, på den måde er man så heller ikke nød til at købe tomater i butikkerne der for de flestes vedkommende er dyrket i et inaktivt medie som f.eks. rockwool, hvilket næppe støtter økologien.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 29. januar 2011 kl. 10.52

Desværre skrev jeg udluftning af drivhuset om natten, for ikke at få det for varmt derinde. Det skulle selvfølgeligt være, for ikke at få det for koldt, som der også tidligere har været nævnt her i forummet, og måske også for fugtigt. håp

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 29. januar 2011 kl. 10.52

Desværre skrev jeg udluftning af drivhuset om natten, for ikke at få det for varmt derinde. Det skulle selvfølgeligt være, for ikke at få det for koldt, som der også tidligere har været nævnt her i forummet, og måske også for fugtigt. håp

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. februar 2011 kl. 10.50

Kære Mikkel, af erfaring ved jeg, at Chilli kan startes paa alle tider af aaret, jo da især om man hjælper dem paa vej med kunstig belysning. God fornøjelse!

Mvh Eivin (^_^)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 2. juli 2011 kl. 17.41

Hvis man vil ha' så tidlige tomater som overhovedet muligt, skulle man prøve at overvintre dem! Men det er godt nok ikke let. Jeg prøvede at overvintre to sungold-tomatplanter, som jeg tog ind i oktober og skar kraftigt tilbage. Den ene døde, den anden overlevede og skød fint igen i løbet af februar. Jeg høstede de første frugter i starten af april.

Jeg har dog efterfølgende smidt planten ud, da den blev noget sløj at se på, og den fik også spindemider. Men en del velsmagende tomater fik jeg da.

Hvis jeg ikke overvintrer, starter jeg 1. februar. Bruger ikke så meget kunstlys (sætter dem måske under et lystofrør de første 2 uger, men jeg tvivler stadig på, at det har den store effekt. Hvad mener I?) . Jeg har til gengæld særdeles gode naturlige lysforhold (store gulv-til-loft-syd-vinduer). Jeg høster de første cherrytomater i begyndelsen af maj. I en varm april som den vi havde i år, fik planterne lov til at komme ud på altanen hver eneste dag (intet drivhus) og indenfor om natten ved ca. 18 grader.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2011 kl. 23.56

Det fungerer også med tomatstiklinger i vindueskarmen om vinteren det giver tomater i maj...

Jeg gør det som regel med en af F1'erne, så jeg ved, hvad jeg får. Det er i virkeligheden ikke selve stiklingen, jeg bruger, men de sideskud, som den sætter i februar/marts, som jeg laver nye planter af.

Og de får ikke kunstlys, men står i vindueskarmen.

Nyt svar til emnet »Forkultivering med kunstig belysning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Forkultivering med kunstig belysning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider